torsdag 4 juni 2009

Välomhändertagen

Ojojojojoj OJ! Jag som varit så negativt inställd till sjukhus-folket får verkligen ändra inställning, för sköterskorna, läkarn etc på avdelningen jag kommer ligga på var otroligt snälla idag, inte alls som sköterskorna på kirurgmottagningen!

Började med att jag fick anmäla mig på kirurgmottagningen, därefter fick jag strutta iväg till radiologiska kliniken och röntga lungorna.
Sen blev jag uppskickad till avdelningen jag kommer ligga på nästa vecka för att skriva in mig. Där träffade jag en annan kvinna som också ska opas med GBP på måndag!! Och vi klickade jättebra! Pratade mycket och såg fram emot att bli op-kompisar :)
Jag fick först träffa en läkare (tror jag det var?) som ställde frågor om vilka mediciner jag tar, familjehistoria över övervikt, han lyssnade även på hjärta och lungor, sedan fick jag lägga mig ner så han kunde känna på magen. Han log och sa "vad MJUK och BRA den känns!" varpå jag började skratta. Han var en mycket söt/attraktiv läkare för övrigt ;)

Därefter kom en sjukgymnast och pratade om hur viktigt det kommer vara efter op att vi rör ordentligt på oss, och att vi andas ordentligt. Vi fick en broschyr med instruktioner.
Sen fick jag även träffa narkosläkaren som förklarade hur jag skulle sövas, kollade i halsen och frågade om jag kände mig pigg och kry (detta frågade alla många gånger om. men jag känner mig jättefrisk!). Han frågade även om jag ville ha en lugnande tablett innan jag rullades ner till operation, vilket jag tackade ja till.

Jag menar, jag har ju aldrig ens vrickat foten! Jag har ALDRIG legat på sjukhus, jag har knappt ens hälsat på ANDRA som legat på sjukhus! Det här är främmande och jätteläskigt tycker jag!
Därefter var det bara att lämna ett blodprov (hade tydligen högt antal vita blodkroppar, vilket förmodligen beror på stress, men de ville vara extra noga så jag inte har någon infektion) och sedan pratade jag med en sjuksköterska ang sjukdomar och eventuella frågor.
Sen åkte jag hem!

Så nu är jag inskriven/inlagd, men på permission till söndag kväll kl: 18.00!

Min goa mamma följde med mig (ja, jag är en riktig morsgris! Men jag kände att jag verkligen behövde lite mentalt stöd idag!) och var jättetrevlig hela dagen! Efteråt fick jag lite hjälp med att handla allt jag behövde till sopp-koket också.
Mamma stirrade ner i vagnen å utbrast "men vad i all världen är det för soppa du ska koka?!" för jag hade mängder med underliga kryddor, ajvar och annat. Saker mamma aldrig skulle köpa helt enkelt ;) Men det känns bra! Nu ska jag verkligen se till att koka soppor som bara den!

Enda minuset idag är att jag inte fick något annat gjort än sjukhus-ärendena. Var så orolig inför idag att jag knappt sov något, så jag däckade 4 timmar på soffan direkt när jag kom hem.



Ps. Blev tipsad om naturdiet smoothie av både min vän darling och framtida op-kompisen, så jag provade idag. WOW vad gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar