lördag 18 december 2010

Kom ihåg: Känslomässigt ätande!

Varje gång jag kommer in i en dålig cirkel av att hetsäta, överäta, äta helt fel osv så tänker jag att det TILLS VISS DEL nog är känslomässigt ätande, men störst anledning måste ju vara att det är gott, eller för att det ligger i min natur att ha den typen av relation till ätandet.


Men nu, de senaste två veckorna då jag fick veta att jag skulle få flytta ihop med Björnkillen och allt, vad hände då?

Jo, jag halverade antalet "mål" per dag (låter kanske inte ens som en bra idé, men när man börjat äta oftare än varannan timme så är det mer än BRA att halvera det...), har inte köpt något godis sen dess och känner heller inget direkt rivande sug efter att äta.

När ska jag lära mig att när jag är lycklig och harmonisk så försvinner också behovet av att äta sådär vansinnigt?

Jag börjar grubbla på att föra nån slags matdagbok där jag antecknar vad, hur mycket och hur ofta jag äter KOMBINERAT med kortfattat känslotillstånd, en plus-spalt och en minus-spalt. Kanske kan man få mer balans av en sån sak?


Just nu är jag väldigt lycklig känner jag. Men Januari, februari osv KAN visa sig bli kämpiga på den ekonomiska fronten. Jag hoppas att jag kan stålsätta mig mentalt så att jag inte spårar ur med ätandet igen om/när det sker.


Men just nu är allt som en dröm, och jag tänker gotta mig i dessa lyckokänslor tills jag spricker!

4 kommentarer:

  1. Roligt att läsa att du mår bra. Lycka till med ihopflyttandet! :)

    SvaraRadera
  2. Vad lustigt! Just igår kväll gjorde jag en liten NYSTARTS-bok och la in spalterna Plus och Minus... Det är nog en riktigt bra idé
    att anteckna känslorna som gör att suget ökar.
    Du har verkligen varit duktig som klarat en så stor viktnedgång!
    NJUT AV LYCKAN!

    SvaraRadera
  3. Kan tipsa om en superbra sida om du vill föra matdagbok, www.matdagboken.se. Den är gratis och du kan skriva in vilka känslor du har innan måltiden och efter osv. Jag använder den dagligen och är supernöjd! Kram på dig!

    SvaraRadera
  4. Hej! Ville bara tipsa en bok som heter Sluta hetsäta! Handbok för dig som vågar försöka själv. av Heleéne Glant.

    SvaraRadera