onsdag 3 februari 2010

Naken och blottad

När jag var stor så tänkte jag konstant "Ingen vill ha mig för jag är tjock. Jag är ful och tjock. Om jag bara vore smal! Då skulle jag ha jättelätt för att hitta någon!"

Gissa vad? Det visade sig att det inte är så det funkar.
Nu har jag blivit "smal", och det känns nästan mer hopplöst än någonsin. Med kläder på har jag ofantligt bra självförtroende numera, men när jag ser mig i spegeln i underkläder så sjunker självförtroendet i bottnen.

Men det är ju bara utsidan. Jag har märkt att det är min insida jag har dom värsta komplexen för numera!

Jag känner mig inte tillräckligt smart när jag öppnar munnen och pratar, jag skäms över att jag inte jobbar eller pluggar, det känns som att jag säger helt fel saker gång på gång, jag ifrågasätter min personlighet, jag blir livrädd varenda gång jag berättar något personligt eftersom jag är rädd att verka konstig, självömkande eller annat.

Fick frågan idag "Är du dålig på att städa?"
och jag svarade ärligt att "Ja, det är jag".
En annan gång fick jag frågan "Är du dålig på att laga mat?"
och jag svarade även då att "Ja, det är jag".
Vid båda tillfällena så förklarade jag även att det beror på att jag är ensam och tycker det är tråkigt att äta ensam, att laga mat ensam, och att eftersom det så sällan kommer hem folk till mig så blir jag slarvig med städningen. Mitt i konversationen insåg jag att jag måste ju framstå som en tjej som skiter i precis allt bara för att hon är ensam.... Så som det smarthuvud jag är, utbrast jag
"Haha gud vad patetisk jag låter!" vilket jag är säker på bara förvärrade bilden jag ger av mig själv till andra.

Nu när killar faktiskt är intresserade av mig, så känner jag mig mer naken och blottad än någonsin. Nu när de väl pratar med mig och är nyfikna på vem jag är, så känns det som att mitt inre skakar av rädsla.

För nu riskerar jag ju inte att bli nobbad för mitt yttre, utan för mitt inre.

När jag var tjock så hade jag så lätt för att acceptera VARFÖR killar inte tittade åt mig (tragiskt nog. Jag intalade mig stenhårt att ingen någonsin skulle vilja ha mig ifall jag var tjock)... Men att få nobben för ens personlighet är på en helt annan nivå för mig...

Hittills har jag inte seriöst "dejtat" någon, men det finns en kille jag är intresserad av, och varenda gång jag öppnar mig så känner jag hur rädslan kommer krypandes. Jag är fullständigt livrädd för att jag ska säga något, eller göra något som avskräcker honom.

Och det lustiga är, att han nog är den sista jag bör vara rädd för.
"Om man inte kan vara ärlig om sig själv till sina vänner, då är dom nog inte mycket att hänga i granen ändå" sa han till mig ikväll. Något som verkligen värmde.


Jag skalade av mig mina kilon, min sköld, den jag kunde skylla allt på. Och nu står jag här, naken, blottad, och är fullkomligt livrädd för att andra ska tycka att min insida är ful.

8 kommentarer:

  1. Åh som jag känner igen det där med att inte tycka att man duger som man är. Känner så nästan dagligen med mitt arbete t ex. Självkänslan är nog något vi alla behöver jobba med, vissa mer andra mindre. Kram till dig och du, jag är helt övertygad om att du duger precis som du är!

    SvaraRadera
  2. jag känner igen mig så jäkla mycket, nu har jag ännu inte blivit smal men jag förstår ändå. jag skyller jämt på min vikt...

    SvaraRadera
  3. Om du nu inte är så duktig på att städa så är du jäkligt duktig på att skriva. Riktigt bra inlägg gör du. Jag tror att många känner igen sig. Många borde jobba mer med självkänsla, finns massor med folk som inte ens vet om de själv och de är värre. Du är medveten precis som jag, och de kan bli lite jobbigt. Jag känner visserligen inte som dig men jag förstår exakt vad du menar.
    Om nåfon tycker jag har ostädat så säger jag bara att dom får hemskt gärna städa om de stör dom :-) Och vilka dumma frågor du fått: Är du dålig på att städa o laga mat. Jag är helt övertygad om att du är bra på båda delarne men du "hälar" lixom inte bara med när du är själv, och de är väl ok. När jag hade sambo pysslade jag mycket mer hemma än vad jag gör nu. Men han såg de aldrig o uppskattade de aldrig.
    Och de bästa du kan göra är att vara dig själv med denna kille för då är de på riktigt och han verkar väl ha bra värderingar??
    Ha en trevlig dag!!

    SvaraRadera
  4. Jag snubblade precis in på din blogg, och shit vad du har varit duktig alltså! Du borde ju tänka att du är den starkaste, bästa tjejen i världen. Det är inte många som skulle klara av det du har gjort. :)

    SvaraRadera
  5. jo, det är så sjukt mycket med det inre som man verkligen måste jobba på. och då inte bara för att man håller på med viktminskning utan överlag. gud jag vet inte ens vem jag är tror jag haha =)

    Tack!! Hoppas jag kan vara en inspiration för alla så dom också vill träna =) =)

    SvaraRadera
  6. Ibland när jag läser dina ord så känns det som du tagit mina tankar och mina känslor och pratar om mig. Så obehagligt och samtidigt så väldigt befriandre. Att någon mer än jag känner på det sättet...
    Fortsätt vara dig själv, det finns ingen annan i världen som är så bra på att vara du som vad du är ;) Kramar!

    SvaraRadera
  7. Hej! Jag har hamnat på din blogg av någon slump (som det brukar vara när man läser en främlings blogg...).
    Jag känner inte dig, kan bara döma av vad du har skrivit här. Det känns lite flummigt att uttala sig, men vet du, jag tror inte att du behöver vara rädd för att du har en ful insida. Det verkar iaf verkligen inte som det.

    SvaraRadera
  8. jag känner igen mig så väl så väl så väl!....

    SvaraRadera