lördag 12 mars 2011

Klyftan mellan smala och tjocka

Jag har haft ganska vilda debatter med både främlingar och närstående nu det senaste, och det känns som att den mentala klyftan mellan tjocka och smala aldrig varit vidare än den är just nu. Jag tycker det känns som att de bägge sidorna verkligen inte förstår varandra...





"Det sundaste för en riktigt tjock människa är att ge sig ut och träna, äta rätt och sluta med godiset och allt det där"

Detta uttalande har jag nu hört så många gånger att jag börjar se rött. Jag tror att varenda överviktig människa på planeten är väl medveten om att rätt kost och motion skulle vara den ultimata lösningen. Så varför tränar och bantar inte tjocka människor ner sig? Varför börjar dom inte redan med detta vid första gången de någonsin börjar gå upp i vikt? Alla tjocka (som inte varit det HELA livet vill säga) kan nog minnas vilket skede i livet då de började öka i vikt. Skilsmässa, graviditet, utbrändhet, samboskap, nytt jobb, eller i stort sett vad som helst. Och vad kan majoriteten av människor minnas att de gjorde vid viktökningen? Jo de försökte bli av med vikten. De började kanske med viktväktarna eller köpte ett gymkort, men av olika anledningar så gav det inget permanent resultat. Antingen gav man upp innan man ens hunnit ge det ett riktigt försök, eller också lyckades man för att en tid senare lägga på sig alla kilona igen plus några till.

Och om man varit tjock sen man var barn, ja då har man ju aldrig vetat om annat! Många har haft oturen att ha föräldrar som legat till skuld för deras vikt. Fet mat, snabbmat, godis ofta, fika ofta osv. De har helt enkelt blivit gödda under sin uppväxt, och är man uppväxt med den typen av mat, så känns det ju naturligt att sund mat som smakar hemlagad är fylld med fett och dylikt.

Eller också kan det vara genetiskt, och då spelar det ingen roll ifall ens familj var hälsofreaks som levde på morötter och åkte på sportsemestrar på varje tillfälle som gavs, eller ifall man matvägrade under barndomen, för man var överviktig likförbannat. Den enda "dieten" som skulle kunna få en att antingen gå ner lite grann eller få en att åtminstone stå still i vikt är en svältdiet ingen människa mår bra av. För ens egen kropp fungerar annorlunda ifrån andras. Man kan inte äta samma sak som andra och ändå ha samma vikt, man är dömd att alltid alltid alltid få kämpa och slita och försöka motarbeta sin kropp genom att svälta och träna på ett sätt ingen "normal" människa skulle behöva.

Så är det så enkelt? Är det bara att äta rätt och träna rätt och så är det fixat?
NEJ
För världen är orättvis, och för vissa skulle det inte fungera ens om de åt rätt och tränade rätt. Och de som inte har genetik att skylla på då? Varför går inte dom ner i vikt?


"Tjocka människor ÄR korkade. Det är klart dom är! Varenda VETTIG människa förstår ju att man måste ta sig i kragen och ändra livsstil för att något ska hända. Det är helt enkelt brist på självdisciplin"

Ja, hur många tjocka känner sig inte ledsna över att detta är en ganska vanlig uppfattning? Jag vet själv att det här var det absolut värsta tänkbara jag kunde föreställa sig att folk skulle tycka om mig. Ju tjockare jag blev, ju mer kämpade jag för att försöka glänsa och visa mig smart, för att få en "dum"-stämpel pga min vikt kändes förödande.

Jag tror helt ärligt att VARENDA tjock människa INNERST inne VET vad som är rätt och fel att äta. Vad som är en för stor portion, eller vad för mat de borde undvika. De VET att de inte borde äta godis, dricka läsk och ge sig ut på en promenad när de får en stund över. De VET att de borde skippa den där lyxiga middagen med gräddsås och friterade potatisklyftor med chokladtårta till dessert och istället ge sig ut på en lång sund promenad efter en middag gjord på sallad och en stor mängd protein. Dom VET. Så varför gör man det inte?

Varje människa är unik, och har därmed ett eget unikt skäl till varför man inte gör det.

PÅ MÅNDAG BÖRJAR MITT NYA LIV!
Klichén är ju att man börjar "imorgon" eller "på måndag", man skjuter helt enkelt upp det jobbiga. Man gör scheman, man letar recept, man peppar sig själv och försöker engagera andra. Och ibland, fungerar det en tid. I andra fall börjar man på måndagen och ger upp på torsdagen. Att skjuta upp saker är klassiskt. Man får omvärlden att tro att man skjuter upp det för att kunna planera, stålsätta sig och ha tid för mental förberedelse. Men vad är allt detta i grund och bottnen? Ju, uppskjutning. För det är jobbigt, man VILL INTE. Man tror indirekt att man vill, eftersom man vill vara smal, man vill vara friskare, man vill vara gladare och allt det där. Men varför började man inte redan igår isåfall? För man VILL INTE. Man vill inte göra jobbet som krävs. För man VET vilket jävla slit det är. Man vet hur PLÅGSAMT det är.


JAG FÖRTJÄNAR DEN HÄR GODISPÅSEN...
En annan anledning kan vara djup självförnekelse. Att man FÖRTJÄNAR att äta en 200g chokladkaka framför TVn eftersom man var ute och gick 30min tidigare under dagen. Man rättfärdigar att äta saker, trots att man innerst inne VET att det inte finns en chans att den där 30min promenaden räcker för att förbränna den där mängden. Att man på sin höjd är "berättigad" till att ta två rutor, men då har man också tillintetgjort det promenaden åstadkom. Du gick tre steg framåt men hoppade bak fem på direkten. Självförnekelse, är vad jag personligen tror kan vara den vanligaste björntjänsten vi gör oss. Att säga till sig själv att man FÖRTJÄNAR det där godiset, eller att man inte äter SÅ FARLIGT MYCKET. Man är inte dum, men man orkar inte inse sanningen, för den gör för ont.


JAG ÄR FAKTISKT SOCKERBEROENDE
Jag vet mycket väl hur det känns när man är så otroligt, overkligt, OLIDLIGT sugen på godis, kakor, chips osv att man tillslut bara bryter ihop och börjar gråta som ett barn. Jag vet absolut hur det känns. Ingenting annat i världen spelar någon roll, bara man får lite lite socker i sig. Bara man får "sin fix" för att härda ut. Och HUR I HELA FRIDEN skulle man frivilligt vilja utsätta sig för denna psykiska påfrestning genom att BANTA? Det är ju som att som knarkare frivilligt sluta tvärt. Det finns ingen som vill utsätta sig för ett sådant lidande, när man faktiskt vet hur plågsamt det är. Det är som att man inte har en egen vilja, man MÅSTE helt enkelt få äta det där sockret. Fast egentligen inte. Jag tror detta egentligen hänger ihop med självförnekelse... För om man - FAKTISKT - var FYSISKT beroende av socker, då hade man kunnat gå in i köket och ta några skedar ur närmsta strösocker-påse och sedan pusta ut. Eller också kan man äta frukt, för frukt innehåller absolut socker. Jag har faktiskt försökt med bägge. Jag känner andra som försökt. Och vad hände? Jag var precis lika äckligt sugen på godis efteråt ändå. Så egentligen är det nog inte SOCKERBEROENDE det är frågan om. Det är ät-beroende. Det är PSYKISKT. Det spelar roll VAD det är för mat eller godis med socker du stoppar i dig för att må bättre. Du kan inte byta ut det. Du kan inte mildra suget när du försöker utesluta det du egentligen vill ha. Och om man inte kan mildra smärtan på något sätt alls i ett försök att banta, hur villig är man då att försöka? Rökare har nikotinplåster, knarkare har andra mildrande medel... men vad har vi godis-beroende människor? Ingenting. Förutom att fuska. Och fusket undergräver oss hela tiden så att vi alltid står och stampar på ruta ett. Vem orkar då ens försöka?


