söndag 18 april 2010

Monstret Glufs-Glufs är lös

Nu har det hänt. Något som inte skett sen INNAN den 8 Juni 2009...

Veckans vikt: 59,5kg

Och det är att jag inte bara stått still, utan faktiskt gått UPP 0,5kg. Och jag vill understryka att detta INTE gör mig ledsen, utan jag är snarare glatt överraskad.

Jag fick följande fråga igår:
"Nyfiken sa...

Hej! Jag har en kanske lite annorlunda fråga... När man gjort en gastric bypass opertation, hur gör man då för att sluta gå ner i vikt när man nått sitt mål? :P Är väldigt imponerad av dig, du har varit oerhört duktig!"

Och den här frågan passade bra inför dagens inlägg. Jag har tidigare skrivit att jag väger mig dagligen eftersom min våg även är min "kompass". Har jag ätit mycket pizza, snabbmat, fikat och/eller brukat alkohol under en vecka så ser jag det varenda dag på vågen. Hittills har det visat sig eftersom siffrorna stått still medan jag ätit för mycket dumt, men den här veckan...
Den här veckan har jag ätit löjligt mycket kakor och jordnötter. Jag återkommer till detta strax.

För att svara på frågan mer direkt:
De flesta som opererar sig går ner i vikt, men olika mycket. Vissa når aldrig sin målvikt alls. Oftast stannar man när man gått ner så mycket kroppen är redo att släppa ifrån sig, och det är inte alltid hela övervikten utan bara en väldigt stor del av den. MEN. Visst finns det dom som opererar sig, och sedan inte kan hejda sin viktnedgång. Det KAN bero på att de äter för dåligt, och då är det ändrade matvanor som gäller främst. Äter man rätt/bra men går ändå ner och börjar bli för smal så kan man få näringsdrycker (läkare ordinerar som jag förstått det) som stabiliserar vikten. Med andra ord behöver man inte vara rädd för att tyna bort, det finns sätt att ta till ifall vikten inte stannar av sig själv.


Och nu åter till mig. När jag äter så dumt man bara kan, trots mina små portioner: så tvärstannar jag i vikt. Och av den anledningen känner jag mig stolt över mig själv, för hade jag inte piskat mig själv att äta bättre och utesluta vissa saker hade jag kanske stannat för alltid nånstans mellan 80-70kg. Att operera sig är inte HELA lösningen, men det är en knuff som förhoppningsvis sätter igång en att SJÄLV ändra på sig.

Och angående nötterna och kakorna den här veckan. Jag har känt mig orolig för en närstående, OTROLIGT orolig, och det är jag fortfarande. Jag känner mig vilsen i kärleksträsket och vet inte riktigt hur jag ska te mig. Mitt eget privata liv är på bättringsvägen, men har åkt på några rejäla gupp på vägen de senaste två veckorna, och jag har varvat mellan otroliga glädjetjut till att ligga och snörvla i fosterställning.

Och hur valde jag att hantera allt detta? Jo jag öppnade grinden till monstret Glufs-Glufs (min magdemon) bur och lät honom härja fritt. Självfallet önskar jag att jag hade låtit bli detta.

Jag har sedan operationen lärt mig hur mycket jag kan äta av olika saker utan att få magont (för att jag äter för mycket) eller för att slippa illamående (äta för mycket av något väldigt sött eller fett). Så den här veckan har jag - varenda ledig stund jag fått - ätit tills jag blivit svimfärdig, och sedan krypit ihop till en boll på min soffa för att vänta ut illamåendet och magontet. Och väl medveten om att jag blir sånhär varenda gång jag börjar äta nötterna och kakorna så gjorde jag om det, om och om igen. Ibland flera gånger om dagen.

Detta är Fattie. Jag ÄR och kommer alltid förbli Fattie, och det är såhär jag gör när allting blir mig övermäktigt. Skillnaden på Nu och Då är att jag faktiskt vet om att jag självmedicinerar min smärta och vånda genom att äta. Oavsett vad eftereffekten blir så gör jag det.

Många tycker det är så hemskt med anorektiker och bulimiker som svälter sig själva, som torterar sina kroppar. Men ser de en tjock människa blir de fyllda av fördomar och tycker inte synd om personen alls, utan tänker mer än oftast på att personen är lat och saknar självdisciplin. TRO MIG. Att äta trots vetskapen om hur dåligt man kommer må efteråt, att äta när man vet att man bara kommer ligga och kvida i över två timmar... för det krävs det en sjuhelsikes SJÄLVDISCIPLIN. För detta är inte något nytt beteende för mig. Skillnaden är att jag nu äter ½ ballerinarulle och ½ påse jordnötter för att bli ont-i-magen-mätt och må illa, förr krävdes det kanske 1 hel chipspåse, 200g chokladkaka, donuts, dip, 1,5l läsk osv. Mindre mängd, samma slutresultat, samma inbitna destruktiva beteendemönster.

