onsdag 24 februari 2010

Smal eller tjock, världen är hård likförbannat..

I huset bredvid mina föräldrars hus bor det ett äldre trevligt och VÄLDIGT pratglatt par. De har alltid engagerat sig i saker som rör vår familj, sjukdomar, arbetslöshet, överviktsproblem osv.

Det är inte det att vi i min familj pratar vitt och brett om våra problem, utan vissa människor är helt enkelt bara väääldigt duktiga på att dra information ur andra, som detta äldre par. Och vi tycker väldigt mycket om dom, fast ibland är de alldeles för påträngande. Framförallt den äldre farbrorn.

När jag var som störst så brukade han läxa upp mig och ge mig långa föreläsningar kring hur viktigt det var att inte vara tjock, eftersom att kroppen tar stryk. När jag hade gått ner nästan 30kg råkade jag på honom igen, och denna gången gratulerade han mig och sa att han tyckte jag var så duktig. Under samma samtal så sa han
"Ja du har väl lättare med det sociala nu kan jag tänka mig? Och med killar? Ja för innan när du var sådär enorm"- och här sträckte han ut armarna för att gestikulera att jag tidigare var i elefantstorlek-"så lade dom väl alla benen på ryggen så fort dom såg dig?".

Mötte på honom för några dagar sen igen, och när jag sa att jag nu gått ner 46kg och bara hade 3-4kg kvar så sa han "Nämen! Vad duktig du varit! Men nu räcker det. Dom där sista kilona behöver du ju inte gå ner".


... Jag börjar tröttna på det här fenomenet. Tidigare hade alla en åsikt om att jag var tjock och behövde banta, när jag gått ner hälften av övervikten fick jag beröm, och nu säger folk åt mig att det räcker, att jag ska sluta.

Varför är dom där sista kilona så farliga att gå ner? Varför sticker det så illa i ögonen på folk? Jag är 1,60cm lång, och att vilja väga 57-60kg är inte någon skrämmande låg vikt?

Och skulle jag mot alla odds fortsätta gå ner och närma mig undervikt, då skulle jag ringa min läkare och förklara situationen så att hon kan skriva ut näringsdrycker åt mig för att stabilisera vikten. Jag har ingen som helst önskan att likna ett skelett.

För ca en månad sen, efter att jag äntligen kommit under 70kg så drömde jag mardrömmar en kort period. De handlade alltid om samma sak, att jag ställde mig på vågen och upptäckte att jag plötsligt bara vägde 43kg ungefär. I drömmen rusade jag alltid runt och försökte be vänner och familj om hjälp, men ingen lyssnade. Jag brukade ställa mig ytterligare en gång på vågen och upptäcka till min förskräckelse att jag gått ner ännu mer, till 35kg eller nåt. Och därefter så satte jag mig bara ner och grät uppgivet, och undrade om jag skulle dö.

Så varken mitt medvetna eller undermedvetna har en önskan om att gå ner för mycket i vikt.


Såna här uttalanden som det här inlägget brukade göra mig sur när jag var stor. Jag kategoriserade problemet som ett "lyxproblem". Jag tänkte att jag skulle bytt ut min övervikt och trötthet, mot en smal människas kropp vilken dag som helst, oavsett om andra hade åsikter och synpunkter på min nya kropp.

Jag kan inte säga att jag hellre velat vara stor och blivit lämnad ifred angående vikten. Men däremot så har jag verkligen insett att vikten inte är allt här i livet. Vilken vikt man än har eller vilka matvanor man än har, så kommer det alltid vara fel.

Har en väldigt god vän som åt och tränade sig ifrån sin övervikt och blev väldigt smal och vältränad. Hon pratade ofta om att hon tyckte omvärlden blivit hårdare sen hon blev smal, att folk plötsligt ansåg att hon inte fick klaga över något. För är man smal ÄR man lycklig och har inga problem.

Jag var en av dom som alltid irriterade mig på att hon klagade. För vad var hennes problem jämfört med mina? Och nu idag, skäms jag över att jag var så insnöad på mig själv att jag inte förstod vad hon försökte säga, när hon förtvivlat försökte förklara att allting blir inte bra bara för att man blir smal. Jag är personen hon vill kunna lätta sitt hjärta hos och få sympati hos, och jag viftade bort hennes problem varenda gång...