eller i mitt fall...
JAG ÄTER MINA KÄNSLOR MEN VET INTE OM DET
Hur vet man om man tröstäter eller inte? Jag kan inte säga hur det är för andra, men för min del så var jag FULLSTÄNDIGT OVETANDES om att jag själv gjorde det under alla år. Jag blev sugen på saker, på godis, choklad, chips, pizza, pasta osv. Jag blev SUGEN. Jag hade inga tankar som gick i stil med "Jag är så missförstådd, jag skulle må bättre av lite chips". Nej nej nej. Inte en enda gång tänkte jag så. Jag blev bara helt plötsligt SKITSUGEN på något. Jag kunde bli sugen i alla situationer. När jag ville fira, när något ledsamt hänt, när jag var uttråkad, när jag var hungrig. Och inte en enda gång TÄNKTE jag att ätandet skulle göra mig gladare, ledsnare eller liknande. Jag var bara rakt av sugen.
Så hur insåg jag att jag tröståt? Jo, för när jag blev fysiskt hindrad från att äta vad jag ville när suget infann sig, så började känslor bubbla upp till ytan. I början var det alltid samma känsla. Frustration, irritation, avundsjuka gentemot andra som kunde äta, sorg osv. Men successivt efter en tid (veckor.. flera veckor tog det) så kunde jag sitta och tänka på en gammal kärlek, och helt plötsligt blev jag dödligt sugen på choklad. Mitt i tankegångar kring kärlek och ensamhet så blev jag sugen på choklad?! Det var en väldigt underlig upplevelse, men det började ske allt oftare. När jag tänkte på förlorade vänner, när jag tyckte synd om mig själv, när jag kände mig ensam, när jag hade bråkat med någon... Vid varje tillfälle jag antingen utsättes för något mentalt påfrestande eller mindes något obehagligt så fick jag en brännande lust att äta något. Det blev en riktigt enorm AHA-upplevelse, och jag erkänner att jag hade aldrig i min vildaste fantasi för några år sedan kunnat föreställa mig att jag var en person som åt mina känslor. Och hur kan man sluta äta, när det är en försvarsmekanism man OMEDVETET använder sig av? Du kan ju inte sluta med något, när du egentligen faktiskt inte är fullt medveten om varför du gör det? Hur många gånger under åren har jag inte frågat mig själv "VARFÖR Fattie är det så svårt för dig att bara SLUTA? Varför kan du inte bara tacka nej. varför fortsätter du äta trots att du är mätt? Varför fortsätter du när du blir så ledsen av att gå upp i vikt?" och det var en väldigt stor anledning till att jag tappade kontrollen. För jag hade för lite självinsikt för att förstå vad det var jag egentligen gjorde. Jag åt inte för att det var så himla gott. Jag slickade ju mina sår! Det är ju som att be någon som råkat skära sig eller bränna sig att sluta skrika så förbaskat. De skriker av ren reflex. För det gör ONT. De måste agera ut sin smärta, och det gör kroppen åt dom automatiskt. Be dom sluta skrika hur många gånger som helst, de kommer inte sluta för det! Något man gör instinktivt utan att ha kontroll över, kan man inte bara tvärt sluta med.

Det finns säkert mängder med andra anledningar till att man just själv misslyckats, inte orkar eller liknande, men jag kan inte sätta mig in i varenda människas situation helt enkelt. Att det skulle vara bristande självdisciplin är givet. Men inte på det sättet "smala" människor verkar se det som. För dom är det ganska ner på jorden och logiskt tänkande som gäller.

Börjar man gå upp i vikt gör man något åt det innan det hinner gå för långt
Har det redan gått för långt börjar man äta rätt och träna
Varför?
För ju tjockare man blir desto högre riskföljder tillkommer, såsom hjärtsjukdomar, ledproblem, diabetes osv.
Vem utsätter sig fullt frivilligt för sjukdom när man kan förhindra det?

