tisdag 28 juli 2009

Gastroskopi

Japp, äntligen kom jag iväg till sjukhuset och fick träffa kirurgen. Det första lustiga var att innan operationen tyckte jag kirurgen var läskig.. kändes som att han inte såg MIG en person utan en stor köttbit att karva i! Men den här gången både log han och pratade på ett helt nytt sätt med mig.

Iaf. Han gjorde en gastroskopi. Jag vet inte ens hur jag ska försöka återberätta det? Medan jag låg på sidan och hulkade mig 60ggr i minuten så tröcklade han in den där slangen längre och längre in. Efter ett tag kändes det som att jag skulle spricka från svalget ner till midjan ungefär, som om han pressade en falukorv genom matstrupen. NOT FUN. Men faktum var att det hela tog kanske 1-2min, därefter satt jag och kräktes luft/hostade/rapade i några minuter, och sen vare över. Så på det hela taget var det inte direkt livsfarligt eller traumatiserande.

Men jag ÄR stolt över att jag gjorde detta UTAN lugnande eller bedövning! ;)

Hursom. Han sa att det var en svullnad i övre magenöppningen som gjorde det lite svårt för mig att äta, och att det även gjorde ont. Men att det kommer gå ner av sig självt efter några veckor (och om inte så får han ballonspränga helt enkelt).

Sååå så vare med det.

Ps.
Fröken L lade mina före och efter bilder ovanpå varandra för att jag skulle se skillnaden bättre, och jag tyckte det var så kul att se skillnaden på det här sättet så jag lägger upp bilden :)


1 kommentar:

  1. Oj, wow. Vad häftigt. Sånt måste jag försöka mej på någon gång! =)
    Grattis

    SvaraRadera