måndag 14 februari 2011

Fatties frukostar/mellisar!

Någon efterfrågade nyttiga recept.. Tyvärr är jag inte särskilt kreativ på den fronten. Jag brukar sätta mig samma dag jag ska laga mat och googla efter recept tills jag hittar något som verkar både gott och nyttigt.

Det enda "kreativa" jag möjligen gör är att fylla ut recepten. Smaksätter såser/grytor extra genom att ha i fonder, kryddor, soja osv. när jag tycker de smakar för blaskigt eller är smaklösa. Köttfärs är vidrigt utan utfyllnad enligt mig, så varje gång jag följer ett recept för att göra köttfärssås, lasagne eller liknande så river jag morötter, hackar lök, mosar tomater, häller i svamp osv tills det är ungefär 50/50 med grönsaker och kött. Det blir saftigare och smakrikare då!

Hursom. Även om jag inte kan ge några direkta recept så kan jag visa lite hur mina frukostar och mellanmål kan se ut! Nu vet jag inte hur nyttigt eller fettsnålt detta är, förmodligen är det inte särskilt fett/sockersnålt alls. Men jag vill inte banta. Jag vill försöka äta så jag är pigg och mår bra, men inte går upp i vikt. Och hittills har jag varken gått upp eller rasat i vikt av dessa frukostar och mellanmål, så dom känns bra för mig!


Mackor. Mackor mackor mackor!
Jag har tidigare i mitt liv aldrig varit särskilt förtjust i mackor. Eller jo, om jag fick trycka i mig 4st ljusa rostmackor med enbart brieost och ett tjockt lager smör. Men mackor som mat har jag inte blivit förtjust i förrän nu. Måste man äta såpass ofta som jag gör, är mackor en gudagåva. Det är enkelt och går att få ganska nyttigt bara man lägger manken till. På den här bilden har jag använt mörkt rostbröd och lagt på krussallad, kokt medwurst, tomat, paprika, gurka och oliver. Supergott!


Geggig gröt?
Havregrynsgröt! Det känns som att detta är något alla hatar. Jag själv brukade också hata det, ända tills en god vän gjorde iordning en tallrik med fiberhavregrynsgröt, linfrön, äppelmos och kanel åt mig. Hur det är möjligt att fiberhavregrynsgröt smakar SÅ mycket bättre än vanlig havregrynsgröt vet jag inte, men enligt mig var skillnaden som svart och vitt! Numera har jag utöver linfrönen även i en blandning av kokosflingor, hackade hasselnötter, valnötter och mandlar. Dock kan jag inte äta den med vanligt äppelmos, ett måste är den sockerfria varianten då den smakar syrligt istället för sött. MUMSIGT och MÄTTANDE! En perfekt frukost!


Brunchigt!
Ännu en gång en macka, samma mörka rostbröd (Pågen Rasker. Det enda mörkare rostbrödet jag tycker är ätbart). Det är precis samma typ av macka som på första bilden, fast som kan ses har jag gjort lite äggröra till. Äggröran är gjord på en höft av ägg, mellanmjölk och några matskedar flytande smör/margarin och salt. Äter inte äggröra så ofta dock då jag har en tendens att bli övermätt/nästan illamående av det.


Mer mackor?
Jajjamen! Samma bröd igen också. På dessa är det krussallad, kokt medwurst, kokta skivade ägg, stekt kyckling, gurka, paprika och oliver. Detta är mer middagsmackor än frukostmackor för min del. Väldigt gott och VÄLDIGT matigt.


Ägg äggigare äggigast!
Havreknäckebröd (tror det är ganska mycket socker i havreknäckebröd, men det är VANSINNIGT gott så det skiter jag i!) med kokta skivade ägg och salt. Godast är nog att ha på lite Kalles kaviar, men av någon anledning glömmer jag alltid att köpa hem kaviar...


