måndag 7 december 2009

Matkorgen

När jag gick hem från affären idag så kom jag på att jag skrivit ett inlägg (länk: Kostvanor & rädsla) för längesedan där jag funderade på hur min matkorg på ica skulle se ut efter att jag opererat mig.

I mars (och flera år dessförinnan) kunde man hitta följande i min matkorg:
Godis, choklad, chips, nötter, nutella burk, billys pizzor, nudlar, färdiglasagner, feta oster och vitt bröd.

Vad jag köpte idag:
Lingongrova, 3st ramlösa, keso, blåband sås och hushållsost.

Det är lite skillnad det. Självfallet handlar jag annat, men det är ändå på den där nivån matvarorna ligger. Inlagd gurka, oliver, champinjoner, pålägg, bröd, soppor etc. Aldrig läsk, godis eller annat.


Upptäckte även en annan sak jag skrivit i det där inlägget som jag var felinformerad om:
"VARFÖR är det så svårt innan operationen? Och varför blir det så lätt efteråt? Är det på grund av rädslan folk håller sig i skinnet? Oron att börja kräkas på öppen gata ifall de råkat få i sig en matsked av något riktigt onyttigt?"

Det där stämmer ju inte. De flesta kräks inte alls, och om man reagerar dåligt på någon form av mat eller godis så får man magont eller en sk dumpning. Dessutom har jag läst många opererades bloggar (och läser även på forum för viktopererade) och majoriteten äter ju godis, läsk, chips osv. inte i stora mängder, men de fortsätter äta det efter att de opat sig.

Så jag tycker det är lite lustigt. För 9 månader sedan så trodde jag att operationen skulle HINDRA mig från att äta godis, att min kropp skulle bestraffa mig ifall jag försökte äta en bit choklad eller liknande. och vad hände istället? Jag valde att aldrig mer ens PROVA att äta godis, chips etc. Så ärligt talat har jag ingen aning om hur min kropp skulle reagera... antagligen skulle det gå hur bra som helst. Har ju hittills inte stött på NÅGOT jag inte kunnat äta.

Jag är glad iaf. Glad att jag inte använder min egen kropp som antabus utan istället har tagit kommandot själv. Och jag är glad att jag aldrig skäms längre när jag handlar på ica.

2 kommentarer:

  1. visst känns det bra när livet inte längre styrs av att man MÅSTE lägga ner två kexchoklad i korgen framme vid kassan bara för att det är extrapris! =)

    SvaraRadera
  2. Bra för dig! Ett litet tips från mig till dig..jag åt också Lingongrova förut. Min PT sa dock att det är väldigt mycket socker i den..bara ett tips ;) *peppkram*

    SvaraRadera