fredag 19 mars 2010

"Tjocka människor måste vara idioter"

Något jag avskydde allra mest som tjock var att så många trodde jag var korkad. Och fortfarande, varenda gång en smal antyder att någon (överviktig) är korkad blir jag vansinnig.

Jag uttryckte min förtvivlan hos mamma redan som tonåring, för om något VERKLIGEN bröt ner min självkänsla, så var det att folk trodde jag var korkad. Och som alltid vet min mamma att det hjälper inte att trösta mig genom att säga vad jag vill höra
(att jag inte alls är korkad), utan det enda som hjälper är att rationalisera folks beteende, att få förklarat för sig VARFÖR de säger och tänker som de gör. Så att man kan förstå.

Varför tror så många att tjocka människor är korkade?

"Fattie, dom tror att du är ointelligent för att du är överviktig. Tyvärr är det så enkelt. Dom tror att du helt enkelt måste vara väldigt osmart, för annars hade du vetat vad du gjorde för fel i takt med att du ökar i vikt. Dom tror att du inte förstår eller vet vad du behöver göra för att gå ner i vikt."

Jag grubblar fram och tillbaka än idag på detta som hon sa till mig. För visst är det sant, faktum är att jag pratat med några smala vänner genom åren där jag frågat rakt ut om de tror att tjocka människor ÄR ointelligenta, och de har svarat att Ja det tror dom.
Hur många överviktiga (som kämpar med vikten ska väl förtydligas) vet INTE hur man äter rätt? Hur många förstår INTE att man helt enkelt måste träna för att få resultat? Hur många SAKNAR faktiskt kunskapen om HUR MAN GÖR FÖR ATT GÅ NER I VIKT ? Jag gissar på; INGEN. Så gott som alla VET HUR de BÖR göra.

Så varför är man då överviktig? Varför ökar man snarare än att minska i vikt? Det finns hur många olika anledningar som helst, och framförallt individuella. För vissa handlar det om bristande självdisciplin, i andra fall är mat en slags "självmedicinering"
(typ tröstätande, hetsätande etc), vissa har psykiska barriärer som står ivägen och som de inte vet hur de ska ta sig över, runt eller bryta ner... Listan kan säkert göras oändlig. Men jag har aldrig i hela mitt liv mött på någon som varit för DUM för att förstå hur man går ner i vikt.

Jag skulle nästan vilja säga att det är den smala människan som tror stenhårt att tjocka människor är tjocka för att de är ointelligenta - som är den korkade.

Och jag säger inte detta för att jag är arg på smala människor som så envist tror på att tjocka människor är korkade, utan för att de helt enkelt framstår som korkade i mina ögon.


Säg att "Lisa" är smal och har en klasskamrat - tjocka "Ellen". Genom åren kan man jämföra Lisa och Ellens framgångar inom skolan. Lisa får oftast "G" eller "VG" på sina prov och uppsatser medan Ellen får överlag MVG. Ändå så tror Lisa att Ellen är korkad, för hon är tjock. Det spelar ingen roll att Lisa får svart på vitt att Ellen INTE är korkad, för på en punkt misslyckas Ellen bevisa sin intelligens enligt Lisas logik, och det får allt det andra att blekna.

Det är DET scenariot som får mig att känna att det nog är den inskränkta personen som inte tar hänsyn till alla omringande omständigheter och faktorer.


Nu medan jag skriver så inser jag att det inte är dumhet från "Lisas" sida som får henne att se på "Ellens" situation med tunnelseende; utan snarare oförståelse. Eftersom hon själv inte har eller har haft problem med vikten så kan hon inte förstå att det säkerligen finns hundra olika bakomliggande orsaker till "Ellens" övervikt,
utan för henne är lösningen så löjligt enkel och uppenbar, att alla som inte kan se lösningen så som hon ser den, helt enkelt måste vara korkade.

Och som tjock försökte jag många gånger om att förklara för smala att jag VISST visste hur jag behövde göra för att gå ner i vikt, men att det helt enkelt inte GICK. Att jag inte kunde motstå suget, hungern och allt det där. Att det kändes som om jag inte hade någon kontroll. För visst borde de då sympatisera med mig och sluta tro att jag är korkad när jag så fint förklarade det hela för dom?

FEL. De trodde mer inbitet än någonsin att jag var en idiot. För hur dum i huvudet måste man inte vara för att HA lösningen men VÄLJA att inte anamma den?

Detta är ytterligare ett bevis på tunnelseendet dessa människor har. De kan inte förstå eller ta till sig att man som tjock INTE alls VÄLJER att fortsätta sabotera för sig själv. Att man känner sig -och så länge man själv tror på det så ÄR man- maktlös.

Detta innebär ju alltså ÄN EN GÅNG att det i grund och bottnen och OFÖRSTÅELSE och OKUNSKAP som leder till fördomar och förutfattade meningar...


Har man rätt att vara arg och upprörd på människor
som helt enkelt inte vet bättre?

9 kommentarer:

  1. Jag har nog haft tur för jag har åtminstone aldrig känt den där fördomen gentemot just mig. Ibland kan jag känna överlag att jag har haft tur för jag har aldrig blivit retad, mobbad eller varit på något sätt annorlunda behandlad pga min vikt.

    Däremot har jag ofta tänkt på att om det finns några människor som verkligen vet hur man BORDE äta, leva och motionerna så är det nog överviktiga. Mig själv som exempel, jag letar så mycket information och försöker olika sätt för att på så hälsosamt sätt vara en hälsosam människa men det är som du säger att det finns något okontrollerbart där som sätter stopp för det sunda förnuftet. Man äter ändå och det av olika anledningar.

