lördag 29 januari 2011

Jag är arg

Även om man lägger saker bakom sig, så försvinner dom ju aldrig helt. Det räcker med att någon "väcker minnet till liv" för att man ska gå igång på högvarv med känslor som fullständigt kokar över.

Satt och chattade med en killkompis (en kompis jag fick genom mitt ex "Spöket" som jag träffade i höstas)... Vi kan kalla killkompisen för FräknigaSnubben.

FräknigaSnubben säger:
hur mår din karl då?

Fattie säger:
han mår bara bra. Nu är det helg och då tar vi det ganska lugnt
han tycker jag skämmer bort honom med mackor å ordentlig lagad mat.. höhö

FräknigaSnubben säger:
ja det gör du rätt i :)

Fattie säger:
självfallet. vill ju vara en liten hemmafru, så det är egoistisk omtanke som pågår ;)

FräknigaSnubben säger:
hehe
ja Spöket biter sig nog i tungan om vad han gick bet om :)

Fattie säger:
det tror jag inte

FräknigaSnubben säger:
då tror vi olika

Fattie säger:
åkte upp i höstas och träffade honom, dels för att lämna tillbaka hans saker men också för att konfrontera honom. Men givetvis stängde min hjärna av sig och jag vågade inte konfrontera honom på en endaste jävla punkt.....
han satt å drog samma gamla lögner och betedde sig på samma självgoda sätt. han hade inte ens mage att erkänna att han var sambo med den där saken han hade vid sidan om
varför tror du annat?

FräknigaSnubben säger:
jag har ju sätt andra sidor av Spöket du inte har

Fattie säger:
jo..

FräknigaSnubben säger:
som kille skryter man om d tjejer man är tillsammans med
att han inte gör det inför dig visar ju att han skäms


Och detta uttalande värmde verkligen. Både att få höra att jag är någon som en kille skulle sörja över att ha gått miste om, men också få höra att Spöket kanske skäms över sina val i livet.

Detta har ju inget med vikt att göra kanske... Men det har med min inneboende tjocka personlighet att göra. Detta hör till hennes liv, hennes stolthet, hennes mentala ärrningar. Detta är hennes (Fatties) blogg, och det är här jag vill ta upp sånt här.

Nu får jag bita mig i tungan lite... För om jag hade sett till att skriva klart hela Fatties historia hade jag inte behövt förklara detta jag nu tänker nämna (men det får bli lite fram-och-tillbaka hoppande här i bloggen):

Den här FräknigaSnubben jag chattade med, lärde jag känna genom Spöket under min tonår. Jag var lite småförälskad i honom, men bara som hastigast under en kort period. Vi förblev dock vänner långt efter att han och Spöket slutade umgås, och vi fortsatte att prata över internet genom alla år. Och en tid efter att jag gjort slut med Spöket så fick jag veta att inte nog med att han varit otrogen mot mig, så hade han gjort något annat som för mig blev en rejäl dödsstöt (ska gå in mer på det i Fatties historia framöver)... och alla spärrar och moraliska skäl jag haft till att absolut INTE sätta efter FräknigaSnubben släppte.

Jag ville göra ett försök med FräknigaSnubben dels för att det var en gammal tonårsfantasi, dels för att vi klickade så bra på diskussionsnivån, men också... för jag ville hämnas på Spöket. Så efter mycket om och men gjorde jag ett försök med FräknigaSnubben som inte gick bra alls och nästan förstörde vänskapen tillochmed. Och när jag träffade Spöket i höstas hade jag ju chansen att slänga det i ansiktet på honom och såra honom såsom han sårat mig, men det gjorde jag inte.

Jag berättade om FräknigaSnubben för min Björnkille, och insåg hur mycket jag skämdes över hela händelsen. Men Björnkillen undrade istället varför jag inte kontaktade Spöket och berättade för honom om FräknigaSnubben och vad som hänt. Just för att Spöket skulle förtjäna det. Jag blev mållös.

Likadant har flertalet vänner och syskon manat mig att kontakta Spökets sambo och "varna" henne genom att berätta vad Spöket gjorde mot mig i alla år, och därmed upplysa henne om vad för typ av kille hon är tillsammans med. Något jag heller inte tänkt eller tänker göra, för kanske är Spöket en underbar pojkvän mot henne även om han inte var det mot mig, och jag vill inte förstöra hennes liv. Hon har ju inte gjort mig något?


Det känns verkligen som att jag lämnat Spöket bakom mig till 110%. Men ibland känns det tvärtom fortfarande. VÄLDIGT sällan förvisso... men dagar som dessa, när någon drar upp honom, eller om jag snubblar över en gammal dagbok från tonåren.. Då kommer all vrede och sorg rusandes tillbaka.

