onsdag 24 juli 2013

Vi "plussade på" rätt idag

Idag beslöt jag och mr Bitey oss för att fara till stan för att införskaffa lite tunnare, svalare sommarkläder (vi båda har blivit URLESSA på våra på tok för tjocka eller mörka sommarplagg..) och bestämde oss tillslut för att istället promenera och därmed utföra dagens 5 kilometers rutt. (Det går riktigt bra med promenaderna! Vi varierar mellan 2,5 och 5 km beroende på ifall vi bara promenerar "för att" eller ifall vi ska någon specifik stans)

Hursom. Väl hemma igen var vi båda rejält hungriga och blev dödligt sugna på pizza. Vi surade ihop oss lite över att äta något så onyttigt när vi försöker hålla igen. Men så sa jag tillslut:

"Varför ska vi ha dåligt samvete över att vi vill äta MAT? Dessutom när vi kan anpassa den som vi vill? Vi behöver ju inte ha på pommes, bearnaise och allt det där. Vi kan ta en nötköttspizza med massa grönsaker, isbergssallad och lite kebabsås istället? Vi har inte förbjudit oss att äta mat - inte ens fet mat - vi har bara bestämt oss för att försöka äta hälften sallad på tallriken varje gång.."

..oavsett vad jag hade för argument så är givetvis pizza, och all snabbmat rena skiten och borde undvikas. Men jag vill verkligen inte banta, förbjuda eller bli en torrboll. Jag vill lära mig att äta det jag vill men kompromissa till det bättre. Är man dödligt sugen på pizza, pasta eller nåt så borde man faktiskt få äta det. I måttlig mängd - som med allt.

Har skrivit om detta förr, för en massa år sen. Och jag kom att tänka på det just eftersom det var pizzan vi hade trubbel att rättfärdiga för oss idag: "Varför ens försöka välja nåt 'nyttigt' på den? Det är PIZZA? Den är onyttig hur vi än gör"

Inlägget heter "Plussa på" rätt saker -svårt! (hittas HÄR)


Precis så som jag skrev där, är så vi gör nu. Mr Bitey får alltid en skvätt mjölk i sitt kaffe, men de tjocka enformiga frukostmackorna är numera utbytta mot knäckemackor som är överfyllda med keso, skinka och så mycket grönsaker som får plats (alternativt havregrynsgröt med banan på)



Och det här med att han och jag gör det här tillsammans, det får mig att tänka på hur jag under lång tid blev irriterad över att folk alltid skyllde ifrån sig på att deras sambosar eller dylikt inte följde samma diet och därmed kunde de själva inte hålla sig.

Mr Bitey är inte lika hård som jag alla gånger. Ibland kan han inte hålla sig utan köper en liten 100g chipspåse, eller tar av godis någon bjuder på. Det är inte ofta direkt, men han tillåter sig ibland, men jag står på mig. Jag går och brer mig en knäckemacka eller tar en banan när han river upp chipspåsen precis bredvid mig och börjar äta.
Blir jag frestad? Ja.
Blir jag nästan arg av "avundsjukan"? Ja.
Blir jag irriterad över att han gör något när jag förbjudit mig själv? JA.
Ja ja ja JA.
Men, i slutet av dagen är det helt och hållet upp till mig att bestämma hur jag vill leva, samt att avgöra vad jag bör tillåta mig själv och inte. För några veckor sen blev jag så arg på honom, nu avundas jag honom snarare. För han kan göra sådär, en gång, en kväll, och sen inte igen på flera veckor. Det kan inte jag. Jag har noll självkontroll när det kommer till snask. Så jag har anledning till mitt totalförbud, han å andra sidan är inte i behov av några förbud.

Men jag borde inte vara förvånad. Hade jag inte varit i behov av dom där förbuden, då hade jag inte behövt göra en magsäcksoperation för att lösa mina problem. Den icke befintliga självdisciplinen är, och kommer alltid vara min svurna fiende.



Brukar ni "plussa på" rätt?
Har ni styrkan att stå emot när andra runt er frossar?


