måndag 19 oktober 2009

Lära känna min nya kropp

Jag har kommit på att jag börjar bli lite småfeg med vad jag skriver här, eftersom flera av de som läser känner mig i verkliga livet...

Men hursom. I början var det så jobbigt med problemen och motgångarna efter op. Som när jag provade nötter och fick världens otäckaste magknip 5 timmar senare. Eller när jag provade att äta ½dl smörgåstårta och blev jätteillamående. För att inte tala om när jag åt för snabbt eller drack till maten, då kändes det som att jag svalt en kanonkula och att bröstkorgen höll på att sprängas.

Numera har jag lärt mig hur min kropp fungerar. Jag märker av alla problematik-symptom ruskigt snabbt. Provade t.ex att ta en halv Äntligen macka, och upptäckte efter bara några tuggor att min mage skulle hämnas ifall jag åt upp den.

Det enda oförutsägbara numera är toalettbesöken (vågar nätt o jämnt nämna det, men eftersom jag måste våga blogga om både bra OCH dåligt så...). För det mesta mår min mage superbra och besöken är nästan rutinmässiga...

Men som idag. Har ätit 2 knäckebröd med ost och leverpastej, druckit 6-7dl vatten, druckit en knorr vie. Inget konstigt, ganska typiskt matintag för mig. Men ändå... det börjar med en ilande smärta i ryggen och magen, som sedan övergår till matthet i hela kroppen. Många gånger börjar jag skaka och må illa dessutom. Och eftersom det är som att jag blivit dundersjuk är det bara att sätta sig ner och vänta ut det. Tar oftast mellan 10-40min.

Det är det enda jag fortfarande inte har någon koll på, och inte har en aning om varför det händer. Men tack och lov är det SÄLLAN. Kanske en gång i månaden eller mindre.

Kanske är det mitt lilla magmonster som skakar gallren extra hårt i sin bur för att hämnas? Jag låter honom aldrig äta ju :P

1 kommentar:

  1. oh tack så jättemycket. jag blir så glad när andra också ser skillnad. TACK :)

    SvaraRadera