söndag 21 februari 2010

Att alltid vilja vara smalast

Först ut som vanligt...

Veckans vikt: 63,5kg


och dagens ämne...

Jag har aldrig varit "den smala" bland mina vänner, eller i skolan. Och genom hela tonåren så sa mina smala tjejkompisar att jag var lyckligt lottad, främst pga att jag hade en c-kupa när dom sällan hade större än a-kupa. I tonåren var ju bröst så viktigt. Men jag undrar än idag ifall de verkligen sa så för att de faktiskt var avundsjuka, eller om det var ett lite snällare sätt för dom att be mig om att inte försöka gå ner i vikt (vilket jag försökte med jämt och ständigt).

Innan operationen skojjade många med mig och pratade vitt och brett kring hur mycket jag skulle rasa i vikt, men tillade minst en gång "bara du inte blir smalare än mig!". Och visst sa dom det med skojfrisk stämma...

Men jag vet ju av erfarenhet att människor är väldigt tävlingsinriktade. Flera av mina nära och kära är otroligt upphakade på att alltid vara bäst. Vem har snyggast partner, vem har sötast och duktigast barn, vem har finast lägenhet, vem får slita mest i skolan, VEM VÄGER MINST. Sistnämnda är en tävling jag alltid hatat. En siffra på vågen gör en inte bättre eller sämre än någon annan, men på grund av den underförstådda tävlingen känner man sig helt värdelös ifall man inte väger minst.

När jag var tonåring så hade jag en tjejkompis som var några år äldre än mig, och hon vägde nog en 20kg för mycket eller så. Och jag minns henne med värme i hjärtat, för den enda åsikten jag hade om hennes kropp var att hon var MJUK OCH GO och väldigt vacker.
Jag hade andra vänner med ungefär samma övervikt, men dom tänkte jag inte på som vackra eller mjuka. Dom var runda, stela, blyga och annat.

Jag har grubblat fram och tillbaka på senare år över detta. Varför var bara förstnämna härlig och vacker i mina ögon när de andra nästan kändes fula? Och sen slog det mig... hon pratade aldrig om sin vikt eller kropp. Hon tyckte om att träna lika mycket som hon tyckte om att äta, och hon studsade genom tillvaron med glädje. De andra kände en ständig press på sig att banta, samtidigt som de ofta berättade för mig om sin trasiga barndom, tröstätande och annat. De levde inte, de bara våndades.

Så länge man faktiskt deltar i tävlingen är det väl en sak (även om jag själv ogillar hela tävlingskonceptet), men att hoppa ur tävlingen och sedan hoppas på att de andra deltagarna ska misslyckas tycker jag är ett obehagligt tankesätt.

Varför ska man önska andra de problem man själv vill bli av med? Man blir inte smalare eller vackrare bara för att man umgås med någon som väger mer än en själv, eller är mindre vacker än en själv.

En gång i skolan (när jag vägde 35-40kg för mycket) var det några pinnsamala tjejer som drog i skinnet på sina magar och försökte avgöra vem av dom som var tjockast. Efter några minuter fick jag nog och gick fram till dom och sa att INGEN av dom hade ens en antydan till fett, och de började genast protestera. Då slog jag ut med armarna och sa "Okejdå. Men föreställ er min kropp varenda gång ni känner er tjocka då, för tro mig då kommer ni känna er modellsnygga". De blev knäpptysta och jag gick därifrån.

VARFÖR tävla? Varför önska andra olycka? VARFÖR tycker folk om att trycka ner andra i skorna med hjälp av sin egen framgång?

Att jämföra sig med andra och kanske vara avundsjuk tycker jag är förståeligt, men att vara SÅ avundsjuk pga tävlingsinriktan att man önskar andra motgång... det får det att krypa i skinnet på mig.


Jag mår skitdåligt över hur min kropp ser ut, hur degig magen är och hur skrynkliga brösten är. Men jag önskar faktiskt inte att mina vänner med snygga slanka kroppar ska bli gravida med femlingar och få förstörd mage ändå. Det skulle inte göra mig ett dugg lyckligare, utan TVÄRTOM! Mina vänner skulle ju bli extremt olyckliga och få komplex av en sådan händelse, och att gotta sig i deras olycka vore otäckt och elakt i mina ögon...


