torsdag 22 juli 2010

Ändra livsstil - inte banta (?)

Något mina föräldrar ofta sagt till mig genom åren har varit:

"det RÄCKER INTE att ändra livsstil när man har SÅ många kilon att bli av med. Man behöver RIVSTARTA först. Man behöver slita, svettas och blöda bort det mesta"

vilket jag tyckte var urpuckat sagt av dom. Alla vet ju att man inte ska banta eftersom det så lätt blir jojobantande. Alla VET ju att det är JUST ändrad sund livsstil som är den gyllene nyckeln.

Nu har jag börjat förstå vad dom menade. När jag vägde som mest kunde det räcka med att jag lät bli godis i 1-2 veckor för att jag skulle rasa 2-3kg på samma tid. Men sen tog det stopp. Godisförbudet gav inte mer än så.

En sund balanserad livsstil där man inte plågar sin kropp genom bantning är ju ett givet, för inte kan man banta hela livet, och inte mår kroppen bra av det heller. Men en sund livsstil ger ju inte en tillräckligt stor viktnedgång, en sund livsstil ger nog snarare en stillastående och stabil vikt. Det är alltså en ny sund livsstil som gäller EFTER man gått ner det man ska..



Jag börjar tro att många som vill gå ner i vikt kör på hela "Jag ska lägga om vanorna istället för att banta. Jag ska gå ner i vikt genom en sundare livsstil, för det är mer hälsosamt" gör det trots att dom innerst inne vet att det inte kommer fungera. "Sundare livsstil - INTE BANTA" är ju något ALLA blivit så hjärntvättade med, att kör man på den repliken så fort någon undrar hur det går med vikten så blir man lämnad ifred. Ingen vågar säga "Jamen, du borde väl banta först?" när man så stolt och duktigt berättat om hur sunt man ska lägga om vanorna.

Det är en sköld, en undanflykt, ett sätt att bli lämnad ifred trots att man inte gör något åt sin viktproblematik.

DOCK säger jag inte att ändrad livsstil INTE är bra. Det är ju bättre än inget alls givetvis, och kroppen lär må MYCKET bättre av ändrade mer sunda vanor. Men om det är ett effektivt sätt att gå ner i vikt? nej..


Jag vet inte varför.. men det känns som att jag börjat kunna se i ögonen på överviktiga som pratar om viktnedgång ifall de verkligen menar det. Det känns som att jag kan se och höra uppgivenheten när det bara är tomma ord, att jag kan se och känna sorgen när de säger vad folk vill höra men nästan gråter inombords eftersom de gett upp hoppet. Men likväl tycker jag att jag kan se när de har ett inre ljus av längtan och vilja, när de tror på sig själva och försöker finna sin egen väg till ett friskare liv. Kanske inbillar jag mig att jag kan se något alls i folks ögon..

Jag undrar hur folk uppfattar mig. Jag tror många irriterar sig på mig numera, eller är avundsjuka att jag gled på en räkmacka hela vägen till mitt smalare liv. Att jag blivit hårdare, en besserwisser. Men samtidigt får jag höra jämt och ständigt vilken positiv och glad person jag är, full av liv och självinsikt.

Ibland känner jag mig som en förrädare. Jag har gått över till andra sidan, och mina tidigare allierade ser mig nu som en fiende, och mina tidigare fiender välkomnar mig med öppna armar. Det är en bitterljuv känsla.. Underlig känsla.


Ps. Blev nyligen påmind om en film jag ÄLSKADE när den kom, och nu när jag tittade om på den så älskade jag den precis lika mycket - Jag kände hur Den Tjocka Flickan inom mig ville gråta och skratta. Jag kunde fortfarande relatera SÅ mycket... Så har ni missat den här underbara filmen, se den genast!

PHAT - Pretty, Hot And Thick !

10 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig med deg! Selvsagt er det bra med en livsstilsendring, men ja, om man ikke får en "jumpstart" og slanker seg i det minste noen kilo først, for å komme i gang, så går det sakte - og man gir kanskje opp også...

    Skal se den filmen, jeg elsker Mo'Nique! :D

    SvaraRadera
  2. Jag håller inte med om att man måste banta först. Min syster la om sin livsstil och gick ner 15-20 kg. Visst det tog kanske lite längre tid än om hon hade rivstartat först, men det fungerade och hon har inga problem med att hålla vikten där hon vill nu.

    Sen är det ju som vanligt från person till person. Vissa behöver en rivstart för att orka hålla igång viktminskning, medan andra klarar sig bra med en långsammare takt.

