onsdag 13 juli 2011

Jag tror inte potatisarna är problemet

"Jag tror inte problemet är att folk äter för mycket potatis, ris och pasta faktiskt... Ja såvida man inte äter som jag gjorde förr då. Kokar upp typ 4-5 portioner pasta och äter med enbart ostsås. DÅ är det ett problem, både näringsmässigt och volymmässigt"

Jag inledde ett samtal igår på det här sättet, och det hela fick mig att tänka till. Är problemet verkligen att vi har en skvätt grädde i såsen, potatis till köttet eller smör att steka pannkakorna i? Ligger dagens problem i MÅLTIDERNA? Varje gång jag själv, vänner eller familjemedlemmar har bantat så har alltid all fokus lagts på måltiderna. Det är som om vi sätter på oss skygglappar och utesluter vad vi stoppar i oss mellan och efter måltiderna.

Den där lilla lilla hallongrottan till kaffet, eller varför inte kaffet i sig - hur många beställer inte kaffedrinkar idag istället för en vanlig enkel svart kaffe? Den lilla kvällsmackan framför tvn, den löjligt lilla jordnötsskålen till kvällsölen på lill-lördagen, alla glas vin till middagar hemma och borta, godiset på lördagskvällen... Sen att snacks och småätande är ett problem är ganska givet, men verkar inte det största problemet vara kalorierna vi häller i oss via vårt dagliga vätskeintag? Hur många skulle ärligt svara "vatten" på frågan om vad de dricker mest om dagarna? Hur många väljer inte juice, vitamindrycker (vitamin well ska t.ex. vara lika onyttigt som läsk pga fruktoset enligt tidningen Topphälsa, vem hade gissat det?), kaffedrinkar och gud vet allt istället?



Jag tror bantning där fokusen läggs på måltiderna är ett sätt att bekvämt undvika den största omställningen vi skulle behöva göra. När jag är hemma hos familj eller vänner med viktproblem så ser jag verkligen aldrig något fel i maten som ställs på bordet; kött, potatis, grönsaker, sås etc. Nej, det är efterätten, eller snackset senare vid tvn, för att som sagt inte tala om vad man dricker. Måltidsdrycker (SAFT. Det är bara ett finare ord för SAFT!) t.ex.! Måltiderna är väl det folk faktiskt sköter bäst, och allt det andra är vad som egentligen är tokigt. Men vem vill ge upp livets goda, alla de små goda sakerna i vardagen och på helgerna?

Tänk om folk slutade krångla med sina måltider, fortsatte att äta sin potatis och sin sås, och istället slutade dricka så mycket socker eller småäta framför TVn. Jag undrar om inte det skulle ge en ganska enorm effekt egentligen?

Vad tror ni?

18 kommentarer:

  1. Jag håller mig dig helt och hållet. Väldigt ofta tror jag vi luras att lägga fokus på en detalj (till exempel grädden i såsen), istället för att se helheten. En sund livsstil handlar ju både om mat och motion, men också om inställning och förändringar. En läkare sa en gång till mig att det handlar om balans. En kaffedrink kan vara helt okej och vara en del av en sund livsstil, men inte FLERA GÅNGER VARJE DAG. Jag tycker hon har rätt faktiskt.

    SvaraRadera
  2. jo absolut, för en del är det nog så, för mig själv som har pco-s och antagligen insulinresistans så är det enda som funkar för mig att gå ner i vikt just kolhydratsfritt, o gärna räkna kcal samtidigt....
    då hormonproblemen i sig utgör insulinresistansen vilket bidrar till att kroppen SPAR på ALLT den får in! jag måste motionera Mycket Varje dag för att gå ner ett endaste gram!

    Men oftast - tror jag det rör sig om småätandet för gemeneman... de tänker inte på alla godsaker de häver i sig, saft osv.

    Här dricker vi vatten - o enbart vatten.
    Dels har jag ju 2 barn, o jag har varit mycket noga med från start att de ska ha just Vatten till maten och inget annat! (inte ens mjölk för det mättar för mycket,tyvärr..dock får de mjölk till mellanmålet ist, för de ska ju ha 1glas mjölk per dag minst)..