Detta får mig även att tänka på hur arga tjocka blir när en smal klagar över att Hon tycker att hon själv är tjock. Jag kan förstå varför en smal väljer att vända sig till en överviktig när hon vill prata om dieter och liknande, för vem vet bättre än någon med uppenbara viktproblem? Vem förstår våndan över kroppskomplex bättre än någon som är ÄNNU större? Jag förstår precis varför de vänder sig till en överviktig person. Problemet är att de helt och hållet glömmer bort hur mycket deras beteende sårar genom handlingen.

I mina ögon är det lika respektlöst som att säga "Fyy vad jobbigt det är att springa. Jag ooorkar bara inte motionera" till en rullstolsbunden person.

Sen finns det förstås tävlingsmänniskor som med all säkerhet står och gnäller över sin kropp när en överviktig står precis bredvid, JUST för att de gillar att trycka ner andra med sin egen framgång. Just för att de själva känner sig snyggare genom att jämföra med någon som enligt deras standard är sämre.

Tävla. Jag har aldrig gillat att tävla. inte på gympalektionerna eller i livet. Enda sättet jag tycker tävling är okej, är väl typ sällskapsspel isåfall. Då går ingen hem och gråter efteråt.

9 kommentarer:

  1. Bra skrivet som vanligt. Jag har alltid varit den tjocka men ändå alltid pigg o glad. En kompis kompis skulle få ett par byxor av mig men hon tackade Nej. Hon sa till min kompis: Jag kan ju inte ta ett par byxor av Diana. De är ju för att jag alltid varit tjockast och börjar dom kunna ha mina byxor visar de ju bara att vi börjar bli lika, av någon anledning. Superlöjligt!!
    Men jag kan ändå förstå mina smala kompisar om dom gnäller att dom blivit tjocka, för om min smala kompis går upp 5 kg så kan hon inte ha några kläder ur sin garderob och hon känner sin fet.
    Kul att tävla men inte att önska andra olycka.
    Trevlig kväll!!

    SvaraRadera
  2. Guuu så bra du skriver... precis den sortens känslor är så otäcka, så elaka. Varför trycka ner andra? Varför kan inte människor visa respekt och vara snälla och omtänksamma istället.
    Jag önskar inte heller att någon skulle få sitta i min sits med evighetslångt bantande för att hela tiden misslyckas. Nej, låt människor vara glada och nöjda och må bra istället. Det tjänar vi alla på.
    Kram på dig.

    SvaraRadera
  3. Tack för ditt lååånga svar :-)

    SvaraRadera
  4. Wow. Du kan verkligen skriva så att det väcker känslor. Du har så himla rätt.

    Gillar din blogg starkt och följer den med bloglovin!

    SvaraRadera
  5. Du skriver alltid så bra och kloka ord! Du är grym!

    SvaraRadera
  6. Svar: Tackar! :) Bilden är manipulerad, har för mig att hemsidan hette taaz.com eller liknande. Var så nyfiken på hur jag skulle se ut i kort hår för någon månad sen, har inte haft kortare än nedanför axlarna sen jag var 12 år.

    Alldeles riktigt, jag bor uppe på Öxnehaga :) Hyfsat nära till Willys på Österängen, lagom promenadavstånd dit i alla fall då man har nerförsbacke hela vägen.. :D

    Jag förstår då inte hur människor tänker som ser NER på såna operationer. Det är ju en otroligt stor omställning - FÖR LIVET - man gör! Du ska då veta att jag beundrar dig enormt för att du vågade.

    Jag tycker det är lite väl mycket Blondinbella-äta för själen-följa normen-tänk just nu. Det är ju precis så, man får beröm för att man ser "piggare ut" och har blivit slankare men det är ju ingenting mot ansträngningen för att lägga om sina vanor och förändra sin livsstil.

