fredag 27 november 2009

Jag uppskattar mat på ett annat sätt

Nu har jag för första gången sedan operationen ätit kinamat. Egentligen kanske det inte är något speciellt med det, men eftersom det dels innehåller bambuskott (trådig mat), samt är mycket frityr osv så har jag oroat mig lite för hur det skulle funka att äta det efter open. Men det gick faktiskt väldigt bra! Jag var försiktig med bambuskotten dock.

Något jag märker att många verkar tro, är att det är TRÅKIGT/sorgligt att inte kunna äta stora portioner när man är ute och äter. Detta var något jag själv oroade mig för innan jag opererade mig.

Men jag tycker att det är trevligare än någonsin att äta. Jag njuter mer av varje tugga, har lärt mig att äta långsamt och uppskatta en sund mängd mat MER än vad jag brukade uppskatta 2 stora portioner tidigare. Numera går jag ifrån restauranger med ett leende på läpparna, förr brukade jag hålla mig om magen och ojja mig.


Sen om jag ska vara ärlig, så tror jag att ens inställning gör mycket när man ändrar sin livsstil. Om man ältar allting man saknar eller inte tillåter sig själv så är det klart att det känns eländigt.

Personligen fokuserar jag all min energi på vad jag VINNER genom att tacka nej 4 av 5 gånger när någon bjuder på glass till kaffet. En av sakerna jag känner att jag "vinner" utöver en sundare vikt, är att jag slipper det där dåliga samvetet när jag väl äter något onyttigt. Men självfallet har jag också dåliga dagar då det där positiva tänkandet inte fungerar, och det är ju tråkigt, men fortfarande inget man ska hänga upp sig på!


Hoppas att det går bra för er alla där ute! :)

1 kommentar:

  1. Haha, det är lugnt :)
    Jag tog det ändå som ett tips !
    Kramar Frida

    SvaraRadera