Som stor upplevde jag världen hård och dömande. Det fanns ingen plats eller kärlek för en ful tjockis som jag själv. Och visst stämmer det till viss del, världen är elak och hård, framförallt mot överviktiga. Men tro inte att ens värld blir fylld av kärlek och lösta problem när man gått ner i vikt, för visst slipper man tjatet om att banta, visst slipper man glåpord som "Fetto" av främlingar, och visst passar kläderna från affärerna bättre.
Men priset är att alla tycker du SKA vara lycklig och bekymmerslös. Du SKA inte HA något att klaga över. Och du får ABSOLUT INTE ha komplex längre, för något alls. Om du försöker lätta ditt hjärta så kanske du inte blir bemött med samma sympati du brukade få. "Ensam är stark" har fått en HELT NY innebörd för mig nu...
Smal eller tjock, världen är hård likförbannat.

Så, summan av kardemumman enligt mina erfarenheter hittills, är att som smal så syns man mer, och får mer uppmärksamhet (framförallt på krogen och liknande), men omvärlden blir hårdare och man förlorar nästan sin rätt att klaga, eller också trivialiserar människor ens problem.


Jag är så glad åt att inte ha ont i kroppen längre, och jag är så glad över att jag inte längre är rädd för att gå ut. Men jag är också aningen skakad av hur mycket allt annat också förändrades. Det känns lite som att ha vaknat upp i en helt annan värld.

Varenda kruka med guld i slutet av regnbågen är halvfylld med kolbitar.

11 kommentarer:

  1. Du skriver verkligen helt otroligt. Jag ser alltid fram emot det du skriver. Du har aldrig funderat på att skriva en bok om ditt liv? Jag hade lätt köpt den direkt!:) Att läsa om ditt liv och hur du har det/haft det.. jag förstår allt! Tack så otroligt mycket för att du skriver och ger en något att tänka på!
    Massa Kramar!

    SvaraRadera
  2. oh herre gud jag blir så jävla arg över hur folk och fä överhuvudtaget TÖRS säga såna knäppa grejer till andra människor!!! FY FAN! STÅ PÅ DIG! Du har varit med om en helt fantastisk resa och det enda du behöver bry dig om är att se framåt till dig nya liv! Vilken superkvinna du är!
    Peppkramar till dig!
    /Z

    SvaraRadera
  3. <3 jag vet inte vad jag ska skriva längre utan dina ord berör bara så otroligt mkt. tack!

    SvaraRadera
  4. Blir så berörd av dina ord.
    Jag blir arg av att höra vilka elakheter den där gubben vräkte ur sig och jag blir ledsen och lite rädd för min egen framtid då jag nått mitt mål.

    Många ggr har jag frågat mig själv varför jag vill gå ner i vikt. Är det verkligen för min skull? Eller är det för omgivningens skull?
    En av anledningarna till att det tog så lång tid för mig att slutligen bestämma mig för att gå ner i vikt var just de frågorna.

    "Men... måste min lycka bero på min storlek? Kan jag inte bli lycklig först och smal sen?", frågade jag mig 1000tals ggr.
    Jag är fortfarande rädd att jag ska upptäcka att "den andra sidan" är lika jävlig som den sida jag är på nu.
    Visserligen är jag lyckligare nu iom att jag inte har ont i kroppen längre och för att jag är stark nu, men... det är ju den där förbannade medvetenheten jag vill tappa mest av allt.
    Mest av allt vill jag slippa undra vad människor tycker om mig. Det yttre likväl som det inre. Jag vill kunna bara vara.

    Att den där gubben tog sig friheten att håna ditt stora jag är rent av fördjävligt!
    Jag ser i framtiden hur jag kommer stöta ihop med samma situation - hur kommer jag reagera då?
    Ens "gamla" jag är ju fortfarande ens jag.
    Det rä ju bara hyddan som förändrats.

    Jag fick för ett tagh sen höra att "det är ju tur att ditt hår blivit längre nu. Ja, det var ju inte direkt fördelaktigt när du hade det sådär kort..."
    Jag blev helt ställd.
    Skulle det vara okej att trasha mitt dåtids-jag?
    Nä, fy fan säger jag bara!


    Du skriver så klokt och jag blir så inspirerad av dig!

    Stor kram!