    Precis! Jag ser inte speciellt "tjock" ut och jag är inte i riskzonen för hälsoproblem som är viktrelaterade, men faktum är att det som är normalvikt för mig har jag överskridit med 10kg på 2 år och med mina vanor fortsatte det bara åt det hållet. Ändå så är det "Men inte ska väl du BANTA?!?!"... Människor tycks ha lite svårt att skilja på att "banta" och att hälsosamt försöka förändra sin livsstil och gå ner i vikt. :) Då är det tur att man kan förklara hur det ligger till ;)

    Detsamma! :D

    SvaraRadera
  7. Svar: Det är fasen ganska otäckt, haha! Det tar bort sockersuget ändå och det är ju det som är det viktiga, så jag inte sätter i mig alla mariekexen... ;)

    Ja förändring är super, jag är lite beroende av det men jag har en tendens att behärska mig eller pierca mig, haha. Det är ju ändå en rätt stor grej att klippa dreadsen, det tar LÄNGE inna man kan växa ut dem igen... Så de får nog sitta kvar lite längre, puh :D

    Det är väldigt fint här faktiskt, är bara lite less på snön, jag trodde ju att jag flyttade ifrån vintern när vi flyttade från Luleå i december, men så följde den med... Hoppas bara att inte alla Jönköpingsbor får reda på det, då får vi nog skulden :(
    Öxnehaga är super för motion i alla fall, har ju Bondberget (tror jag det heter) precis bredvid att traska runt på. Vi hade tur och fick ett förstahandskontrakt på en stor tvåa, lite för stor kan jag tycka men det är skönt det också (förutom dammsugningen :D).

    Att det är en genväg att operera sig är nästan det dummaste jag hört! En operation är alltid en operation, med komplikationsrisk och allt vad det innebär, och att det sen är så livsförändrande... PFFT! Mat går att jämföra med en drog, så är det bara, och det är synd att förståelsen för det är så liten. Jag till exempel märker själv att jag har enorma hetsätningstendenser, särskilt nu när jag märker skillnaden på hur jag äter när jag äter enligt LCHF och hur jag äter när jag tar en paus. Från att äta lagom mycket på bra tider så trycker jag i mig periodvis hela dagen och massor med socker. Jag är uppriktigt orolig för att bli sjuk i bulimi om jag skulle råka överäta någon gång så att jag spyr av mig själv, orolig för att jag ska fortsätta och inte kunna sluta. SÅN verkan kan mat ha på mig ibland, så tänk då för dem som faktiskt blir riktigt överviktiga - då är det bara inte psykiskt utan även ett kroppsligt beroende. Och här kommer folk och pratar om genvägar som att det skulle vara LÄTT bara för det, som att alla ens hjärnspöken försvinner när man tappar några kilon... PUH!

    ...Nu blev det en jättelång rant här känner jag, haha, hoppas det inte blev jätteluddigt eller jag försvann från ämnet för mycket. :D

    Hoja, knappast, jag tror hon grejar med maten som så många andra. Hon åt ju LCHF tidigare liksom. Nu går det ju inte att prata om öppet för henne för hon tjänar ju pengar på att vara superkvinnan med tusen företag som äter mörk choklad varje dag och ändå är skitsnygg. Suck och stön.

    Hahaha precis! Böja på orden minst sagt... Jag vill ju inte bidra till vikthetsen så det är lite därför jag känner motvilja mot att blogga om viktnedgången och så, men samtidigt är det ju jättetrist att inte kunna prata om det och att inte riktigt kunna ventilera. Jag brukar helt enkelt dra till med "Näe men jag var så sockerberoende tidigare och det är liksom allt eller inget för mig...", det är ju i högsta grad sanning men kanske inte HELA sanningen. Det är som sagt ingen idé att försöka banka in saker i människor som lyssnar med fel öron ;)

    SvaraRadera
  8. Du skriver helt otroligt som vanligt! Vet inte vad jag ska säga mer..haha. Förstår exakt vad du menar!

    SvaraRadera
  9. och det passar mig sååå bra! =) åt måltidsersättning till middag nu. kommer äta stor frukost eller antagligen måltidsersättning och macka. lätt lunch och måltidsersätting på kvällen. sen varva med massa frukt =)

    SvaraRadera