    Jag har helt stått stilla sedan i januari i vikt, gick ned fr¨ån 138 till 98, o sedan tappade jag helt motivationen där på vägen... började äta godis o gud vet allt vad jag stoppat i mig...! MEN jag har INTE gått upp i vikt, men har istället varit väääldigt TRÖTT, blodsockersvängningar osv... INTE bra!

    och allt det beror ju på att jag ätit mindre mat för att kunna äta det onyttiga...... ;))

    så nu äter jag lchf/gi för att komma igång igen! det har funkat alla ggr tidigare, så jag får traggla mig igenom den här första tiden som är jobbigast..

    varje måltid jag äter består av max 2dl mat, kroppen verkar ju onekligen ha anpassat sig, vet inte om jag bör minska på maten ännu mer?
    eller röra mig ännu mer ( så mkt som kroppen tillåter) och öka på maten lite grann tom????
    Har du några bra tips?


    Mvh Malin

    SvaraRadera
  3. Det ligger mycket i det du säger och jag tror även storleken på portionerna spelar stor roll. Nu äter ju jag väldigt små portioner men mitt öga har vant sig vid dem och när jag nu i veckan såg min kompis tallrik blev jag nästan chockad. Åt jag så mycket förut?
    Jag vet att mitt stora problem låg i att äta för sällan och när jag väl åt... då jeflans åt jag ;)

    SvaraRadera
  4. men, kan jag ha legat på en platå i 7mån verkligen? har försökt o försökt o försökt... men det vill sig inte! :/
    gick ju som sagt ner 40kg förra året, och kroppen har genomgått otroliga förändringar..
    Titta i detta inlägget: http://malin83s.blogspot.com/2011/07/magen-att-vara-eller-inte-vara.html

    min syster utbrast: Men hjälp! hur mycket har du gått ner???"..
    nada! svarade jag, för det är ju sant.....

    men får bara inte ge upp denna gången så kanske platån ger med sig!????

    har ätit riktigt bra idag med, och rört mig på en långpromenad med väldigt snabbt tempo! (hade svågern med mig - som förvånade mig rejält, trodde inte han brukade gå så snabbt haha)..
    Men det e bra det! Får tvinga med mig honom varje dag har jag tänkt (han e som tur var arbetslös för stunden!):D

    men det känns absolut tröstlöst detta med platån!
    åt på samma vis förra året, o gick ner 1kg veckan... vet ju att jag slarvat en del hit o dit... men jag kommer aldrig ner till mindre än 97.0kg sen går jag upp till 98kg igen.. o stannar där! (oavsett om jag fuskar och äter onyttigt eller låter bli onyttigheterna!!!!! går varken upp lr ner, är det inte underligt?)

    Ska dock verkligen hårddra nu o undvika allt vad godis,glass,snacks osv heter, så kanske kanske kanske det vill lossa igen..

    Normalvikt ligger på 79kg enligt BMI skalan...
    Så det är 19kg kvar.. är bara så trött på att det inte vill sig... Har du några bra tips?
    Förrutom att äta bra o röra sig - för det gör jag ju, nu, o ska verkligen kämpa vidare, för någon gång borde det väl ge med sig?

    ahh ja det är nog så, måååånga dricker tyvärr jäkligt mycket läsk! jag får panik av bara tanken på läsk - eftersom jag vet hur mkt skit det är i - Och hur tjock det gör en!
    jag vill INTE mata mina barn med sånt snusk, lite saft ibland känns okej och festis.. om vi är på utflykt, men det har från start kännts viktigast med att de ska lära sig att primärt dricka Just vatten - för att inte få konstiga Ovanor i livet.... :)
    Får även Panik om jag inte serverar dem grönsaker till maten... ;)

    Nu var ju jag smal under HELA uppväxten... blev tjock först i gymnasiet, eller ja mullig då-rörde mig absolut knappt alls o åt massa skit!:/ och när jag gick ut gymnasiet o började med ppiller för att sen sluta med dem- då gick ajg upp massor! s2005 började jag med ppiller igen o gick ner dessa 20kg - var alltså hyffsat normalviktig i 1år, slutade med ppillrena igen o poff! +20kg! och 2år senare konstaterades det att jag har just pco-s.... (bukfetma, acne, ökad behåring, oregelbundna menstruationer allt från 10-50dgr mellan)...
    Och vad jag har läst- så är det betydligt svårare att gå ner i vikt när man har detta... som jag skrev innan då... :/ Men jag har gått ner 40kg, då BORDE jag väl kunna gå ner 19kg till?
    Men kroppen är kanske helt enkelt inte redo ännu?? Den ska ju även återhämta sig från 2 tääääta graviditer (har bara 355dgr mellan barnen..)

