måndag 28 december 2009

+1kg & prat om fetma - sterilitet

Känns skittrist, men lagom tills veckans vägning igår (söndag) så hoppade vikten upp från 70kg till 71kg. Antar att det var julens onyttigheter som bestämde sig för att dyka upp.


Men jag tycker faktiskt att jag åt vettigt den här julen. Över 4 dagar blev det 2 bitar hemgjort julgodis, 8st julkakor mamma bakat och ungefär 4 små glas julmust till julmaten. Ingen glögg, ingen knäck, ingen ischoklad. Har dock druckit ganska rikligt med alkohol den här veckan, kanske var det som ligger bakom kilot?

I vilket fall... hann ju ta bilder när jag var nere på 70, men jag ska vänta med måtten samt att kryssa över delmålet tills jag gått ner det där förbaskade kilot igen!


Men jag måste ändå säga att jag haft en fantastiskt härlig jul! Det har varit så trevligt och jag ångrar ingenting jag åt! Är ju bara jul en gång om året ;) Är ni alla nöjda med er jul?

:)

- - - 1,5 timme senare - - -
Kom på något jag glömt att ta upp! Jag satte in min första p-stav när jag var 16 år och vägde runt 75kg, och inom några månader hade jag gått upp runt 10kg, och mensen försvann helt och hållet. Så, mellan åldern 16 till 21 hade jag ingen mens, och jag sa till alla som undrade att det var tack vare p-staven jag slapp den, detta var något jag även intalade mig själv eftersom alternativet (att min övervikt gjort mig steril) var för skrämmande.

Men nu när jag gått ner i vikt så började den komma tillbaka (fast med långa mellanrum i början), och nu kommer den varje månad. Och jag har fortfarande p-stav, så nu fick jag verkligen bevisat en gång för alla att det var min övervikt som låg bakom.

Det känns skitskumt, jag är helt ovan vid den och blir lika förvånad varje gång. Men det är också en lättnad, för det är ju ett tecken på att min kropp tillfrisknat och fungerar som den ska igen! :) haha. Sjuk grej att bli lättad/glad över egentligen..

3 kommentarer:

  1. Funderade på en sak när jag läste dettta inlägg...Hur är det med den mentala biten för din del? Alltså känner du att du blivit mer fixerad vid vikten och kilona EFTER operationen? Jag har tagit upp operation som ett alternativ jag och en läkare och sköterska ska prata om detta nästa gång...jag är dock inte lika säker längre..min värsta mardröm vore om jag blev MER fixerad vid vikt än vad jag är nu..förstår du vad jag menar eller? Vore intressant och höra vad dina erfarenheter säger...! *peppkram*

    SvaraRadera
  2. Har du haft problem med viktuppgång innan open pga pstaven? Jag åt minipiller & mkt tack vare dom la jag på mig flera extrakilon s ajg vet inte om jag törs använda hormonpreparat igen.....

    SvaraRadera
  3. Hej ja har också p-stav (implanon) och jag har aldrig tänkt om övervikten kan ha med det att göra men jag misstänker att alla finnar eller bölder på ryggen började komma då jag satte i den. Ja vad jag skulle komma till var att min mens har alltid försvunnit när jag satt in den. den ska vara 3 år men efter ca 1,5 år har jag börjat få mens igen och ENORM mensvärk så då har jag bytt ut den och då har mensen försvunnit igen. Jag opererades för 3,5 månader sedan och mensen började komma tillbaka ngn månad innan OP men nu är det bara 1 år sedan jag satte i denna..jag ahde gärna sluppit mensen lite till..blä vad jag hatar den.

    SvaraRadera