tisdag 5 januari 2010

Självkänsla & omvärlden

Självförtroendet har växt successivt i takt med viktminskningen, och vissa dagar stiger det mig nästan åt huvudet.

Jag har märkt att jag tidigare måste ha varit väldigt osynlig. För ju mer jag gått ner i vikt, ju mer ler folk mot mig, de blir mer och mer sociala och vänliga. Jag märker det främst hos männen, men i viss mån hos kvinnor också.


När jag flyttade hemifrån så var det en lång process. Bar hem lådor o kassar i veckor, månader. Var alltid något jag glömt att ta med mig eller att köpa. Mina grannar såg mig kånka på saker, men erbjöd sig aldrig att hjälpa, o inte heller presenterade dom sig (men jag tänkte inte ens på det då om jag ska vara ärlig. Jag hade ingen erfarenhet av hur man som nyinflyttad brukar bli behandlad).
Men igår när jag kånkade hem en flyttlåda med porslin jag fått av mamma så stötte jag på en kille/granne som omedelbart erbjöd sig att bära den åt mig. Vad som chockade mig ännu mer var att han visste på vilken våning jag bodde. Och en annan gång så råkade jag på en nyinflyttad kille som hälsade på mig o presenterade sig, o när jag står på balkongen så har jag upptäckt en grannkille som tidigare aldrig hälsade, numera alltid vinkar när han ser mig.

Sånt här hände aldrig förr. Såhär blev jag aldrig bemött förr. Jag var osynlig. Jag blev aldrig erbjuden hjälp. Ingen presenterade sig någonsin. Och nu... det är en otrolig förändring.

Ett annat exempel är mina syskonbarn (de är under 4 år gamla). För bara ett halvår sen så såg de nästan besvikna ut när jag kom på besök, som om de hoppats att någon annan skulle kommit igenom dörren. De ville sällan krama mig, och de sa sällan något till mig ifall jag inte tilltalade dom först.
Men numera när jag kommer på besök skiner dom upp som små solar. De vill kramas mycket, de drar i mig och berättar om saker de tycker är viktiga, de ska leka och busa och rida på min rygg. När vi tittar på tv så kryper de upp i knäet på mig och myser. Sist jag var där så lät dom mig tillochmed natta dom...

Att ha orken att leka och busa med ungar man verkligen älskar, och bli älskad tillbaka just för att man har orken att äntligen vara den roliga busiga mostern de vill att man ska vara? Det är en obeskrivlig känsla. När jag satt med dom i knäet igår... det var så underbart att jag var på vippen att grina. Jag hade ingen aning om att tillochmed barn kunde uppfatta en så annorlunda pga vikten. Men nu känns det så självklart. Varför skulle dom tycka om någon som aldrig orkar busa, springa, leka osv med dom?


.... Jag är på ett sätt ganska glad att jag var lyckligt ovetande om vad jag "missade" när jag var tjock. Jag tror inte min självkänsla hade kunnat överleva med vetskapen om att jag blev SÅ VÄLDIGT annorlunda behandlad pga mitt utseende/vikt.
Trots att jag inte längre borde bli överraskad av folks ofantligt vänliga (o plötsliga) bemötande så blir jag det. Varenda gång blir jag paff och larvigt mycket smickrad. Nästan.. osunt smickrad.

Har varit ute på krogen en hel del på sistone (mest på grund utav att jag blivit utbjuden av vänner som varit i stan över jul), och... HJÄLP? Jag var ute på krogen några gånger som tjock, och det var aldrig någon kille som ens såg mig i ögonen. NU, så blir jag nypt i ändan när jag står i baren, jag behöver nästan aldrig dansa ensam mer än 5 minuter innan jag fått "sällskap", och under julveckan var det 5 eller 6 olika killar som bad mig att följa med dom hem över natten!
I början tog jag allting som kom i min väg som smicker, jag kände mig vacker, och jag kände mig bekräftad. Nu har det naiva ruset lagt sig, och jag inser att jag inte borde bli smickrad av sånt beteende. Det är faktiskt inte gulligt utan äckligt att bli behandlad på det sättet. Men den tjocka flickan i mig som suktat efter bekräftelse i så många år, hon suger i sig allt som en svamp. Trist nog.


Och nuuu.. så tänker jag nämna något jag aldrig dragit upp i den här bloggen tidigare, för att det känts så intimt.. Jag har en vän (kille) som jag inte träffat på flera år, men som varit medveten om hur mycket jag ökade i vikt. Han har konstant under hela vår vänskap flörtat & gett mig komplimanger för min personlighet, min intelligens, min moral, ja.. allting Jag Är inprincip. Han har velat ses en längre tid (innan min op), men jag har sagt nej eftersom jag inte vågade när jag var tjock. Nu, efter att ha blivit objektifierad av så många killar inser jag att vad som gör mig knäsvag är inte en komplimang för mitt utseende, utan en komplimang för den Jag Är. Nu vet jag inte om den här killkompisen är ute efter ett förhållande eller ej, och jag kan heller inte veta exakt vad jag känner för honom... Men det känns som att han är den enda riktigt vettiga killen jag lärt känna på flera år. Så det ska bli spännande när/om jag träffar honom igen. Och även ifall ingenting händer så har jag lärt mig vad för typ av kille som förmodligen skulle göra mig lyckligast, och det är den typen som tycker om mig för hur Jag Är, inte för hur mitt skal ser ut....