4 kommentarer:

  1. Alltså... Du är ju jag. Vi väger lika mycket nu, har samma kroppsmått. Min startvikt var 115 kg och jag har inte opererats - men i övrigt känner jag verkligen igen mig. Jag kan tycka att operation är ett lite enklare val men det är ju svårt på ett annat sätt. Jag har lärt mig uppskatta bra mat och göra bättre val men jag lyckas inte bli av med det där sista. Jag har typ 5-8kg fett jag vill ersätta med muskler men det är verkligen drygt! Hur gör man för att avsluta sikten? Jag är så förbannat less på att tampas med vikt (5 år senare)! Att jag dessutom har sol 34-36 nu motiverar inte direkt för jag känner mig ju "klar" storleksmässigt.. :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du känner igen dig såpass i vad jag skriver :) och inte behöver du vara opererad för att kunna relatera!

      Ja det där sista (eller i mitt fall, de där kilona jag gick upp igen)... Jag börjar själv känna frustration. Först klippte jag godiset - vilket inte gav nåt. Sen började jag äta bättre och mindre - som inte gav nåt. Nu är jag ute och går så ofta och mycket jag bara kan... HOPPAS det ger nåt...

      Jag tror dessvärre att om man är en människa som tampats mycket med viktproblem så kommer man aldrig bli "klar". Se det som att allergiker aldrig blir friska från sin allergi - De som har problem med vikt eller mat kommer livet ut att få tampas med vad de gör fel och rätt. Jag TROR, att ju tidigare man accepterar att man helt enkelt aldrig kommer vara klar helt och hållet, desto lättare blir det att se det som en livsstil: att konstant hålla koll på sig själv. Det behöver inte vara ett krig mot din kropp, det kan istället bli ett harmoniskt samarbete. Äter du fel så kommer din kropp visa dig det, likaså om du äter rätt.

      Kanske är lite svamligt men det är så jag försöker tänka/se på det.

      Hoppas i vilket fall du på nåt sätt hittar en träning som ger dig resultaten du längtar efter! Skriv gärna igen om hur det går! :) /Fattie

      Radera
    2. Jag har faktiskt aldrig sett det så, det där var ett nytt synsätt för mig. Att ha koll på mig själv för att leva i symbios med min kropp - det måste jag verkligen tänka.
      Jag är gruppträningsinstruktör, styrketränar och springer. Så fort jag får möjlighet går jag på högintensiva intervallpass.... Löpningen har gett resultat tidigare men - orka springa två mil i veckan, 52 veckor om året....!
      Promenader är jäkligt bra, men jag har inte tålamod för det. Det är så långsamt ju! :) Däremot är det ett väldigt bra sätt att rensa tankarna på.

      Radera
    3. Kul att kunna ge dig något att tänka på ;) det är nog lite alltför lätt att se sin kropps beteende som ständigt motarbete istället för att finna rätt balans med den. Varför jag ens började tänka så är nog tack vare att en skolsköterska en gång sa till mig under skolåldern att jag skulle vara tacksam att min kropp visade SYMPTOM på att jag levde osunt - istället för att som vissa kunna äta vad som helst men långsamt korka igen blodkärl och samla fett runt organen utan att fatta vad som hände på insidan, och tillslut kanske få allvarliga hälsoproblem.

      Oj! Då är du ju jätteaktiv tycker jag det låter som! Kanske har din kropp landat på SIN naturliga vikt då? Det är där den trivs och mår som bäst ungefär? Fortsätt bara att träna så lär musklerna komma! Jag är inte sådär jätteinsatt men jag har för mig att någon en gång sa till mig att man max kan bygga 0,5-1kg muskler om året? Vet inte om det stämmer men isåfall är det ju en process som måste få ta sin tid helt enkelt!

      Ja, promenader är suveräna för tankeverksamheten :) Själv föredrar jag dock att lyssna på talböcker medan jag promenerar. Det gör att man inte tänker så mycket på hur långt man gått, hur långt man har kvar osv tycker jag!

      Radera