torsdag 3 december 2009

Jag gör mycket dumt/fel...

När jag läser hur andra tar sig ner i vikt, eller får friskare och därmed lyckligare liv så blir jag alldeles varm inombords. Det känns så skönt att det faktiskt finns ett så stort antal människor därute som kämpar för sin lycka, snarare än sitter på ändan, gråter och hoppas att allting bara magiskt en dag ska ordna sig självt.

Men en gemensam nämnare för alla forum och bloggare, är att de som kämpar med hälsa, vikt och träning delar med sig av det som fungerar bäst för dom, och jag upptäcker allt oftare att jag gör helt fel enligt många. Tänkte ta upp två punkter jag alltid känner mig mest träffad på:

För det första sätter jag förbud, något som de flesta blir upprörda över, eller tycker är dumt. Man ska inte förbjuda saker, man ska lära sig att äta allting, i rätt mängd, ibland. Balans är vad som gör en lycklig och harmonisk.

Det andra är mångas stora skräck... VÅGEN.
"Våga vägra vågen" låter antagligen bekant för de flesta? Man ska inte fixera sig vid siffror, eftersom dom är ganska opålitliga. Vissa går upp flera kilo inför mensen, en del går ner i vikt när de tappar muskelmassa och får därför panik av träning då det resulterar i ökad vikt etc. Man ska helt enkelt inte väga sig, man ska MÄTA sig. Så jag gör ju helt fel, som väger mig varenda dag.


Men vad jag insett med åren, och framförallt det här senaste halvåret, är att ALLA är OLIKA, och det som funkar för person A kan vara helt och hållet fel för person B.

Jag har redan tjatat ut ämnet förbud och varför jag kör stenhårt på det, så det tänker jag inte tjata vidare om. Däremot kan jag bara flika in att förbuden jag har satt inte gör mig olycklig, och jag blir ALDRIG ledsen eller känner att jag inte FÅR. I början kändes det konstigt, men efter en tid började det kännas naturligt. Jag känner tillochmed att jag inte VILL. Men visst, hade jag våndats över mina förbud, då hade det nog inte varit hälsosamt faktiskt. SÅ, som jag sa: Alla är olika och måste göra det som känns bäst för just dom.

Nu är jag osäker på om jag någonsin diskuterat Vågen? Jag har nämligen många åsikter om den och varför jag personligen älskar vågen. I flera år var den min ovän, men nu har jag lärt mig att använda den som en slags kompass. Genom att väga mig varenda dag så har jag en stabil koll på vad jag väger, vid vilka tillfällen jag går upp något kilo, och vid vilka tillfällen jag går ner. Om jag slarvar med mat och dryck så är det inte helt ovanligt att vågen visar +1kg en dag eller två senare. Om jag håller igång mycket och äter bra mat och dricker ordentligt så brukar det belöna sig genom att jag tappar ca 1kg på en vecka, eller står still i vikt. Självfallet är vågen fortfarande opålitlig, men om jag aldrig ställde mig på den så skulle det bli så enkelt för mig att blunda för hur mina dagliga val gällande mat, motion osv påverkar min kropp.

Jag känner mer än en person som vägrar vågen, och pga det ökar i vikt för varje månad som går. Men sedan vet jag också dom som vägrar vågen och faktiskt går ner/står still och är LYCKLIGA tack vare att de slipper fixeringen vid siffror. Och detta gör mig bara ÄNNU MER övertygad om att alla är olika, och att det inte finns någon universal lösning som funkar för alla.

Så, hur jag gör för att gå ner i vikt och få en bättre fysisk såväl som psykisk hälsa (för INGEN kan väl påstå att det INTE hänger ihop väl?) anses helt fel av många, men personligen har jag aldrig varit mer nöjd och tillfreds. Och jag hoppas innerligt att ALLA som kämpar hittar den allra bästa lösningen för just sig själv, istället för att fixera sig vid vad andra anser är rätt.

Ps. Jag har insett att jag skryter lite väl mycket om hur stolt jag är över mig själv, och min nyfunna disciplin, och förvisso tycker jag att jag har rätt att vara stolt, men jag måste också erkänna att det här förändringen, och hastigheten på det hela förmodligen inte hade varit möjligt för mig utan operationen. Sååå... jag vill bara flika in att jag är ödmjuk och tacksam, även när jag verkar lite väl självkär och uppblåst...

8 kommentarer:

  1. Man känner sig dessutom mer bekväm, jag hade ju en kofta när jag provade. men en tjockiströja är lite svårare att ha under =)

    Vågen har också blivit min bästa vän för tillfället. Men till våren kommer jag försöka satsa mer på träning och inte väga mig allt för ofta =) Nu vill jag bara gå ner i viiikt! haha

    SvaraRadera
  2. Jag väger mig också varje dag. T.o.m både på morgon och kväll. Ser det som en riktlinje, har lite koll bara. Skulle inte våga lita på måttbandet. Även om det försvunnit 20 cm i midjan så är det ju perioder då det inte försvinner alls där. Man kan märka på kläderna att "ja ha nu har det rasat från rumpan" och midjan kan stå still länge.
    Jag tror att med rätt metod (dvs det som passar dig) så är väl allt rätt.
    Det enda jag inte tror på är dieter.
    Jag tror man behöver all slags mat inte bara fett, eller bara kolhydrater, eller bara sallad. Allt behövs som bränsle.
    Däremot får man inte äta mer än vad man gör av med.
    Förbud eller vad man ska kalla det...Tror att folk opponerar sig bara för att det kallas "förbud" och förbud brukar man bryta.
    Skit samma var det heter.
    Jag satte inga förbud. Däremot bestämde jag mig för att inte äta godis. Inte äta fikabröd, inte dricka cola osv....
    En jävlar annamma inställning och fast besluten. Och tanken att "det är bara jag som kan göra detta för mig", det fungerade.
    (och i praktiken är det ju samma som förbud)
    Så man kallar det vad som passar en.
    En sak som jag inte klarade var dock att köra varianten att "unna mig" på helgen. Då var direkt sockersuget tillbaks. Lättare att låtabli helt, men som sagt, det fungerade för mig.

    Jobba på. Träna på. Var bestämd. Då går det!!

    SvaraRadera
  3. Tycker verkligen inte du verkar självkär eller uppblåst, tvärtom. Jag blir väldigt inspirerad och peppad av din blogg. Tycker du verkar ha kloka tankar om vikt och hälsa i allmänhet. Kram :)

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet! Jag väger mig också varje dag. Skulle bli tokig om jag inte skulle få göra det. Faktum är att jag redan innan jag ställer mig på vågen vet om jag kommer ha tappat något, gått upp eller står stilla. Jag vet ju hur jag ska äta och röra på mig för att tappa.

    Förbud försöker jag att inte ha för jag blir så ledsen och nedbruten om det inte går vägen (kanske att jag sätter för svåra förbud) utan jag försöker köra med olika delmål. Som du säger, alla fungerar vi olika och tur är väl det! =)

    SvaraRadera
  5. Du har verkligen rätt i det du säger om att alla är olika. Jag har dock ett sockerberoende som egentligen borde lösas genom att jag förbjuder men klarar inte riktigt det. Så genom att Inte förbjuda, utan unnar mig någon gång i veckan (som jag ska försöka med från och med denna vecka..) gör att jag inte känner att jag misslyckas. För om jag förbjuder helt och äter något onyttigt känns det bara skit. Och dessutom har jag börjat väga mig varje dag + skriver upp allt jag äter och hur många steg jag tar per dag, det gör att jag kan kolla tillbaka dagen efter och se vad det var som gjorde att jag faktiskt inte gick ner.
    Jag gillar verkligen din blogg, att den är väldigt analyserande och du tänker mycket, det är hur bra som helst tycker jag! :)

    SvaraRadera
  6. Ja men visst är det så, saker och ting fungerar olika för alla, det är nog därför också viktigt att prova sig fram, se vad som fungerar för en själv, där kommer lite det med träning om som jag hade skrivit innan i ett inlägg du hade läst: det finns ju sååå många olika träningsformer, men ofta tänker folk så fyrkanting "löpning & styrketräning" , man glömmer bort allting annat, det finns så vanssinnigt mycket olika former av träning, alla kan nog hitta någonting tror jag ;)

    SvaraRadera
  7. På något vis får jag känslan av att du vill övertyga andra om att alla är olika, men att du själv inte riktigt är där än? Varför har du annars behovet att försvara dina egna val? Jag tycker som du skriver att alla är olika både vad gäller metod (ex med eller utan op) och hur mycket man vill sätta som målvikt. Jag har fått en del mindre trevliga kommentarer när jag har satt som målvikt 70 kg, även om mitt BMI säger ca 48-55.. jag tänker att det viktigaste är att man själv mår bra, sedan kan ju de som är negativa ta sig i brasan! Jag hejjar på dig i alla fall å tycker att alla är duktiga som väljer att göra något åt sin vikt, om de nu anser att de behöver de..tycker dock att man ska respektera folk som väljer att inte göra något också. det är ju trots allt vuxna människor...

    SvaraRadera
  8. Vilka kloka ord! Du har helt rätt.

    Kram Lila

    SvaraRadera