fredag 18 december 2009

God Jul! här får du lite viktminskning!

Vissa dagar när jag får kommentarer som
"men shit.. vad slank du börjat bli!"
följt av ett väldigt tyst ".....jag vill också...."
så önskar jag att jag kunde ge bort viktminskning i julklapp till dom jag älskar...


Jag har verkligen försökt tipsa, stötta, peppa och motivera... men det hjälper inte. Folk verkar snarare bli irriterade eller ledsna när jag försöker "dela med mig av min visdom".

Jag undrar om det beror på att jag var tjejen som flög upp i vikt under loppet av bara några år, att jag var den utan självbehärskning och utan självinsikt? Trodde alla att jag skulle fortsätta bli fetare och fetare tills den dagen jag dog?

Det här är ganska sjukt. Aldrig trodde jag att man fick Dåligt Samvete på köpet vid viktminskning...


För att prata om något annat.
Jag har velat ganska länge kring huruvida jag ska skämmas över att jag var en tjockis. Om någon får syn på en gammal bild av mig där jag vägde nästan 40kg mer, hur ska jag reagera? Ska jag krypa ihop och ursäkta min tidigare patetiska livsstil?

Det tog lång tid, men jag har insett att jag tänker vara stolt. Klart att jag skäms över hur jag misshandlade min egen kropp, men det ligger i det förgångna. Jag tänker vara stolt över det jag åstadkommit, och inte ursäkta mig för vem jag brukade vara.

Men det är SVÅRT, för jag har ursäktat min existens i flera år, så det tar verkligen emot, känns onaturligt. Men jag VILL INTE vara en person som trycker ner mig själv. Jag vill vara kvinnan som går med huvudet högt och kan vara stolt över den hon är, medveten om både sina goda och dåliga sidor. Och minnas vägen som fört henne dit hon är utan att vara bitter.

Men det är svårt.

7 kommentarer:

  1. Du ska inte behöva ha dåligt samvete! Du ska vara stolt över att du har lyckats så bra som du har gjort! =)

    SvaraRadera
  2. Om du inte bor för långt från mig kan vi bli "fms" dvs. fikakompisar med stil. Vi kan köra varannan nyttig ;)

    SvaraRadera
  3. Visst är de snitsigt? ;) Jag bor i kalmar nu, från och med imorgon hemma i jönköpingstrakten igen (ca 6 mil ifrån) och i januari bor jag antingen i östersund, växjö eller helsingborg. Haha pick and choose!

    SvaraRadera
  4. haha njaa jag bor ungefär vid värnamo egentligen, om du vet vart det är, men jag har sökt in på högskolan och ska se vart jag hamnar och det blir växjö, helsingborg eller östersund :)

    Men jönköping då alltså, de låter ju nära och bra iaf ;)

    SvaraRadera
  5. Kanske har folk svårt att lyssna eftersom de får dåligt samvete bara av att höra vad de borde göra? Eftersom de redan vet vad som borde göras. Jag tror i alla fall att alla tjocka personer som är missnöjda med sin vikt VET hur man går ner i vikt. Det svåra är ju att ta tag i det. Alla som behöver operation kanske inte har råd med det eller får det av landstinget, då kanske de tycker att "jaja, skit samma jag får väl alltid vara tjock då"..så tänkte jag förut.. Tror att mycket handlar om samvetet! Tycker du ska vara stolt att du tog tag i din vikt, men tycker också du ska vara stolt över den du har vart..annars hade du ju inte varit den du är i dag, liksom!

    SvaraRadera
  6. Hej på dig! Förstår när du skriver om att du försöker bara peppa och hjälpa till men blir bemött på ett helt annat sätt vad som var tanken. Men det är väl så att människor måste komma till insikt, vara mogna för att ta emot information på rätt sätt....iallafall utifrån min egna erfarenhet. Det är tråkigt när man har så mycket att ge.

    Du ska ABSOLUT INTE ha dåligt samvete över din viktminskning, du får tänka att problemet ligger ju faktiskt inte hos dig utan hos den andra "mottagaren". Du vill ju bara väl och vill hjälpa till, och det borde den motsatta egentligen ta emot med tacksamhet.

    Det är klart du ska vara stolt över dig själv, både hur du sett ut tidigare och hur du ser ut nu och hur du nått dit du är idag. Du är ju fortfarande du, men med mindre i omfång. Du är precis den person du varit tidigare, men kanske med ett bättre självförtroende och en bättre självkänsla. Tänk om du inte hade varit med om denna resa, tänk vad du kanske hade missat. Du kanske inte hade varit så tacksam du är över livet idag.

    Gud, det låter som jag kör värsta predikan. Men är så lyrisk att få skriva till sådana som jag tycker är kämpar och som är så duktiga med vad de har uppnått!!

    Nu ska jag sluta pladdra, så får du ha en fortsatt härlig lördagskväll.

    Kramis Lila

    SvaraRadera
  7. Du ska vara stolt. Du ger hopp och inspiration åt andra. Din kropp kanske har minskat i omfång men jag tror du har växt rejält på resan. Du verkar så klok och snäll. :)

    SvaraRadera