    Men ja, att någon överhuvudtaget skulle vara korkad eller någon annan "egenskap" pga yttre faktorer, det är bara skitsnack. Utsidan har inget alls att göra med insidan på det viset.

    Som vanligt ett bra inlägg. :)

    SvaraRadera
  2. Tack för det här inlägget, som vanligt genomtänkt och förklarande. Även om det är saker man redan vet är det så skönt att se vad andra tycker och tänker. Kram

    SvaraRadera
  3. det här är en av anledningarna till att jag aldrig pratar med folk om mitt övervikts-problem. för jag känner mig så fruktansvärt korkad. helt enkelt dum i huvudet. speciellt när jag har gått ner i vikt en gång och sen gått upp allt igen. då är man ju ännu mer korkad.
    det är skitjobbigt. därför vill jag inte prata med någon om min vikt. jag har en vän som jag kan prata med om min vikt. hon är också överviktig så vi förstår varandra:)

    du skriver så väldans bra så jag börjar gråta till allt du skriver (nästan)! :) det är för att jag känner igen mig så himla mycke.
    och det är väldigt skönt på ett sätt. att få veta att jag är inte ensam om att känna så:)

    tack! :)

    SvaraRadera
  4. jag vet inte hur många gånger jag har blivit dumförklarad bara för att jag är fet. men som fet är man ju lite extra bred och blir rätt klantig i den smalanpassade världen vi lever i.

    SvaraRadera
  5. ja, ibland känns det som jag är ensammast i världen! but not any more:) hihi! och tack för din kommentar nu bölade jag på riktigt! :)
    take care!:)

    SvaraRadera
  6. min tanke- jag tror de flesta tjocka vet att 1. Jag är tjock 2. jag behöver göra nåt åt saken 3. jag vet på ett ungefär vad jag skulle behöva göra åt saken
    mensen är det en helt annan sak att göra det i praktiken
    och det är INTE lätt
    jag tror kanske det är lite samma tankar som en alkoholist? de vet att de dricker, de vet att det är dåligt, de vet att de måste sluta, men det är inte så lätt att ta steget och det är en lång process!
    tjocka människor är inte latare eller dummare än andra!

    SvaraRadera
  7. Jag var på en jättebra föreläsning. Tanke, känsla, handling. Gäller övervikt, rökning, missbruk, ja allt vi gör egentligen. Tanken VET vad som bör göras, känslorna säger något annat. Detta är en strid som tyvärr oftast vinns av känslan. Det är så mycket lättare att ge efter för den. Den ligger liksom "närmre hjärtat".
    Det är ju lite kognitivt tänk, fast föreläsaren var inte terapeut, tror det var Igor Ardonis.

    Ett annat sätt att säga det vi alla redan vet, men ändå, alltid bra att få ord på det...
    Jättebra föreläsning i alla fall!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Din blogg är en av mina favoriter! Du skriver så klokt och jag känner så väl igen mig i nästan allt du skriver!

    Säger bara wow. Det är lite av en aha-upplevelse att komma in här och läsa.

    Ett inlägg här fick mig att haja till en dag. Du hade skrivit om stolthet som hindrade från att söka hjälp för fetman. Precis där har jag varit så länge. Trott och velat fixa det själv, när det i själva verket bara går åt andra hållet, just pga den här känslan av maktlöshet, oduglighet, värdelöshet, hopplöshet, ja alltihop.

    Men du formulerade det så bra! Att varför ska man vara STOLT i en sån situation. Är man inte VÄRD hjälp!

    Jo självklart!

    Så nu har jag ringt min läkare och ska faktiskt gå till henne och prata om det här med min vikt. Detta har jag velat göra i åratal nu men inte klarat av det. Stuckit huvudet i sanden istället och tröstätit lite mer.

    Har börjat i kognitiv terapi oxå, för fy hundan som fetman har påverkat mitt självförtroende. Jag känner knappt igen mig själv!

    Tänk att det faktiskt kan bli så!

    Hade någon sagt till mig år 2003 att jag skulle väga 110 kg år 2010 så hade jag skrattat. Då vägde jag 57 kg. Nu, efter tre barn så väger jag alltså 50 kg mer. Har gått upp nästan dubbla min kroppsvikt.

    Visst vet man exakt HUR man gör för att gå ner i vikt, men det handlar ju om spärrar som man behöver hjälp med att komma förbi, känslor som man själv har svårt att styra över.

    Jag hoppas verkligen att jag med hjälp av terapin och nu troligtvis antidepressiva som min läkare och psykolog vill att jag ska äta för att ta bort min ångest, kan få hjälp så att det räcker, men mina negativa känslor kring GPB har jag helt lagt åt sidan.

    Om det är vad som kan rädda mig, göra mig till en normalviktig person så att jag kan må både psykiskt och fysiskt bra igen, få tillbaka min självrespekt och mitt självförtroende (som kunde vara bättre även när jag är smal) så är jag helt klart överlycklig om jag beviljas en sådan op. Känner två personer som gjort en sådan och har följt dem så jag har sett på nära håll vad det innebär och har läst på massor.

    Vi får väl se vad som händer. Mitt BMI har gått från 21 till 38 inom loppet av 7 år och det fortsätter öka stadigt eftersom min ork och kraft inte finns. För visst är det så att viljan finns.

    Man vill ju inget hellre. Men orken, karaktären och styrkan. Den lyser med sin frånvaro.

    Tack för att du skriver denna underbara blogg. Den ger mig massor av inspiration.

    Jag hoppas att jag en dag kommer att vara där du är. Dvs på en omvänd viktresa :-)

    /Anja

    SvaraRadera