lördag 14 november 2015

Äppelmos

För det första: Har fortfarande inte kommit till skott med att baka dom där browniesen. Jag är inte supermycket för att baka, så jag antar att det är därför.

Men till dagens tankegång!
Har bestämt mig för att äta fiberhavregrynsgröt VARENDA morgon. Utan undantag. Mest för magens skull, men lite för plånbokens skull också. Har för mig att jag läst någonstans att en portion gröt kostar runt 2kr totalt. Jag sköter detta felfritt än så länge, och magen känns faktiskt lite mer glad. Utöver fiberhavregryn blandar jag i solroskärnor och hela linfrön, ger lite mer textur tycker jag.

MEN.. jag älskar äppelmos på gröten. Det är det enda jag vill ha på gröten, och det godaste äppelmoset enligt mina smaklökar är ju Önos Lågkalori Äppelmos. Men hur bra eller dåligt är det egentligen? Beslöt mig för att googla lite för att se vad jag kunde komma fram till.

Tog bort innehåll per portion då vissa märken angav 30g för en portion och andra 15g.. Jag har listat dom i kcal-ordning.



ÖNOS Mor Annas Äppelmos
Per 100g:
         130 kcal
           31 g kolhydrater
           29 g socker

FELIX Äppelmos
Per 100g:
          120 kcal
           28 g kolhydrater
           26 g socker

BOB Äppelmos
Per 100g:
          120 kcal
           27 g kolhydrater
           24 g socker

ICA Äppelmos
Per 100g:
          110 kcal
           24 g kolhydrater
           21 g socker

ICA Basic Äppelmos
Per 100g:
           70  kcal
           17  g kolhydrater
           17  g socker

ELDORADO Äppelmos
Per 100g:
           70  kcal
           17  g kolhydrater
           14  g socker

ÖNOS Lågkalori Äppelmos
Per 100g:
          40  kcal
         8,5  g kolhydrater
         6,5  g socker


Till min stora lycka verkar Lågkalorimoset faktiskt vara det "nyttigaste" om man nu inte har nåt emot att få i sig sötningsmedel vill säga. Personligen orkar jag inte riktigt bry mig om E-ämnen, sötningsmedel osv. Hade jag haft energin och ekonomin till att äta superhälsosamt så vill jag tro att jag hade lagt mer energi på det. Men så ser det inte ut i dagsläget. Sambon bytte ju till exempel ut sin Coca Cola mot Pepsi max för några år sen (vi kom överens om att han antingen behövde sluta helt med läsk eller gå över till sockerfri) och det fick honom att tappa massa kilon på bara några veckor. Så det är väl lite som pest eller kolera, om man väljer socker eller sötningsmedel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar