tisdag 9 november 2010

Ett beroende ersätter ett annat?

Jag har grubblat i några dagar nu. När jag opererade mig och därmed eliminerade möjligheten att tröstäta så började jag ganska snabbt att röka igen, och nu när jag slutat röka så har något nytt dykt upp. Men jag vet inte om man kan kalla det för "beroende" eller "tröstbeteende" ..?

Så fort jag känner mig rastlös eller liknande så MÅSTE jag iväg till affären. Det kan vara till närmsta ica eller den sista nattöppna macken en halvmil bort. Och vad vill jag handla? Vadsomhelst. En påse nötter, en folköl, kanske bara en ramlösa och en banan.. men jag vill HANDLA.
Först trodde jag att jag bara ville ha godis hela tiden, men upptäckte häromdagen att jag känner samma starka vilja att gå till affären även om jag inte är ett dugg godissugen.

Jag tycker detta är skitkonstigt.

Har köpt ett stort fint inbundet skrivblock där jag skriver ner mina tankar (tankar som känns orelevanta här i bloggen) eftersom jag insett att skrivandet är ett superbra sätt att bearbeta känslor och röriga tankar. Men jag vill fortfarande sticka iväg och handla stup i kvarten.


Har någon annan varit med om det här?
Jag känner mig ju lite som ett ufo nu faktiskt..

9 kommentarer:

  1. Här skickar jag med en länk där du läsa lite (eller mkt) om kallpressad kokosolja/kokosfett. Ingen skillnad mellan fast och flytande form annat än att den blir fast när man ställer in den i kylskåpet helt enkelt och blir flytande vid ca 30 grader :)

    http://matochdryckestips.wordpress.com/2008/08/04/kokosolja-kallpressad-medicin/.

    SvaraRadera
  2. Är väl inte såå konstigt?

    Shopaholic helt enkelt. Det är klart att det finns en kick i att bara... konsumera helt enkelt. Materiella ting.

    Sett lyxfällan på TV3? :)

    Precis som vilket annat beroende/tröstbeteende så bedövar det väl rastlösheten på något sätt. Man får något att tänka på, fokusera på och bry sig om typ? Handlar väl i slutändan om att byta fokus.

    /J

    SvaraRadera
  3. Ja, jag känner ofta så, inte så viktigt VAD jag handlar som ATT få handla nånting....sen blir det oftast nåt onyttigt som jag sen sätter i mej...

    SvaraRadera
  4. Jag brukar ofta känna så. Men för min del handlar det inte om att bara konsumera, som i fösta kommentaren. Jag har tröstätit mycket förut. Nu har jag lyckats dra ner mycket på det. Men jag vill fortfarande köpa godis (eller vad det nu är). Sen _kan_ jag tröstäta om jag vill. då kan jag _välja_ att låta bli. Så länge jag inte kan välja att låta bli utan av någon anledningen måste blir suget mycket större.

    Men det är klart, shoppa är också kul.

    SvaraRadera
  5. Mm, jag känner igen det där. När jag började behandlas för min hetsätningsstörning kändes det plötsligt som jag hade ett stort hål inombords. Jag kunde ju inte fylla det med mat längre, men att shoppa fungerade ju precis lika bra!

    Visst tror jag att det är lätt att ersätta ett beroende med ett annat, precis som J skrivit. Man byter bara fokus.

    SvaraRadera
  6. Känner igen mig! Ibland måste jag bara iväg och in i en affär. händer tom. att jag inte handlar något, utan bara går och strosar där bland hyllorna på ica, för att sedan ge upp och åka hem igen. Min största fälla är dock tidningshyllan, slinker allt som oftast ner en tidning i kundkorgen... (idiotisk vana eftersom tidningar är dyrt)

    SvaraRadera
  7. Det är nog för att man har ett utrymme att fylla med nånting, förut var det väl äta/shoppa/röka/supa. Jag kan bli grymt rastlös när jag lyckas hålla mig nyttig och bara måste ut och gå. Men bättre det än att äta. Fast ja vore ju nice att vara normal i huvudet också.

    SvaraRadera
  8. Jag handlar när jag känner för att bara göra något, likaså när de kommer till mat . Har jag tråkigt, äter ja. När jag inte är hemma, och får tråkigt, shoppar jag ;P

    SvaraRadera
  9. Jag läste din livshistoria. Väldigt intressant läsning, och jag tycker att killen du var tillsammans med verkade vara en stor idiot. Men hur gick det för er? Ni förlovade er, men hur tog du dig ur förhållandet? Kram!

    SvaraRadera