Jag vill verkligen såra honom. Att kontakta hans flickvän känns inte som ett alternativ, som sagt, hon har inte gjort mig något och jag vill inte vara den som gör henne paranoid. Utsätter han henne för samma sak han utsatte mig för, då mår hon nog redan dåligt och vad hjälper det då om jag spär på hennes lidande? Och är han inte otrogen mot henne, då kommer jag och sår ett frö av tvivel och misstro i en relation som annars kanske skulle varit något vackert och kärleksfullt. Inget av alternativen är särskilt trevliga..

Men jag vill såra honom. Och jag vill att han ska veta hur mycket jag hatar honom och hur arg jag är på honom. Jag vill att han ska veta att jag vet ALLT hur väl han än försökte dölja det genom alla åren.

För jag vågade inte säga något jag ville säga när jag träffade honom. Jag vågade inte ställa honom mot väggen, jag vågade inget. Visst visste jag att han ljög och var samma gamla svin med samma gamla fula knep som fungerar så väl när det kommer till att linda mig runt lillfingret... men konfrontera honom vågade jag inte.

Jag är en av de mest långsinta människorna jag vet. Jag är en av de mest hämndlystna människorna jag vet. Och jag vill SÅRA honom. Jag vill ha ett jävla förlåt. Jag vill skriva ett handskrivet brev och posta till honom så jag är SÄKER på att han får det, fysiskt. Så verkligt och ner på jorden verkligt det kan bli. Jag vill att han har mina arga och ledsna ord i näven.


Men precis så gärna som jag vill detta... så lär jag inte göra det. Imorgon kommer jag inte tänka på detta längre, utan göra andra saker. Men så kommer hans nuna dyka upp igen, om en vecka eller månader, när någon nämner honom eller jag får syn på ett kort av honom, och då kommer jag vara arg och ledsen igen.

Underbara ord från en god vän... men så mycket vrede som eftereffekt.. Gud så irriterande...

Ps. Kämpar fortfarande med bloggdesignen. Men det lär ta ett tag till...

3 kommentarer:

  1. Det låter väldigt jobbigt att ständigt bli påmind om det dumma han gjorde när du bara vill lägga det bakom dig.

    Jag tror tyvärr inte att det kommer att hjälpa att hämnas. Eller att ens skicka ett brev till honom för att berätta hur mycket han sårat dig och hur mycket du hatar honom för det. Det värsta är att du förmodligen inte kommer att vinna någonting på det.

    Kan du inte skriva ner dina tankar på ett papper och lägga undan eller elda upp? Är det viktigt att han just får veta eller att du får ur dig det du behöver säga?

    Jag själv är väldigt arg på en vän som jag känt länge och som alltid betett sig lite tveksamt. Plötsligt vill hon radera mig ur sitt liv och jag känner mig anklagad för något som jag inte gjort. Jag vill så gärna skicka ett mail och spy ur mig all skit jag tänker och tycker om henne men när jag hade skrivit brevet och läste för min pojkvän vad jag tänkte skriva så sa han: Det låter bra, men det känns som att du söker en konflikt.

    Det fick mig att fundera på om det verkligen var värt det. Jag kunde välja mellan att ignorera henne och gå vidare med mitt liv eller bara skriva vad jag kände (vilket skulle leda till att jag skulle gå som på nålar i väntan på hennes svar).

    Min slutsats just då vart att inte skicka mailet. Jag ville inte ge henne så mycket plats i mitt liv. Visst blir jag ofta påmind om henne eftersom att vi har gemensamma vänner. Och jag är lite nervös för att möta henne på stan- hur ska man reagera då?

    Jag vet inte vad som är rätt eller fel men jag brukar tänka att man inte kan förändra en annan människa, bara sig själv och sin egen inställning.

    Om du tror att du skulle må bra av att skicka det där brevet så gör det, men var beredd på att han förmodligen kommer att uppta ännu mer av din tid i ditt liv då.

    Vill du ge honom det?

    Kram
    Danielle

    SvaraRadera
  2. Förstår precis hur du känner dig. Min förre detta sambo var otrogen mot mig i ett halvår ca och alla hemma visste om det utom jag, ingen sa något. När jag väl fick reda på det skulle vi gå isär redan men av andra anledningar så detta var en dödsstöt som hette duga må jag lova. Efter ett tag fick jag oxå reda på att den dagen jag flytta ut flytta den han var otrogen med in.... Så mycket var 5 år värt. Tog mig dock några år innan jag prata med han igen och då prata vi om det, ska säga det att det känns mycket bättre efter åt, att få ur sig all den ilska och sorg. Klart värt att försöka iaf, du kommer säkert att må mö bättre efter. Alltid skönt att klippa gamla band så man kan rejält släppa allt. Kram =)

    SvaraRadera
  3. Är grymt imponerad! Jag kämpar med min vikt och du ger mig verkligen inspiration!
    Kram

    SvaraRadera