    Nu blev det en massa svammel också...heeheh

    tackar för ditt svar!!!
    hoppas du mår bra och att allt i livet är bra för dig/er :)))

    /Malin

    SvaraRadera
  5. jo förvisso, men jag gick ner fram till årskiftet... förvisso var 34 av dessa 40 kg från sista graviditeten... viktminskningen pågick under 8mån...
    men jag kan ju inte hamna på en platå nu efter 1 dygn? däremot så tycker jag ju att min kropp beter sig underligt som släpper 1,9k för att sen gå upp 1kg... :(
    utan något annorlunda..

    gick ner med samma kost efter 1a barnet med, så jag tror stenhårt på att minskat kolhydratsintag verkligen fungerar för mig!:)
    tack!

    SvaraRadera
  6. Åh, vilken underbar blogg. Både humor och allvar. Love it! Ska lägga in den under favoriter. :)

    SvaraRadera
  7. Jag provade förut att under två veckors tid inte äta någonting utöver måltiderna, inget småätande, för att se vad som hände med vikten. Jag gick ner ett kilo. Provade två veckor till och minskade ytterligare ett. :) Jag var normalviktig, hade jag varit överviktig hade jag väl gått ner mer än så. Men i alla fall! Bekräftar ju din poäng :D

    SvaraRadera
  8. Det där stämmer mycket bra in på mig! Om man bara granskar mina måltider så är jag ett hälsofreak haha! Bra, lagad mat, få kalorier, mycket grönsaker, gröt till frukost m.m... Men det stora problemet är helgerna. Jag kan stoppa i mig kopiösa mängder godis! Allt det där sockret raderar ju mina hälsosamma vardagar. Det är nog ett vanligt problem...

    SvaraRadera
  9. Hej! Tänkte bara svara på tidigare blott att jag är en av dem som hängt med nästan sen starten. Ramlade in här strax innan op :)
    Har dock blivit väldigt dålig på att kommentera :( ska försöka bättra mig!
    Håller helt med dig i detta inlägg, det är sällan själva maten som är det stora problemet...
    kram på dig!

    SvaraRadera
  10. Håller med dig fullt ut! Finns en bok som heter Sockerdetektiven där man kan läsa både ett och annat om socker som man inte visste om.
    Dessutom är det skillnad på socker och socker :-)

    SvaraRadera
  11. Hej, ramlade in här av en slump och jag gillar verkligen din blogg. Så skoj att hitta nya gobitar ute i cyberrymden. Ville bara säga det! :-)

    SvaraRadera
  12. Hur går det för dig? :) Kram

    SvaraRadera
  13. Det jag har märkt är att folk inte inser vad mat innehåller i kalorimängd och i vilken volym vi behöve mat. Inte heller att det är viktigt med regelbundna tider, inte hoppa över måltider och att röra på sig också. Motionen är 30% och kosten 70% brukar man säga.

    Jag tror definitivt att det blir ett problem om man småter, men grunden i all viktnedgång är ju att göra av med mer kalorier än man stoppar i sig. Och vissa gör det genom att utesluta kolhydrater, vissa genom att räkna kalorier osv. Det är ju vad som passar en. Men det är ju snarare fakta än en frågeställning att det är lättare och bättre för kroppen om kosten bestå av 1200 kcal bra mat än 1200 kcal kakor och godis :)

    Jag förstår vad du menar och till viss det har du nog rätt, men jag har märkt bland överviktiga att det som saknas i största del är vetskap och kunskap om vad saker faktiskt innehåller och i vilken mån man kan äta vissa saker i förhållande till den livsstil man har.

    Bra inlägg! :)

    SvaraRadera
  14. Hur går allt för dig? Saknar dina inlägg!
    Kramar

    SvaraRadera
  15. Hej!
    Jag undrar vart du blivit av? Går in på din blogg flera gånger per dag för att se om du uppdaterat. Men det har du inte sen i början på Juli, var är du någonstans? Saknar dina blogginlägg!

    Kom tillbaka snart :) <3

    SvaraRadera