Hursomhelst.. i fredags insåg jag flera saker. En av dom var att jag måste sluta hata min kropp. Jag får helt enkelt börja försöka välja plagg osv som framhäver det bra och döljer det dåliga. Det är så man SKA göra. Det är så alla andra gör för tusan.
Sen köpte jag hem mängder med grönsaker och har lagat kycklingwok fyra gånger både i fredags och igår. Jag slutade inte med nötterna och kakorna, men hälften av gångerna jag ville äta min smärta så lagade jag riktig mat istället. Jag har koppel på monstret Glufs-Glufs, dessvärre är grinden till hans bur fortfarande öppen. Jag ska se till att stänga den igen.

Så.. varför är jag mitt i denna röra glad över att se ett plus på vågen? Jo. Jag har drömt mardrömmar som jag skrivit om tidigare, att jag tynar bort väldigt snabbt och ingen ser mig, ingen vill hjälpa mig, och tillslut dör jag. Så jag är glad att min vikt inte går nedåt hur som helst, utan att den bara gör det när jag äter som bäst. Jag är glad att det finns något som påminner mig om att vad jag gör mot mig själv har konsekvenser!

Idag kommer jag ha ganska fullt upp, men jag ska försöka hinna med att skriva fortsättningen på Fatties historia.


Ha en fin söndag alla, och var rädda om er!

8 kommentarer:

  1. Jag känner igen mig så väl. Fast för min del har det handlat om stress över olika saker (skola, söka jobb, vikt, mat och träning). Problemet är att jag får ju plats med allt det där som du inte får plats med längre... Kommer bli ett STORT plus på måndag, men det får vara så. Det finns inget mer att göra än att ta tag i maten och träningen igen. Och förhoppningsvis kommer det bli ett STORT minus nästa gång istället =D

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag följer din blogg och tycker att den är helt fantastisk!!
    Jag känner igen mig så otroligt mkt i det du berättar!
    Detta inlägg är så klockrent jag!!
    Fick lite kommentarer ang min viktminskning på min blogg som tog mig lite hårt eftersom de inte har en aning om vad jag har för "problem" och laster som tröstätare!
    Därför har jag inte gått ner lika mkt som dessa personer jag tror har skrivit eftersom de är anonyma.
    Så jag blev så glad när jag läste om dig och att det var så bra förklarat!
    Tack för att du delar med dig!
    Anna

    SvaraRadera
  3. jag är här inne och läser titt som tätt men kommer på mig själv med att inte kommentera. du är fantastisk på att skriva!!! Du får ord på allt det där svåra som man själv inte riktigt kan eller vill förklara. Tack för ditt mod och din styrka!

    SvaraRadera
  4. usch ja glufs glufs kommer och knackar även på min dörr. jag tillåter mig själv att äta skit på helgerna men det är sällan jag lyckats bara hålla det till helgerna. Det är ABSOLUT inte i närheten av hur mkt och hur ofta som jag åt innan OP men det är ändå onödigt. Men det är inte så lätt att ge upp sin bästa kompis i glädje och sorg. Tack för att du skriver så ärligt om dig själv, skönt att veta att man inte är ensam. Läste nyss om en annan OPad som hade "glufsat" i helgen sa hon och det inne bar 2 små bitar smörgåstårta och EN ostboll!!! *host* där ligger jag i en liga lååångt över haha och uppenbarligen du också efter det jag läser :)
    Som svar på dina frågor på bloggen : jag är 154 lång..eller ja kort :) och min målvikt har jag nu satt på BMI 22 ungefär (mitten på normalviktigskalan på BMI) Jag opererade mig 16 oktober så det var exakt ett halvårsedan i fredags och det firade jag med lite oxfile som är mitt favvo kött :) Hoppas du haft en bra kväll kram!

    SvaraRadera
  5. Hahaha tack så jättemycket för din kommentar!! :D Den gav mig ett gott skratt! :D

    SvaraRadera
  6. ÄR du från jönköping????? jag bodde där lite förut så ska ner och hälsa på några vänner och så blire lite party party på lördagen. :D:D

    just nu känner jag bara att jag vill gå ner 10kg på en gång eftersom att jag ska utomlands snart. men sen vet jag att bara jag sköter mig så går jag ner i vikt. men nu är jag ju sjuk så det går inte bra!! hmm men snittar ju på runt 79kg nu och om man tänker efter. för ett år sedan snittade jag på 92kg :P

    SvaraRadera
  7. Det är så skönt att läsa det du skriver...känner igen mig i det destruktiva beteendet när det gäller mat när man inte mår på topp. Känns ibland som man inte alls kan styra sig själv.

    Kram Lila

    SvaraRadera
  8. fick i mig kräm och lite macka!! =) haha inte nyttigt men va fan är man inte sugen så är jag nöjd över att ha ätit iaf! =)

    tack tack tack!! :D perfekt till midsommar.

    men gud jag vill liksom åka ner dit och ta på dig. haha du inspirerar så otroligt mkt så det vore jätte skoj! =) =)
    jag spelade lite hockey och så när säsongen var över och jag inte lyckades få jobb så fick jag flytta hem. det var ett år sedan nu =) bodde bara där i 9månader typ!

    SvaraRadera