söndag 7 februari 2010

Mitt stora problem...


Veckans vikt: 65,5kg


Träning träning och åter träning. Varför ska det vara så svårt att lyfta på arslet och träna? VAD tar egentligen emot? Inte är det lathet. kanske var det lathet förr, men inte nu längre.

När jag städar så brukar jag göra som så att när jag är helt klar, så vrider jag upp volymen på mp3-spelarn och bara dansar konstant i minst 30min. När jag är klar så dryper jag av svett och är så torr i halsen att jag inte kan prata. OCH JAG ÄLSKAR DET. Jag älskar hur blodet pumpar som besatt genom mina ådror och hur hjärtat nästan slår sig ut ur bröstkorgen på mig.

Så.. denna enda gång i veckan, efter 1-2timmars städning (och jag dansar nonstop trots att jag dammsugar också) så "tränar" jag... men bara genom att skutta runt och se miffo ut. Tror knappast jag utsätter mina muskler för någon större påfrestning...

Så VARFÖR har jag noll lust att gå ut utomhus på promenader? Varför får jag nästan ångest när jag funderar på gym eller simning? Och varför tycker jag inte att zumba "är samma sak" som när jag dansar miffodans?

... Jag kanske fortfarande går ner i vikt.. men nu känns huden SÅ lös. Hela kroppen på mig är som gelé, och jag har INGEN styrka i armarna.. Mitt mål med allt detta var inte att bli smal å snygg, mitt mål med operationen, den nya livsstilen osv var ju att bli SUND & frisk. Inte bara gällande mat, utan även gällande fysisk aktivitet.

Så hur fanken ska jag få igång mig själv?
Jag har en kompis (som bor i en annan stad), och jag VET att om hon bodde här i stan, så hade hon bakbundit mig med munkavel å SLÄPAT mig till gymmet vid det här laget. För i hennes ögon skulle det ALDRIG räcka med att äta vettigt, en sund stark kropp är nog ÄNNU viktigare i hennes ögon än att skippa chokladen på helgen. Och hon har ju HELT rätt.

Urs vad arg jag är på mig själv. Jag försöker frenetiskt finna en logisk förklaring till att jag verkligen skiter i att träna. Funderar på om det är som med godiset, psykologiskt i grunden? Eller är det som de flesta säger: en vanesak?

Hittills har jag daltat med mig själv och tänkt på allt det positiva. Att jag promenerar numera istället för att ta bussen överallt, att jag älskar att ut och gå (i sällskap dock), att jag ALDRIG tycker det känns jobbigt när någon ber mig att göra något som kräver fysisk ansträngning.. Men det räcker ju inte. Speciellt inte när jag är arbetslös å inte gör ett piss om dagarna!

Jag är faktiskt väldigt säker på att jag kommer nå mina efterlängtade 60kg, men jag inser mer och mer att det är inte dom där siffrorna som är mitt mål. Jag har gjort allt jag ville, förändrat allt jag ville, ändrat mitt sätt att tänka, gått ner nästan all min övervikt, det är bara en enda punkt jag hittills inte kunnat pricka av, och det är TRÄNINGEN.

Så, kort sagt. Jag tänker inte skåla i champagne förrän jag fått in en träningsrutin. Det spelar ingen roll ifall det bara är en enda timme på gymmet i veckan, jag SKA lära mig att ta hand om min kropp.


... Det finns två saker utöver träning jag vill göra regelbundet, och det är yoga och meditation. Yoga för att träna uthållighet osv (har hört mycket om yoga som ska vara bra för "kropp & själ"), och meditation för att det tydligen ska förbättra koncentrationen OCH motverka dysterhet. Om det är humbug eller inte har jag inte en aning om, men man kan ju inte veta förrän man försökt?




Ps. Åker bort i några dagar och lär därför inte blogga. Men jag återvänder inom en vecka ;)

9 kommentarer:

  1. Hej! Har skrivit ett (extremt långt...) svar på din kommentar i min blogg, tyvärr kan jag inte klistra in den här så du kan läsa direkt, men den finns under samma inlägg som du kommenterade på. :) Kram!

