måndag 25 januari 2010

Vad är rätt vikt?

I alla år jag försökt banta, och även nu, så minns jag hur jag såg ut när jag var 14 år och vägde 60kg (och jag var lika lång då som nu). och jag minns att jag såg mullig/knubbig ut trots normalvikten. INTE TJOCK. Men jag såg inte sådär smal ut som de "normalsmala" tjejerna såg ut att vara.

Och med detta i sinne så beslöt jag mig för att just 60-65kg nog var den bästa målvikten. Men nu... nu känns det som att den där längtan jag hade som tonåring börjar skrapa från insidan av huvudet på mig.

14 år gammal, och det jag önskade mer än allt annat på jorden var att få väga som de andra flickorna. De flesta vägde ju mellan 49kg och 53kg ungefär, så jag önskade att jag åtminstone kunde nå 55kg, eller iaf 57kg.


Jag yttrade mina pågående tankar för min pappa nyligen. Jag sa att jag från början satt 65kg som målvikt, men nu beslutat mig för att faktiskt byta till 60kg. Och sen... sa jag att jag lite hemligt önskade att jag kommer lyckas ta mig ner till 55 eller 57kg.

Då stirrade han på mig.
"Nej Fattie.. Med tanke på hur du ser ut nu.. Jag tror att om du ens hamnar under 63 lär du se jättesmal ut. Hamnar du på 60 eller under så kommer du se utmärglad ut! Tänk på att du säkert hade babyhullet kvar sist du vägde 60, du lär inte se likadan ut om du hamnar på den vikten nu"

... Jag har själv alltid märkt när andra vill gå ner för mycket. När de strävar efter en osund vikt... håller jag på att göra likadant?

Jag bestämde mig för att kolla upp vilka olika vikter jag kan ligga på utan att det anses som övervikt eller undervikt (här är en BMI tabell: http://www.markazits.com/diet/bmi-tabell.html).

Vuxen, under 35år (andra siffror gäller över 35år)
FETMA - BMI 30 o uppåt
ÖVERVIKT - BMI 25 - 30
IDEALVIKT - BMI 19 - 24
UNDERVIKTIG - BMI 19 o nedåt

Och såhär ser BMI skalan ut för min del
68kg (BMI 26.6) Nuvarande
65kg (BMI 25.4)
60kg (BMI 23.4)
55kg (BMI 21.5)
50kg (BMI 19.5)
48kg (BMI 18.8)

... Så enligt BMI skalan ska jag kunna väga 50kg(!?) utan att anses vara underviktig.. Inte för att jag vill ner till den vikten, tror inte jag någonsin velat ner så långt.

På ett sätt känner jag mig väldigt nöjd nu. Inte 100% nöjd, men nu känns kroppen mer frisk, och jag känner mig snygg igen. Varför jag vill ner till 60kg, eller lite lite till är för att jag helt enkelt vill ha en hälsosam vikt. Jag har redan problem med knäna, och vi har tonvis med roliga åkommor i min familj som verkligen förvärras av övervikt (mina knän började krångla när jag vägde 65kg, så det behövs VERKLIGEN inte många kilon...).

Det är lustigt. Är väldigt sällan jag hakar upp mig på siffror nuförtiden. Det har känts som en trygg och bra förändring att gå ner i vikt... något som tillochmed fick mig att SLUTA tänka konstant på dieter och sätt att gå ner. Men nu helt plötsligt, iochmed att flera börjat fråga hur mycket mer jag ska ner osv, och att de sedan reagerar så illa på att jag vill ner till 60kg, det har satt igång mitt huvud.


Jag vill vara vacker på utsidan, må bra i kroppen, och känna mig lycklig på insidan.

Varför finns det ingen tabell för det?

8 kommentarer:

  1. jag tror det handlar om att känna efter när man själv är som mest lycklig. hitta det hälsosamma hos en själv. men såklart har man gått ner mkt så stirrar man blindt på vågen och fortsätter bara ner och ner. tror det är viktigt att prata mycket om vikten med andra som du gjorde med din pappa.

    SvaraRadera
  2. Det är ju just det, en hälsosam vikt som är det viktigaste.... jag har som mål strax under 70 kg men jag vet också att när jag kommit dit kommer jag vilja gå ner mer för ingen ska någonsin kalla mig "lilltjockis" igen... ingen ska kalla mig något nedlåtande igen.

    SvaraRadera
  3. Du har en award att hämta på min blogg!
    :)

    SvaraRadera
  4. 50kg låter för lite för en vuxenkvinna med en normal längd. Jag hoppas att du hittar den vikten som känns bäst för dig att stanna vid, så att det inte börjar gå åt fel håll, att du vill gå ner för mycket, aldrig blir nöjd.

    Kram

    SvaraRadera
  5. jag är 162 cm. Och har också svårt med att veta vad är rimligt. väger nu 66 men vill ner i alla fall till 63 men gärna 60. Problemet är bara att i maj 2009 slutade jag att gå ner, efter att ha gått ner 18 kg. Och i juni började jag jogga, nu åker jag längd, simmar, promenerar är mer aktiv än någonsin tidigare. Och vad händer,,,,INGET!
    Det är frustrerande!

    SvaraRadera
  6. MEN DU!!!! Om du väger 50 kilo är du ju precis över gränsen av "underviktig" Och det är INTE OKEJ!!!
    Mellan 55- 60 ska du ju ligga! Så är det myyyycket bättre! :D
    Love you, keep on fighting!

    SvaraRadera
  7. jag är 14 år, (167cm lång)och är precis som dig i denna ålder!! omg trodde aldrig jag hitta nnågon som tyckte och kände som mig som jag gör nu!! Jag är inte heller fet, men absolut inte smal. hade som målvikt i höstas att väga 55kg, men började hetsäta och ligger nu på 62-64 kg :/ mår sjuuuuuukt dåligt över det ! min omkrets på låret är 54 eller nått :(((

    SvaraRadera