Men om man lägger till all problematik jag drar upp ovan, så handlar det inte bara om logiskt tänkande. Det handlar om självinsikt, vilja, styrka, mental bearbetning, problemlösning, nedtrappning, dämpningsmetoder och mycket mycket mer. Då är det inte "bara" självdisciplin som krävs, utan en OTROLIG och ENORM självdisciplin! Det är inte framförallt att fatta ett beslut och stoppa rätt saker i munnen och aktivera kroppen på rätt sätt, utan innan man KAN UTFÖRA DETTA helt logiska och självklara, så måste man ha åtgärdat den bakomliggande mentala biten. Du kan inte börja läsa Matematik C innan du plöjt igenom A och B kurserna först.


Men sen FAKTISKT så har jag ofta hört överviktiga människor säga

"Smala människor vet ingenting!"

Vilket är helt och hållet FEL. Dom vet massor, framförallt om hur det är för DOM och likasinnade. Varför vi inte tycker att dom vet eller förstår, är helt enkelt för att dom aldrig befunnit sig i vår sits. Dom har inte bantat tillsammans med en kompis och GÅTT UPP i vikt när dom gjorde på samma sätt som kompisen som GICK NER i vikt. Dom har aldrig fått ett så dödligt sug efter en snickers att dom börjat gråta inför sin mamma eller sambo. Dom har aldrig kämpat och kämpat och slitit med sin vikt bara för att misslyckas så många gånger att självkänslan ser ut som en punkterad schweizerost. Dom har givetvis erfarenheter av andra typer av misslyckanden, motgångar och orättvisor i livet, men inte på de punkter som känns relevanta för oss under en diskussion om vikt och självdisciplin!

Jag kan tex inte överhuvudtaget ens föreställa mig hur en hjärtsjuk människa känner, tänker eller mår. Jag kan verkligen inte sätta mig in i hur det känns för en cancerpatient som tynar bort långsamt. Jag kan inte sätta mig in i hur det känns att vara en människa som blev slagen metodiskt under hela sin uppväxt. Jag KAN INTE förstå. Jag KAN INTE sätta mig in i hur de resonerar kring viktiga frågor i livet och synsätt på omvärlden. Jag kan försöka, jag kan sympatisera, men jag KAN INTE FÖRSTÅ för JAG HAR INTE VARIT I DEN PERSONENS SITS. Och det vore naivt av dessa personer att förvänta sig att jag ens skulle kunna FÖRESTÄLLA mig hur det kändes.

Man kan inte begära att en smal sund människa som aldrig haft problem med vikten (antingen pga en fantastisk ämnesomsättning eller för att denne tycker om att träna och äta sallad) ska kunna förstå hur det är att vara tjock och behöva slita. Det är orealistiskt.


"Jag blir så arg när en smal människa klagar på att hon är tjock!"

Jag kan hålla med om att när en smal människa yttrar sig om sina komplex när en betydligt större person står bredvid är smaklöst, taktlöst och rent av illa beteende. Det är okänsligt och respektlöst. MEN! Smala människor måste också få ha komplex. Har man varit smal hela livet, och sen i vuxen ålder helt plötsligt går upp 5kg så kan personen känna sig ENORM. För hon har alltid varit en viss storlek, och sen ändrades det. Det spelar ingen roll om det bara är 5kg, det kunde lika gärna varit 30kg. Hon har rätt att känna sig tjock, hon har rätt att vara olycklig över dom där kilona. Borde inte vi OM NÅGRA som faktiskt genuint och innerligt FÖRSTÅR hur hon känner? Kanske är det JUST DÄRFÖR hon yttrar detta när den överviktiga kompisen står bredvid? För att få sympati? Just i det ögonblicket kanske denna smala människa är så fokuserad på sig själv att hon inte tänker sig för, utan råkar bete sig som en elefant i en glasbutik. För hon vill ha medlidande och förståelse? Javisst är det okänsligt, men det är också mänskligt. Det finns elaka människor som medvetet gör och säger saker för att såra, men man kan inte gå genom livet och tro att alla är så elaka. Det är inte rättvist att döma folk på det sättet, särskilt när man inte vill bli dömd på förhand själv!