Somrigt mellanmål
Jag vet inte varför, men av någon anledning smakade detta extra gott på våren/sommaren.. och när jag tänker på att äta det längtar jag efter våren. Knäckebröd med philadelphia-ost och saltgurka (inte den på burk!!!!) tillsammans med några skivor melon. Kan vara vilken melon som helst, detta är nog honungsmelon dock.


Nostalgisk frukost
Gammal hederlig filmjölk med skivad banan. Det var vad jag åt varenda morgon som barn. Insåg för något år sedan att jag inte ätit det sen jag var typ 10år, och OJOJOJ så gott det var att äta igen! Varför äter jag inte detta jämt? Speciellt då jag avskyr torkade bär (eller bär i allmänhet. Gillar inte ens sylt särskilt mycket) så är ju banan med fil jättebra? Och givetvis en kopp med svart gift till. Skulle aldrig överleva utan en ångande kopp kaffe på morgonkvisten!


Mumsigt snacks
Detta är bland det godaste jag vet. Att pussla ihop en liten mini-buffé tallrik med det man tycker är absolut godast. I det här fallet var det en halv skiva av min mammas hembakta mörka bröd med nötter och frön, bredd med ett tjockt lager smör (ja juste, detta var ingen nyttighetsguide direkt. Men nu när Björnkillen bara köper hem otäckt margarin med nyttiga oljor osv istället för bregott har jag plötsligt slutat att ha tjocka lager på mackan.. mystiskt), några bitar grillad kyckling, inlagda oliver, chili inlagda vitlöksklyftor och några skivor ost. MUMS MUMS MUMS!

Men... det absolut godaste jag vet i frukost/brunch-form är utan tvekan hotellvarianten med bröd, frukt, ostar, bacon, äggröra, prinskorv, köttbullar osv. Det skulle jag nog kunna äta varenda dag utan att tröttna. Men ekonomin tillåter mig inte att äta sådana frukostar, dessutom är jag på tok för lat om mornarna för att ställa mig och göra sådana stora projekt haha. Vilket förmodligen är BRA. Tror inte kroppen hade mått särskilt prima av den dieten...


Har ni några fula ovanor som jag att t.ex. att bre ett löjligt tjockt lager smör på mackan? Vad är erat favoritmellanmål eller favoritfrukost? Ibland känns det som att jag äter samma sak hela tiden, det vore kul att prova något nytt...


Ps. Jag äter alltid med Björnkillen numera, därav mängden mat på vissa av bilderna. Ibland tar jag kort på hans mat, ibland på min. Så portionsstorlekarna är aningen missvisande. Hade jag däremot inte varit magsäcksopererad hade mängden inte varit konstig alls!

3 kommentarer:

  1. Jag är tvärt om med smör, jag verkligen hatar smör. Så när jag brer en macka brukar folk säga "Är det lönt att ha smör på mackan" haha :D

    Och min favorit frukost är ju lätt nygräddade bullar från affären..eller en tallrik mussli med jordgubbs fil :D

    SvaraRadera
  2. här har vi en till grötfantast som äter grötfrukost minst 5 av veckans dagar :) håller med om att roliga tilbehör är halva grejen med att skapa en urgod gröttallrik. Dock är smaken som baken och jag äter mkt hellre vanliga havregryn framför fiber :)

    SvaraRadera
  3. oh vilken rolig blogg jag hamnade på! Har också opererat mig sen snart 3 månader så det är jättekul att läsa din fina blogg!

    Har preciiiis köpt fiberhavregryn så nu längtar jag ju tills imorgon efter vad du skrev! Och tack för tipset om äppelmoset utan socker, har varit sugen på äppelmos ibland och kanel.

    Själv brukar jag köra mosade bär typ hallon så blir som en sylt liksom som jag slänger in när gröten nästan är färdig då bären är frysta. Annars har jag väl nu lärt mig äta "kesella-macka" rågbröd med tjockt lager kesella, tomat och örtsalt. SÅ GOTT! :D

    SvaraRadera