söndag 30 maj 2010

Olika bestämmelser?

Först ut..

Veckans vikt: 56,5kg

Om 1,5kg är jag halverad. HALVERAD. Tanken på att kunna säga "Jag väger lika mycket som jag gått ner" eller "Nu är jag faktiskt halverad, på RIKTIGT, på pricken!" gör mig lite exalterad, på ett sjukt sätt. Jag är faktiskt övertygad om att det lätt kan slå slint i huvudet på en när man går ner mycket i vikt, att man blir helt besatt av att se hur siffrorna på vågen minskar.


När jag var hos min läkare sa jag "Jag väger nu 57kg, jag har alltså gått ner 53kg. Går jag ner mer än 2kg till så kommer jag ringa dig och be om näringsdrycker, för jag får inte gå ner för mycket helt enkelt" och det känns väldigt tryggt och bra. Min läkare är nästan överbeskyddande och har genom åren nekat mig diverse mediciner jag bett henne om, just för att hon bryr sig och inte ville att jag skulle prova vad som helst. Så genom att säga DET till henne har jag nu placerat en säkerhetslina runt mig. Hon kommer ha koll på mig. Hon och alla andra jag sagt det till. Hehe. Jag har varit blind för både min kroppsmassa och vikt en gång tidigare, och jag vill inte utsätta min kropp för något sådant igen, även om det den här gången skulle vara åt motsatta hållet. Better Safe than Sorry!


Och angående huden, plastikoperationer osv i föregående inlägg.. Jag börjar bli lite tokig över vad som gäller? Vissa med (enligt mig) skitlite överskottshud får beviljade plastiker, medan andra med skitmycket blir nekade. Vissa pratar om ett visst antal centimetrar häng som krävs för att bli beviljad, andra pratar svampinfektioner, och ytterligare några säger att ALLA som genomgått en magsäcksoperation är GARANTERADE plastik efteråt ifall de VILL ha det?!

Känns som att jag läst igenom (sen flera månader tillbaka) bestämmelser, personliga erfarenheter och allt möjligt på internet, men känner mig fortfarande helt förvirrad. Så jag har helt sonika bestämt mig för att inte TRO, spekulera eller gissa ett SKIT nu. Jag tänker bara vandra in till min läkare den 8 Juni utan varken hopp, förväntningar eller något alls. Jag tänker vara HELT nollställd och inte ha en susning om vad hon kommer tycka, säga, eller vad som gäller. Jag ska bara säga vad jag tycker och känner, och hoppas att hon är rättvis.


Ps. FÖRLÅT att jag inte svarar på några kommentarer just nu.. känns som att jag alltid är påväg till sängen (som Nu) för att sova eller ut genom dörren för att umgås med folk efter att jag suttit här. Men jag läser dom ALLA och blir verkligen superglad av allt ni skriver!

7 kommentarer:

  1. Jag har opererat mig uppe i Gällivare, och där anser läkaren att operationen inte är slutförd innan man har tagit bort överskottshuden. Dock har jag förstått det som att det ser väldigt olika ut från landsting till landsting... Opererade mig i oktober 2007 och gjorde min bukplastik i december förra året. Är så roligt att följa din resa! Själv har jag gått ner 45 kilo och trivs med både min insida och min utsida idag:) Kram på dig

    SvaraRadera
  2. Kul att få följa din resa :) Såg på viktdropp att jag har samma start och målvikt som dig :) Tyckte de var lite roligt, första gången jag ser att de är EXAKT samma siffror :)
    Jag ska göra operation den 15 juni och börjar bli nervös, inte för själva operationen utan för de här med lös hud. Men allt har en lösning ;)

    SvaraRadera
  3. Vilken peppblogg jag hittade! :D
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja herregud!..halva fd dig e snart borta!! Sjuukt nice thihi hoppas det går bra hos läkaren ang. huden..kram kram

    SvaraRadera
  5. Har ingen aning om hur det är där du bor (vet ju inte var du bor heller :) ), men någon med rätt bra koll är Joanna, så besök hennes sida och skicka ett mail. Super gullig tjej som gärna delar med sig av sina erfarenheter www.livsvinst.se
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Jag har gått ner cirka 50 kilo på egen hand och jag är beviljad både bröstlyft- och bukplastikoperationer. Har du din läkare (som verkar väldigt bra!) på din sida bör det inte vara några problem för dig att få opereras!

    Tittar in igen vid annat tillfälle! Blev riktigt nyfiken nu.. :)

    SvaraRadera