OjojOJ så långt detta blev! Hade inte tänkt babbla på såhär mycket om just detta... men men. gjort är gjort ;)

Ps. Något som dock gnager i huvudet på mig fortfarande (nu mer än någonsin)... är hur det syns på kroppen att man VARIT riktigt tjock. Jag har fått bekräftat att många tycker jag är vacker med kläder på, men utan då? Tanken på att visa mig i en bikini eller liknande gör mig alldeles svimfärdig. Vad ska folk tycka och tro? Och den dagen jag väl blir intim med någon... hur kommer jag ta det ifall han reagerar negativt? Jag är en person som oroar mig mycket för saker som kanske inte ens är aktuella än på länge... så jag längtar efter den dagen jag träffar någon som tycker jag är vacker som jag är. Jag har på känn att detta sista tvivel, den sista biten av mitt riktigt dåliga självförtroende inte kommer att försvinna förrän jag får höra att jag är fin som jag är, av någon som inte bara säger så för att vara snäll....

13 kommentarer:

  1. haha jag känner mig som fjorton år när jag sitter och flinar!

    SvaraRadera
  2. Det är så underbart att äntligen bli sedd, men det är så otroligt hemsk att man måste gå ner bara för att bli det! Tyvärr så inser man ju här att så är sanningen.. Men som du säger det är de äkta personerna som tycker om en för den man är!

    jo, jag förstår vad du menar med bikiniscenariot. jag kan inte tänka mig hur min kropp heller kommer se ut sen med alla dessa bristningar! puss på dig!

    riktigt stor skillnad på bilden!

    SvaraRadera
  3. wow vilken skillnad tjejen!! det är helt otroligt som det kan ändra sig,, det me bemötande av andra folk,, att vara tjock lr inte o hur omgivningen märker en.. har själv en systerson som inte bryr sig så mkt om en, kan bero på att de du skriver att man orkar inte leka o busa så fort man ser han.. jisses va jag ser fram emot sommaren.. då har jag förhoppningsvis tappat 20 kg till.. kram

    SvaraRadera
  4. OOOOJ VILKEN SKILLAND, och det är förjäkligt att inte folk ler mot en på samma sätt bara för att man är överviktig!!!!!!!

    SvaraRadera
  5. Jag förstår dig, jag kämpar själv med vikten och när man har gått ner så får man så mycket mer uppmärkssamhet. Precis som du skrev, i början tyckte jag att det var kul, jag fick komplimanger, folk tyckte jag såg bra ut, killar "raggade" på mig, men ändå så kände jag mig.. så utsatt. Att killar nyper mig i rumpan när jag är ute med mina vänner tycker inte jag är okej, varför ska jag ses som ett objekt som killar kan ta på utan att fråga? bara för jag gått ner i vikt och bryr mig mer om mitt yttre i allmänhet? Man slutar aldrig förvånas av vissa killars synsätt på oss tjejer. Sen får man ju absolut INTE glömam att det finns tjejer som är precis likadana mot killar, och det finns killar som tycker om ens inre lika mycket som ens yttre, det gäller bara att hitta dom :) jag har gjort det iallafall. Jag träffade min pojkvän när jag vägde mer än jag gör nu, och jag har under tiden vi varit tillsammans gått upp och ner i vikt (är påväg ner nu) och han älskar mig precis lika mycket ändå. Det känns underbart. Jag hoppas du också kommer finna kärleken, och det tvivlar jag inte på att du gör. :) Besöker din blogg varje dag, tycker den är jättebra och det är otroligt intressant att följa din resa eftersom jag själv håller på att gå ner i vikt också. Tack för en bra blogg, och du är vacker! nu menar jag inte bara på utsidan, utan du har en vacker personlighet som lyser igenom iallafall min dataskärm, och jag är glad för din skull att du mår bättre och lyckats gå ner i vikt :) Du ska vara stolt över dig själv hur långt du kommit :) Kämpa på tjejen och tack för du inspirerar mig! Massa kramar!

    SvaraRadera
  6. Ja, Elton visste ganska tidigt vad glass var ;) Han älskar de, verkligen älskar de!!!
    Nej, barn är helt klart vad livet handlar om! Nu när man har barn, funderar man på vad man gjorde innan. Och hur mycket kärleken kan växa? För varje dag som går, älskar man den där lilla människan ännu mer! Och precis när "dom" kommer ut, vet man vad kärlek är! Obeskrivligt, helt enkelt!

    Så du väntade ungefär 1½ år? Så 1 år utan "betänketiden"?
    Jag tycker att de var helt okej med väntan från början (nu har jag inte vänta länge alls), men nu när jag läser bloggar (SPECIELLT din!) blir man bara mer peppad och verkligen längtar!

