tisdag 10 mars 2015

73kg och medicin

Nu har det gått väldigt lång tid sedan jag sist skrev, och på ett sätt har det knappt hänt något alls, samtidigt som det såklart har skett en del. Det här inlägget är inte menat att låta dystert, utan ner på jorden och lite hoppfullt.

Först och främst känner jag nu att det är dags att skriva svart på vitt här - att jag haft problem med återkommande depressioner sedan jag var 18 år. Jag har hela tiden intalat att mig att det berott på olika underliggande anledningar. Utbrändhet i skolan, övervikten, etc. Men det senaste året har jag tänkt, grävt djupt i mig själv och insett att det faktiskt inte finns någon anledning till varför de senaste åren varit som de varit och att jag bara har mått sämre och sämre. Något i min kropp måste vara i obalans, och jag behöver svälja stoltheten och börja se över alternativen som finns helt enkelt för att få bukt med det.

För åren rullar förbi, jag blir äldre och det känns som att jag missar mitt liv på grund utav det här. Så jag ringde min läkare och bad om antidepressiv medicin för några veckor sedan. Jag har hittills märkt en ganska markant skillnad i mitt egna mående och min motivation. Jag har även slutat tröstäta (började tröstäta nån gång i somras och för en månad sen landade vågen på 73kg..) och jag hoppas medicinen kan hjälpa mig att få ett lite mer aktivt, socialt och rutinerat liv än vad det varit.

Jag har även fått en ny vän som bor väldigt nära, och det var nog hon som fick mig att inse hur viktigt det var att jag tog itu med det här en gång för alla om jag vill att livet ska röra sig framåt istället för att stå still.




Så kanske borde jag börja skriva här lite oftare igen, för nu har jag några kilon att bli av med, och jag behöver en plats att ventilera på.

Startvikt: 73kg
Medicin: Vecka 3
Matvanor: Rutinmässiga - 3 mål om dagen


Sen måste jag ändå fråga, känns det tråkigt när jag skriver om min psykiska ohälsa?

6 kommentarer:

  1. Det spelar inte så stor roll vad du skriver om, det är bara roligt att du skriver. Tycker det var jättetråkigt när det blev tyst här på bloggen men går fortfarande in då och då och kollar bilderna och läser gamla inlägg då du är en stor inspiration.:) Så skriv om vad du känner för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var kul att höra :)
      Ännu roligare att till och med gamla inlägg fortfarande uppskattas.

      Radera
  2. Det känns inte tråkigt när du skriver om din psykiska ohälsa - tvärtom! Jag tycker att du är stark som skriver och tror att det är viktigt för andra som inte mår så bra att få veta att de inte är ensamma och att det kan gå att hitta en väg ut. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas du har rätt, lika mycket som jag skriver för min egen skull så blir det något oväntat givande när andra känner sig mindre ensamma av det! :)

      Radera
  3. Inte alls! Jag känner igen mig. Har också lidit av depressioner i minst 2-3 omgångar i mitt liv. I mitt fall blev jag dock påprackad medicin när det egentligen fanns "goda anledningar" till hur jag mådde. :-/

    Lycka till! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. I vissa fall är medicin SÅ dåligt, jag har alltid varit negativt inställd till det och varit livrädd för att behöva ta medicin som påverkar psyket någon längre tid (fast nu inser jag att jag kanske just är en sån människa som är i behov av det).

      Tack! :)

      Radera