    SvaraRadera
  2. jag tycker att det är jätte jobbigt att komma igång med träningen, men nu när man väl har börjat så går det inte att ta det ifrån en. det gäller att göra det ganska ofta tror jag. räcker inte med en gång i veckan. sen har jag hört att man ska börja att träna på en måndag för då blir kroppen och knoppen inställd på att denna veckan blir en träningsvecka!

    SvaraRadera
  3. Jag är precis som du, kommer inte igång med träning. Ev (!) blir det volleyboll nu, vore kul för det är något jag verkligen gillar även om jag är en 37-årig nybörjare... Jag behöver en med mig som kan dra i mig och tvinga mig iväg på träning, dessvärre finns det ingen sådan i min närhet även om jag frågat runt lite, så det kommer inte bli av att jag börjar på gym..:/

    SvaraRadera
  4. Jag tycker om din blogg så mkt så du har fått en kreativ blogger award av mig!:)
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Ja du har helt rätt! Jag hade dragit med dig!
    Tänk om mitt tänk nu skulle vara samma som innan, min självdiciplin är minskad till noll känns det som. Jag säger "imorgon, då är det dags" Så har jag hållt på i snart en månad, men jag vill ju inget hellre, och snart är tiden ute för mig. Jag ger snart upp känns det som men samtidigt vill jag inte det, jag vet ju att jag kan!

    Tack för att du finns! <3

    SvaraRadera
  6. Guuuu ja träning! The big awful word! Jag har aldrig gillat att träna..har inte ens tyckt om att röra på mig och det har inte förändrats. Joo jag är inte lika motvillig till att röra på mig.. - 25 kg gör ju att det är mkt lättare att gå och röra på sig utan att frusta som en nöjd häst! Men kondition har jag inte! Det är så roligt att läsa din blogg för man känner igen sig så mkt! Glad att jag hittade hit :O)
    Jag SKA också ta tag i träningsbiten men har ändå bestämt mig för att inte ha brådska..jag ska VILJA det ordentligt..och jag hoppas att jag snart kommer dit..att vilja....får se..jag tar det lugnt än så länge iallafall. ha en bra dag!

    SvaraRadera
  7. Mjo... jag känner igen det där med att motivationen och framförallt VILJAN att träna tryter ibland.
    Kanske kan du skaffa dig en liten träningskompis som verkligen är pepp?
    Kanske skulle du unna dig ett pass med en personlig tränare?

    Bodde vi i samma stad kunde vi ju träna tillsammans. =)

    Allt gott,
    Robine - en tjej som ska tappa 36 pannor.

    SvaraRadera
  8. Jo det är en vane sak. Lovar.
    Men man måste ju först komma igång.
    Det gäller bara att bestämma sig. Det är bara du som kan göra det!
    Borja med korta promenader, kanske 30 minuter. Öka sedan på detta lite i taget. Efter några veckor kommer du längta ut.
    Eller varför inte testa att jogga lite (när snön är borta) jag lovar att det är så mkt lättare att jogga nu med den vikten du har.
    Spring tilll en lyktstolpe gå sedan två, spring en osv...
    Sakta men säkert.
    Sätt ett mål. hur långt ska du gå/springa längre fram i sommar...eller liknande.
    Eller var lika idiotisk som jag. Anmäl dig till tjejLidingöloppet eller något annat lopp. Då finns det ingen återvändo.
    Träningsprogram finns på www.axa.se eller marathon.se
    Lycka till!
    Och du...är du arbetslös har du ju all tid i världen.
    Nu jobbar vi på att forma kroppen och komma i god form.
    KOM IGEN DÅ!!

    SvaraRadera
  9. Håller med,,,,jag tar mig inte iväg för att träna. Men jag vill men de går inte. Varför?? Jag går ut o går 2-6 dagar i veckan nu igen men jag skulle behöva typ gymma, just för hudens skull. Hur ska vi få till de?

    SvaraRadera