söndag 31 januari 2010

Masken så många bär


Veckans vikt: 66,0kg


Ojojoj. Bara 6 kg kvar till målvikten, nya mått, och nya bilder!

(Bild tagen från http://jontee.blogg.se)


Jag känner mig väldigt tudelad numera. Den här nya personen jag är, och den gamla personen jag var. Jag MINNS exakt hur jag tänkte, kände och resonerade, men samtidigt är jag inte sådan längre.

Pratade med en vän idag, vi irriterade oss på överviktiga personer som säger att de SKA banta, att de SKA träna, att de SKA sluta med godis osv, men sedan kastar ut all självdisciplin genom fönstret så fort de går förbi godishyllan på ica.

Mitt i diskussionen så insåg jag, att det är väl lätt för mig att säga "Det är bara att bestämma sig". Jag har redan gått igenom den mest plågsamma tiden då suget smög sig på gång på gång varenda dag. Efter en tid blir det mer en vana, och det blir enklare att säga nej till sig själv.
Men i hur många år var inte jag sådan då, att jag sa gång på gång att jag SKA, men aldrig levererade? Hur kan jag med att sitta och vara irriterad på människor, när jag VET hur OMÖJLIGT det faktiskt kan vara? Det är INTE enkelt, det är INTE bara att säga nej till sig själv. Det funkar inte så.

Istället kanske man ska försöka se på situationen ur ett annat håll? VARFÖR kan man inte säga nej till sig själv? VARFÖR kan man inte motstå det där suget? Är den EGENTLIGA orsaken psykologisk? I mitt fall var den ju det, varför skulle den inte kunna vara det för andra då också? Och om den inte är psykologisk, vad beror då detta enormt, overkligt starka sug på? Jag vet inte, men jag tycker nog att alla som känner sig sjukligt beroende av att äta, oavsett mat eller godis borde fråga sig själva VARFÖR.

En enkel orsak säkert alla överviktiga känner till; är ju att man är olycklig över att vara överviktig, och man tröstäter som följd. Den mycket välkända onda cirkeln! Men är man absolut inte olycklig över något annat i sitt liv då? Äter man ENDAST när man tänker på sitt missnöje över sin kropp? Eller tröstäter man kanske omedvetet av flera andra orsaker också? Genom att fokusera ALLT missnöje på just sin kropp, så blir det väldigt enkelt att blunda för vad för annat i ens liv som kanske gör en olycklig.

Jag har ingen aning om hur andra förutom jag själv fungerar, men jag börjar ändå tro mer och mer att övervikt inte beror på att man råkar gilla att äta mer än andra gör. Kanske har man en sjukdom som påverkar hur kroppen tar upp födan, eller också är problemet psykologiskt. Kanske är man inte ens medveten om att man är olycklig eller missnöjd, och det gör ju det hela ännu svårare.

Det är SÅ lätt att irritera sig på folk som säger att de SKA och SKA men alltid ger upp. Vad som inte är lätt, är att förstå att lösningen kanske inte är självdisciplin och motivation. Vad som inte är lätt, är att se förbi ansiktet på en person som skrattar och plockar colanappar från godishyllan, och se vem som VERKLIGEN gömmer sig bakom leendet. Vad symboliserar colanapparna? Vad för tankar eller känslor kan personen undvika/sopa undan genom att äta istället?


När jag försöker prata om sånt här med människor som aldrig haft rejäl övervikt så märker jag att dom inte förstår, och hur skulle dom egentligen kunna? Har man aldrig någonsin haft så många kilon att det känts helt omöjligt att gå ner dom, hur ska man då kunna förstå tröttheten, hopplösheten, och nedstämdheten som medföljer?

När jag var som störst, så var jag förtvivlad över att ingen förstod hur hårt, tungt, hopplöst och OMÖJLIGT det kändes att försöka gå ner i vikt. Hur bara TANKEN på att banta fick mig att vilja sova resten av mitt liv. Att folk försöker skälla på en, eller smälla en på fingrarna när man åt hjälpte INTE. Oförståelsen kan göra en människa SÅ ensam och olycklig.


Så nästa gång jag kommer på mig med att tänka något elakt, förutfattat och fördomsfullt så ska jag hejda mig själv och försöka se förbi personens mask. Jag ska göra mitt bästa för att visa förståelse. Det är jag skyldig mitt Tjocka Jag.

7 kommentarer:

  1. Just det där med oförståelsen för hur svårt det faktiskt är att kämpa med sin vikt märker jag nästan dagligen (i alla fall var vecka) här på jobbet. Det är många smala, som aldrig varit kraftigt överviktiga, som inte förstår det där jag SKA - som aldrig blir av... Det är bara vi som är kraftiga som kan förstå det och det är nog viktigt att inte glömma det. Bara för att vi som opererat oss inte har riktigt samma sug efter saker och ting osv får inte glömma hur det var att vara i den sitsen. Bra av dig att faktiskt reagera på dina tankar. Ditt skriveri här kommer få mig att tänka så när jag väl kommit så långt ner att jag kan räknas som "normal" i vikten.

    SvaraRadera
  2. jag tror det är en process, där både kroppen och tankar måste vara med. jag tror att när bollen väl är i rullning- ja då är det ganska enkelt. när man väl klivit över tröskeln och kommit igång. när först kilona tappas, när sockersuget dämpats, när nya kostvanorna börjar bli rutin. när det helt enkelt inte är lika mycket kamp längre. kanske är det mest ikunskapen som gör det svårt? om vad som är bra för kroppen? om vilka val man ska göra?

    SvaraRadera
  3. Jag har tyvärr kvar mitt sötsug fast jag opererats. Och jag äter för jag tycker de är gott. Jag får kämpa varje dag när jag inte ska äta nåt onyttigt. De är jättejobbigt. Så de är inte enkelt alla gånger fast man gjort en gbp. Bra skrivet i alla fall :-)
    Ha en trevlig kväll!!

    SvaraRadera
  4. Konstigt att det är så olika, jag är fortfarande tjock och kommer nog alltid tillhöra den kategorin. Jag säger vi om jag pratar om tjockisar tex. Klart jag kan ha fördomar, men jag tycker mest synd om en stor människa. Det är ju också helt fel! Personen kanske faktiskt inte alls lider, även om det är mest vanligt....

    SvaraRadera
  5. Gud så bra skrivet , det känns som om du bott i mitt huvud och sedan skrivit ner sånt jag har tänkt !!
    Har man inte själv varit överviktig kan man aldrig förstå detta . Jag har 60 kilos övervikt och fick för några veckor sedan höra av en mycket smal person att det är väl bara att byta ut någon måltid här och där mot nutrilett ? yeah right gumman ! Om jag går ner 60 kilo blir jag NORMALviktig... men visst kanske en nutrilett här och en där.. OM det vore så enkelt som alla (smala ? ) säger så hade det inte funnits några tjockisar .

    SvaraRadera