    Hade du redan bestämt dej, innan han tvinga dej till att fundera mer? Hur gammal var du då? Oj, de bara bubblar frågor ur mej! :P

    Oj, så bra skrivet! Jag tycker de är så hemskt att vi människor dömer ALLT pågrund av utseendet, sepciellt om man är tjock!
    De är förjävligt att man ska bli bättre behandlad bara för att man är smal. Usch!

    Men jag har inte så mycket att tillägga, tyckte att du fick med allt! Mycket bra skrivet :)

    Och jag tycker verkligen du ser fin ut! Innan oxå, som "tjock" (eller hur man nu säger..)!
    men jag tycker inte att du ser ut att ha så mycket lös hud, iaf inte på kort!

    SvaraRadera
  7. Oj, vilket starkt och bra inlägg. Visst är det konstigt att man blir behandlad annorlunda pga. utseende, men som du skriver, hindrar ens kropp en från att vara sig själv (ex. busa) så är det klart att det till viss del är förståeligt.

    När det kommer till dina funderingar till att visa dig i bikini, jag tycker inte alls att du ska skämmas. Visst har övervikten kanske satt sina spår, men du är vacker! Jag tycker ärligt att din kropp ser jättefin ut :)

    Svar på ditt svar: En operation är inte den som gör hela jobbet, du har jobbat jättebra och kämpat :)

    Och du, tack för din fina komplimang :D

    SvaraRadera
  8. Vilket starkt inlägg! Du är ju helt otroligt duktig på att skriva!:) Och vilken otrolig förändring! Och när man tittar på dina bilder på headern så svimmar man nästan!:) Jag vet inte ens vad jag ska säga! Du är grym!:D

    SvaraRadera
  9. Hejsan! Hittade hit till din blogg via tugga.blogg.se. Har också gjort en gastric bypass i oktober 07, den 14 dec (för drygt tre veckor sen) fick jag äntligen min efterlängtade bukplastik och har för första gången i mitt liv en platt mage, efter att läkaren tagit bort 1,5 kg hud:D Jag har aldrig ångrat en sekund att jag gjorde operationen, och det är otroligt kul att läsa om andra som gjort den. Känner exakt igen mig i det du skriver:) Min vikt före jag började med nutriletten 2 veckor före op var 109 kg, och före läkaren tog bort huden på magen var den 64, har inte vägt mig sedan dess, men kan helt ärligt säga att jag numera älskar min kropp. Visst, jag är inte trådsmal, men jag TRIVS vilket självklart är det viktiga:) Kramis

    SvaraRadera
  10. Gillar detta inlägg väldigt mycket! Riktigt bra skrivet! Egentligen är det hemskt att folk behandlar en så olika bara för att man är tjock vs smal. Till viss del är det förståeligt, men en sån otrolig skillnad. en jag kan säga att jag längtar något så otroligt efter att vara normalviktig. Jag vet hur mycket min övervikt hindrar mig, även hur folk behandlar och ser mig.

    Och det där med att visa sig i bikini. Dom där tecknen som visar vart du varit tjock, tänk istället vilka framsteg det har blivit. Bättre att se det positivt. :) Var stolt! Bättre att det är lite löst där än utfyllt. ;)

    SvaraRadera
  11. Och jag följer dig!!

    Jo, jag tycker att det är hemskt hur man kan bli bemött på andra sätt och att man blir annorlunda. jag är också rädd för det, hur kommer jag själv att vara och bli. det är nog därför man inte enbart kan gå ner i vikt utan man måste jobba väldigt mycket med det psykiska.

    jag visar mig inte för folk! Men ska kolla om det är öppet så jag kan gå och simma någon dag, fördelen är att de har släckt ner lite där jag brukar gå och simma på motionssimmning så det känns lite lättare då =)

    jo, jag är ganska liten upptill. liten byst och så. men nederdelen är bara jätte stor! har riktiga bastanta ben, kan inte ha högastövlar för mina vader är för stora och jag tror det kommer ta lång tid innan jag kan ha de :P men det är bara att acceptera att man har stora vader!

    SvaraRadera
  12. Oj jag blev helt tårögd av det här inlägget! Du är verkligen duktig på att skriva! Jag tycker det är hemskt att det är sån skillnad på hur man blir bemött, tyvärr så vet väl de flesta inte ens om hur de agerar. Verkligen tänkvärt inlägg!

    Och vilken skillnad! Läste ett inlägg lite längre upp om att du inte har någon motivation, men du har ju gjort VÄRLDENS förändring! Du borde vara sjukt stolt över dig själv, och du behöver inte gå ner mer i vikt, bilden i headern visar ju en alldeles sund och frisk människa! Var stolt över hur långt du faktiskt kommit, för det krävs en hel del för att nå dit :) Kramar!

    SvaraRadera
  13. hur har det gått med killen?? :O) *nyfiken*

    SvaraRadera