Efter att ha både läst vad folk skriver, och lyssnat på vad folk säger, så tycker jag att överviktiga människor är väldigt ilskna och bittra på smala människor. Jag förstår det, efter att ha hört vad smala människor säger om överviktiga, det är svårt att inte bli arg och ta åt sig. Men varför slösa energi på att bli så abnormt arg på någon som helt enkelt inte förstår? Det är snudd på orättvist mot dom faktiskt. Jag är en hetlevrad människa som verkligen tar eld i diskussioner där jag känner mig orättvist anklagad, men jag inser också mer och mer att det nog egentligen är frustration. För man vill bli förstådd, och när man inte lyckas förklara för människor så att dom förstår och sympatiserar snarare än hackar, då blir man arg och ledsen.



Vad jag vill ha sagt med allt detta är väl helt enkelt att det verkligen finns en klyfta mellan smala och tjocka. Den ena sidan förstår inte den andra. Vi tycker dom smala är opålästa och elaka, dom tycker vi är korkade och självömkande.

Detta är grava paralleller, men inte alltför långt ifrån sanningen. Och det är verkligen synd och skam. Eller vad säger ni?

12 kommentarer:

  1. började böla när jag läste "jag äter mina känslor". allting stämmer in på mig. och det känns som ingen förstår. det är ju bara att börja träna! det är ju bara så lätt...
    men det är inte så lätt att bara sluta.

    du skriver sjukt bra om detta. det är synd och skam. varje människa har sin unika historia och det måste man respektera oberoende av hur personen ser ut.

    SvaraRadera
  2. Vet du Fattie! Här har du så fruktansvärt rätt. I allt.
    Även sjukvården har sina fördomar mot överviktiga. Har du bihåle inflamation. Banta, Har du ont i ryggen, ja men det är för att du är tjock. Detta har hänt mig.

    Jag gjorde illa mig på jobbet i somras, jag gick till doktorn och hon sa inte ens hej utan ringde bara obecitas. Hon sa att det var för att jag var tjock som jag fick ont. Det stämde inte. Jag har fyra diskbråck i min rygg, det har ingenting med min övervikt att göra.

    Alla har vi våra komplex och matproblem. Jag vet smala som kämpar varje dag med sin vikt för att de tror att de är tjocka. Liksom jag har kamp med mig själv för att bli normalviktig som en överviktig människa.

    Det är inte lätt att ha ett förhållande till mat, hur man ska agera och vad man ska stoppa i sig. Det är inte lätt med överviktsproblematik. Det är många komponenter som ska stämma överens för att fungera. För att gå ner i vikt och stanna på den vikten man är nöjd med.

    Det är lätt att äta sina känslor. Det är lätt att äta sin tristess och sin ångest, jag gör det. Jag kommer oftare på mig själv.

    Det handlar väl om det. Att öppna ögonen för en själv och andra och acceptera, gå vidare och välja en annan väg. Även om det är svårt att ändra beteende. För det som är invant är svårt att vänja om.

    Tack för ett väldigt bra blogginlägg!

    SvaraRadera
  3. Det känns som du skriver av mina tankar, du har så rätt. Det stämmer så väl och det är skönt att veta att fler tycker på samma sätt.

    SvaraRadera
  4. Intressant blogg! Allt bra?

    SvaraRadera
  5. hur bra inlägg som helst !
    du borde skicka det till en insändare eller något i en tidning där fler kan ta del av detta, det är så otrligt bra sammanfattat och många skulle bli glada och få en bättre synvinkel på saker och ting om de läste detta!

    SvaraRadera
  6. Heja tjejen älskar din blogg. Det du skriver är som ens egna känslor..... Du rockar

    SvaraRadera
  7. Ååh så bra skrivet, precis rätt!
    Du är så otroligt bra på att skriva, och jag blir så inspirerad av din blogg, tack!

