lördag 6 november 2010

Laster

Jag är en människa som alltid haft riktigt hårt in-nötta vanor och laster. Det värsta är nog att jag ser lasterna som en del av vem jag är.

Det känns lite larvigt, men märks ändå så tydligt när man försöker göra sig av med lasterna. Innan så tänker jag bara på allt negativt med vanan, men när jag väl påbörjat att avvänja mig så känns det så tomt och som att en del av mig saknas.

Som tonåring var det fjantig musik tillsammans med en viss klädstil och snus som utgjorde en stor del av vem jag var. Hur larvigt det än låter. När jag var tjock så skulle jag ständigt skämta om min egen kroppsstorlek och kallade mig chokladmissbrukare, och när jag gick ner i vikt så var det kaffe och cigaretter som blev en stor del av mig och min identitet. Jag var den kedjerökande kaffedrickaren och älskade det.



De senaste två månaderna så började jag byta ut kaffet mot energidrycker. Anledningen var skitdum dessutom (det kändes ENKLARE att köpa en energidryck, än en kaffe. Det kändes BEKVÄMARE att bära med sig en energidryck än en termos.. etc. LATHET är alltså anledningen i ett nötskal). Och eftersom jag som drack så mycket som 2-8 koppar kaffe om dagen.. Så blev det ju 2-6 energidrycker om dagen. Billigt.
NYTTIGT.

Så för två dagar sedan slutade jag röka, och jag slutade med energidrycker. Känner mig väldigt trött hela tiden, men det går bra ändå. Jag har återgått till kaffe, men inte lika stora mängder, utan bara 2-3 koppar om dagen nu. Ingen tobak alls, jag klippte helt.

Men även om jag inte känner ett enormt sug efter energidryckerna (har ju mitt kaffe, och kaffe vill jag faktiskt inte ge upp) så känner jag mig rastlös utan cigaretterna. Är så van vid att gå ut och ta en direkt när jag vaknar, efter maten, när man behöver en paus ifrån sociala sammanhang, etc. Jag är inte sugen på att stå ute i kylan och suga på något som får mig att lukta gammal fimp, men det känns som att något fattas. En bit av vem jag är fattas.



Nu är ju detta förvisso en DÅLIG bit av mig själv, men det känns lika tomt för det. Jag försöker lista ut hur jag kan "fylla tomrummet" som "biten" lämnade efter sig, men jag kommer inte på något. Det är ju skrämmande att man ens vill fylla ut ett "sådant" slags tomrum. Jag borde glädjas åt tiden jag sparar in, jag borde fröjdas åt att inte behöva rusa till affären i vild panik för att köpa nya giftpinnar när de gamla tagit slut, jag borde enbart vara glad och känna mig befriad, men det gör jag inte.

Men varje gång jag ens ÖVERVÄGER att köpa en energidryck eller ta en cigg nu.. så tänker jag på att jag sparar 40kr/dag när jag inte röker, och jag sparar ca 50kr/dag på att låta bli energidryckerna. Det är 2700kr i månaden!!


Jag mår nog bra av att vara tobaksfri och kaffedrickare. Jag lär vara lyckligare och ha mindre ekonomisk ångest som det också.


Har ni några laster ni identifierar er med?

3 kommentarer:

  1. Rökning! Alla vet att jag röker, alla vet att jag blir skogstokig om man lägger sig i att jag röker, och ja det har på något sätt blivit en grej i min identitet. Jag och min bästa vän är verkligen kända som "blondinerna som röker". Det känns som om det hör till, har inte jag en cigg i handen på en fest så känner jag mig otrygg och något saknas...

    Jag försöker få in mitt tédrickande som en del i min identitet. Det känns som en bättre grej av vara känd som; som om man är en lugn, mysig person om man har en stor tékopp framför sig jämt... ;)

    SvaraRadera
  2. Grattis till att ha tagit det bra beslutet att sluta röka, du inte bara sparar pengar, du spar på ditt liv också! Fantastiskt..:) Jag hoppas jag också kan lägga av med gamla vanor, d v s godis och kakor... helt sjukt att man äter det FAST man gjort en GBP. Sjukt. Det handlar ju också om att ändra vanorna, och det försöker jag verkligen göra....

    SvaraRadera
  3. Mmm... coca cola light. Det typ ÄR jag. Sjukt, men sant. Tänderna ramlar väl ut vilken sekund som helst. :S

    SvaraRadera