    SvaraRadera
  3. Håller med till en viss del, men att rivstarta gör att man tappar kilon snabbt och enkelt är INTE är lönsamt för en längre period av "bantning". Det handlar om att lägga om sina vanor, att inse hur mycket man kan och inte kan äta. Å inte bara lägga om matvanor, utan ta in motion och träning!
    Jag gick faktiskt ner över 20 kg med att lägga om mina katastrofala matvanor och genom att börja träna. Och jag kan ha svackor emellanåt där jag äter sämre och ändå hålls vikten någorlunda stabil, för jag har inte rasat i vikt. Jag provade att chocka kroppen med snabbdiet, och ja, det funkade, en KORT tid, sedan när man skulle börja äta normalt (alltså helt enligt tallriksmodellen) så kom kilona tillbaka, för det går inte att leva på 500kcal i resten av sitt liv utan bieffekter...
    Dessutom handlar också viktnedgång att följa sin egen kropp, det som funkar för dej kanske inte funkar för mej :)

    SvaraRadera
  4. Välskrivet och bara så intressant inlägg av dig.. och det här om andras ev avundsjuka för att "jag gled på en räkmacka hela vägen till mitt smalare liv". Nej du, det kommer alltid att finnas de som tror att det är nåt fusk med din viktnedgång och att du lyckats med vad du föresatt dig. Nej du, det är du som fått allt att hända! Se din resa som att du har en spännande hemlighet som du gärna delar med dig av till dem som hemskt gärna vill veta, inte till dem du känner att du måste förklara dig för. De måste hitta SIN personliga "räkmacka" innan de fattar.

    Fortsätt skriv, du är så inspirerande!

    SvaraRadera
  5. Jag håller med dig, helt och hållet, fast det vågar jag knappt säga högt haha! :D Jag kan väl känna att det inte är att gå ner i vikt jag behöver öva på, just det handlar bara om att göra av med mer än man stoppar i sig - det är inte svårare än så, utan det som kräver övning är att hålla vikten. Så varför inte ta en "genväg" om det nu fungerar? Om man nu har måååånga kilon som kommer ta år att bli av med genom rätt träning och kost så klart :)

    SvaraRadera
  6. Den där filmen är underbar :)

    SvaraRadera
  7. Åh vad duktig du är! bra jobbat, men du tänker väl inte gå ner mer n va? Tycker du är alldeles lagom!

    SvaraRadera
  8. Jag håller med dig, har man jättemycket att gå ner är nog det bästa att köra hårt ett tag för att vända trenden. Fortsätt kämpa!

    SvaraRadera
  9. Svar: Tack så mycket! Lycka till du med!

    SvaraRadera
  10. Tackar för kommentaren på min blogg! :) Testa schemat, deras scheman brukar vara toppen bra och faktiskt ge resultat, till skillnad från många andra scheman där man förväntas ha en kondition á la elitnivå innan man kan börja.

    Jag kanske var onödigt "sur" angående ditt inlägg. Men som jag sa, det som funkar för nån annan kanske inte funkar för mej. Jag har slutat "banta" för det ger mej ingenting, istället kör jag på en förändrad livsstil som (hoppeligen) kommer att följa med mej resten av mitt liv. Mitt mål är inte längre "att bli smal", utan att få bra kondition, lära mej äta rätt och bli stark och smidig. Att banta och gå på diet kan inte följa med hela livet, även om det är snabba sätt att tappa vikt.

    Personligen skulle jag aldrig våga operera mej för att gå ner i vikt (jag gillar varken sjukhus eller att någon ska gräva i min kropp eller för alla eventuella biverkningar som kanske kan komma om man opererar sig, så alltså det är inget tjafs om att jag inte gillar operationer för att dom är "lätta snabba sätt att gå ner i vikt på" utan helt enkelt obehag för att vara patient och få någonting borttaget ur kroppen:) ), men det är fantastiskt att se att någon som gjort en operation verkligen lyckats gå ner till normalvikt, och hållits där ett bra tag! Tycker man bara få se människor på TV som gjort operationen, men som sedan hamnat i gamla vanor och gått upp allt tillbaka. Därför tror jag också mer på livsstilsförändringen, man måste bryta sina vanor om man ska lyckas gå ner i vikt, oberoende av hur mycket man ska gå ner och på vilket sätt man ska gå ner. En operation är väl inte lönsam om man fortsätter äta dåligt? (Lika lite hjälper en förändrad livsstil om man tar in mera socker och fett?) :)

    Oberoende av hur man går ner i vikt, så är man helvetes duktig som tar tag i den! Om det då är med pulver, operationer eller ändrad kost! Lyfter på hatten åt alla som kämpar med att gå ner ochmed att hålla vikten! :)

    Det är som nån kommenterade här, alla måste hitta sin egna räkmacka :)

    Såg filmen, den va fin :)

    SvaraRadera