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Jag hamnade idag på din blogg och läste i några timmar....känner igen mig i nästan allt du skriver även om jag aldrig varit "tjokis" och är 41 år. Tror att mina 17 kg som jag vill bli av med svider lika mycket som någons 50kg-övervikt.

    Jag tycker att du är klok och skriver väldigt bra.

    hälsning//Mirjana

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Tack för intressant läsning. Jag som personligen är väldigt intresserad utav kost och hälsa gillar att läsa sådana här inlägg. Det ger ett nyttigt perspektiv på saker och ting! Eftersom jag brinner för ämnet på samma sätt som du gör så tänkte jag hänga på i debatten och dela med mig utav mina personliga åsikter. Jag accepterar dina åsikter till fullo och jag hoppas att du kan acceptera mina på samma sätt trots att vi inte tycker och ser lika på saker och ting i alla situationer.

    "Jag förtjänar den här godispåsen"
    Rent rutinmässigt när jag äter en måltid brukar jag ställa mig tre standardfrågor:

    -Vad innehåller det som jag funderar på att äta?
    -Hur påverkar detta min kropp?
    -Väger de positiva effekterna upp de negativa effekterna?

    När jag tagit ställning till frågorna gör jag en bedömning. Vill jag verkligen ha den där godispåsen? Eller tror jag bara att jag vill det? Hjälper den där godispåsen mig på vägen att nå mina mål till att må bättre? Ibland händer det att jag verkligen vill det. Men då ska man också äta samvetslöst. Därmed finns det ingen anledning till att ångestäta "bara för att" under tiden som man äter enbart
    för att den första biten var så god och för att man mår dåligt efter 30. Det blir inte godare för att man vräker i sig, därför brukar jag oftast nöja mig med några bitar. Det liksom slutar där. Som det borde vara för alla som äter med sunt förnuft.

    Sedan har jag även svårt att se varför att unna sig någonting måste vara förknippat med mat eller sådant som är dåligt för våra kroppar. Varför unnar man sig ingenting som man mår bra utav? Genom att göra något roligt? Någonting som är skönt (typ massage?)

    Så, ja. Självförnekelse är den svaga länken till att man inte inser att man förtjänar bättre och att det finns fler sätt som man kan belöna sig själv på. Ont gör det när man vräkt i sig hela godispåsen, har magvärk, frågar sig själv varför man åt så mycket och när man går upp massor i vikt. För varken personen i fråga eller kroppen mår bra utav det. Så godispåsen gör knappast en i det långa loppet lycklig. Lycklig blir man när man mår bra.

    -Forts. Följer

    SvaraRadera
  10. Forts -
    "Jag är faktiskt sockerberoende"
    Jag håller delvis med dig på den här poängen. Om socker kom till marknaden idag så skulle det troligen att förbjudas eftersom det påverkar kroppen på ett snarlikt sätt som knark gör. (Lyckokänslor vid intag, crashar efter en stund med cravings till följd, mår dåligt efter osv) När man blir dagligen intar stora mängder socker och slutligen blir sockerberoende så är den enda lösningen för en "sockerist" att vara utan det. Precis som en narkoman. En narkoman vill sluta med drogerna för att det är farligt och för att det får denne att må dåligt. Vad är den egentliga skillnaden för en "sockerist"? En "sockerist" måste precis på samma sätt som en narkoman gå på "rehab" och avgifta sig själv. Avstå socker för att bli av med sitt beroende. Och visst stillar socker begäret för stunden. Men när man psykistk "förbjuder" sig själv från någonting vill man ha det ännu mer. Så i grund och botten handlar allting om att vilja. Jag har själv haft problem med socker, vilket är den stora anledningen till att jag inte är "aktiv sockerintagare" längre. Jag undviker socker i största möjliga mån, av den anledning att jag inte mår bra utav det. Äter jag det, får jag återsug..precis som en person får som varit alkoholist och dricker alkohol får. Och det sätter igång en ond spiral som inte är rolig att leva med. Så det vi alla har gemensamt är att vilja. Så den som orkar försöka är den som är ett steg närmare målet. Jag är ett levande bevis på att det visst går helt enkelt. Om man bara vill.