    SvaraRadera
  5. Håller med, skriv en bok. Kan nog vara till stor hjälp för många. Ofta är långa inlägg dryga att läsa men de är inte dina. Mycket som va enkelt när man va tjock är inte längre enkelt, man får andra krav på sig mm ocg en del saker är mycket enklare. De finns ju positiva o negativa sidor med allt.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Precis, precis, precis! Och vad gäller lilla farbrorn så är det väl bara att sucka och skaka på huvudet. Vissa är helt enkelt inte så socialt kompetenta, man får försöka låtsas som det regnar. Ta nu inte åt dig av sånt där bajs, du är skitduktig och du får och ska gå ner precis så mycket som du själv vill! Vet ju precis hur det är med tanke på att jag inte var överviktig till att börja med. "Men inte behöver väl du..." ÅÅÅHHH. *härdsmälta*

    Svar:
    Nej att klippa håret är ju inte permanent (förhoppningsvis :|) men mycket seglivat. Idag kom jag på mig själv med att gå och längtansfullt titta på såna där små hårklämmor inne på Åhléns och fantisera om att sätta upp korta spretiga frisyrer.. Oj oj.

    Haha det är ju sant, dammet utvecklar nog mer intelligens desto mindre utrymme det har... Tyvärr utvecklar det sig i storlek när man har mer :( Ah ja att ha familjen nära är ju fint, det är det som är lite jobbigt med att bo här, att jag har hela min släkt och familj uppe i Luleå. Det är långt det. Tur att jag gillar att åka tåg helt enkelt ;)

    Precis! Blir så trött när människor har SÅ mycket sympati för en rökare och OJ OJ OJ det är så SVÅRT att sluta... men sluta äta kan man göra bara sådär? Vilket gnällmaraton jag skulle kunna ha kring detta, haha.

    Bella, bella, bella... Jag tycker hon blir läskigare med tiden. Speciellt som hon har börjat visa tuttarna och skriva saker som "Jag ÄLSKAR att tjäna pengar!" och "Mina smycken är värda 50.000...". Jag blir lite illamående faktiskt. Hon har fått mycket serverat oavsett och hon har alltid haft människor runt sig med rätt kunskaper om företag och marknadsföring så hon har då inte arbetat sig upp till 100% själv inte. Tycker hon flackar mellan superbella som vill städa och baka paj till nils och som äter mörk choklad och läser chiclitböcker på kvällarna och fjortisbella som gillar caaash och att shoppa... och att äta mörk choklad, vilket sammanträffande.

    Hahaha precis! "Vadå, skulle du be en nykter heroinist unna sig ett skjut inne på toaletten eller?"

    Inga problem :) Idag var det varmt ute!! Töväder heja heja heja!!! :D

    SvaraRadera
  7. Du är så oerhört bra tjejen! På att skriva och förmedla så mycket i dina ord. Det berör! och jag känner igen mig. Jag har som mest vägt 79kg och jag var ganska kraftig då, nu väger jag ca 70kg, och jag är betydligt mindre, just eftersom jag tränar också så har jag minskat ganska rejält. Iallafall, så träffade jag en bekant och hon sa "OJ vad du har gått ner i vikt!" så frågade hon om det var med flit och jag förklarade att det var det, så sa jag att jag vill gå ner ungefär 10kilo till och hon blev helt förskräckt och sa "Nej men nu räcker det, du kommer ju försvinna bort!" och jag blir så irriterad på det också, för nej.. jag kommer inte försvinna bort. Det är en normal vikt för mig att väga 60kg. Det klassas inte som undervikt enligt BMI utan då skulle jag ha BMI 23-22 ungefär och det är inte undervikt. Jag förstår verkligen så väl om det du skriver,trots att du har gått ner så mycket mer än jag men ändå har jag fått smaka på människors kommentarer om att inte gå ner dom sista kilona, trots att det finns mycket kvar att ta ifrån mig. Du är så duktig ska du veta.. och skriv gärna oftare i bloggen, tittar in här varje dag och hoppas att du har skrivit något :) Kram!

    SvaraRadera
  8. Vilken klok tjej du är och så bra du skriver!
    Jag håller med dom andra att du skulle kunna skriva en bok.
    Och den där farbrorn var helt enkelt elak
    rakt igenom.Det finns verkligen elaka människor , usch !!

    SvaraRadera
  9. härlig blogg, jag prenumerar på dig nu, själv har jag oxå opats så det här e väldigt intressant läsning för mig, jag blir så peppad själv.

    håller med övanstående, du skriver klokt.

    kram

    SvaraRadera
  10. Vilken fin blogg du har! Ta gärna en titt på min med, om du har tid :)

    SvaraRadera
  11. Oj, vilket inlägg. Du skriver så bra! Och riktigt klokt. Dina tankar är sunda och jag beundrar ditt sätt att se med perspektiv på saker.

    Det här inlägget fick mig att fundera en hel del. Tack för en grym blogg!

    Kramar

    SvaraRadera