    Forts. Följer

    SvaraRadera
  11. Forts-
    "Jag äter mina känslor men vet inte om det"
    Du vet visst om det, men lever fortfarande i självförnekelse vilket är anledningen till att du troligen fortfarande sitter fast i det. Man måste inse fakta, hitta en alternativ lösning till det och sedan agera utifrån det! Du är inget offer och har aldrig varit det. Jag har också tröstätit. Tills jag insåg att det knappast får mig att må bättre. Kanske för stunden, men sen då? Ångesten efteråt? Det är inte ens jämnförbart med fysisk smärta. Mår man dåligt så väljer man antingen att ta tag i det, göra något åt det, eller så gör man inte det och fortsätter att må lika dåligt som innan. Den bittra sanningen, tyvärr. Det handlar om att vilja bryta mönstret. Ägna sig åt sådant som får det att kännas bättre. Sök stöd hos andra, antingen vänner och bekanta eller en psykolog. Göra sådant som man tycker är roligt. Medicinering (ev. underskott av serotonin i hjärnan) . Listan kan göras lång på alternativ. Försöker man inte göra något till det bättre, har man heller inte rätten att klaga tycker jag. Då får man skylla sig själv.

    Forts. Följer

    SvaraRadera
  12. Forts-
    "Smala människor vet ingenting!"
    Jag är smal och jag har gråtit för att jag har varit sjukt sugen på snacks. Men jag hade heller inte kommit till insikt i vad som verkligen var bra för mig och vad jag i själva verket behövde. Det handlar om prioriteringar i livet. Sedan har olika kroppstyper behov utav olika typer utav träning. Så det är helt fel att träna tillsammans med någon som sin raka motsatts och förvänta sig likvärdiga resultat. En smal människa har förmodligen en god ämnesomsättning från början eftersom denna är van vid att äta, träna på ett visst sätt och har en livsstil som är helt annorlunda. En smal människa kan också bli tjock, oavsett tidigare ämnesomsättning, om denne väljer att förstöra den! Det finns inga omöjliga fall åt båda hållen. En stor människa behöver få igång sin ämnesomsättning vilket denne troligen har förstört mer och mer efter år utav jojo-bantande, fel träning och fel mat. Så jag tycker att det är bullshit att säga att feta människor är offer för sin dåliga ämnesomsättning. Anledningen till att har dem är uppenbar! Därmed är det inte sagt att man inte kan påverka den igen genom att förbättra den. Allt handlar om att veta HUR man ska göra det rätt för att nå RÄTT resultat.

    Därmed tycker jag att situationen du beskriver med familjen hälsofreak som lever på morötter och åker på sportsemestrar. Och att den enda dieten som skulle kunna få en att gå ned i vikt är en svältdiet. Att ens egen kropp fungerar annorlunda ifrån andras. Att man inte kan äta samma sak som andra och ändå ha samma vikt, dömd till alltid alltid alltid få kämpa och slita och försöka motarbeta sin kropp genom att svälta och träna på ett sätt ingen "normal" människa skulle behöva.

    Ja, vi har alla genetiska olikheter. Men ingen med vikten som inte går att påverka. Kan du ge ett exempel på en person som lever som du beskriver? (Som inte tröstäter kakor,bullar,godis,chips om kvällarna, eller avstår från aktiviteterna.) För det andra, när man svälter sig så förstör man ämnesomsättningen. Så det är inte så konstigt att man lägger på sig det man gått ned + några extra kilon för varje gång man gör det. (Jojo-bantingen jag nämnde tidigre) Man blir hälsosamt smal och sund genom att förändra sin livsstil. Och sluta att se sig själv som ett offer "att vara dömd till alltid alltid alltid få kämpa och slita" eftersom ämnesomsättningen ökar då man tränar och äter rätt enligt ens metaboliska typ. Men ja, vi har alla genetiska olikheter. Men ingen med vikten som inte går att påverka.

    Tack för ordet! /Jennie - http://www.stayfit.nu

    SvaraRadera