torsdag 31 mars 2011

Tråkig och kräsmagad?

Då jag och Björnkillen har en god vän som är utbildad kock och dessutom har ett ständigt brinnande intresse för att både laga nya saker men dessutom övertala oss att prova på nya saker så dyker han ibland upp med nya konstigheter som får mitt blod att rusa av fasa (fast oftast lagar han väldigt smaskiga saker han vet att vi alla tycker om).

Idag kom han över, gick in i köket och mumlade entusiastiskt att han hade köpt något häftigt vi skulle få prova. Jag smög in i köket just i tid för att se honom hugga med en kniv i något knöligt. Och till min fasa insåg jag att det var....

OSTRON!

Jag smakade faktiskt inte. Jag totalvägrade. Björnkillen som är otroligt anti-allt från havet smakade efter en stunds övertalning och fastslog att det smakade salt, och att han inte kunde förstå varför folk skulle slösa pengar på något så onödigt.

Men detta får mig att tänka allt oftare på hur otroligt kräsmagad jag är fortfarande. Jag växte nog aldrig helt ifrån det...



Jag kan äta men tycker hemskt illa om:

- Nötkött, Blodigt kött, Vilt kött, Anka, gås mm.
- Fisk, Rom, Skaldjur (såvida dom inte är i en sås eller gryta)
- Varm paprika & Varm tomat
- Potatisgratäng & Hasselbackspotatis


Jag VÄGRAR äta:

- Svål, fett och dyl.
- Inälvsmat (lever, njurar, hjärta etc)
- Korv med RIKTIGT skinn (tarm)
- Gravad fisk eller kött
- Sushi (rå fisk) och Sill
- Musslor & Bläckfisk
- Lamm


Vad gillar jag egentligen?

- Spenat, blomkål, broccoli, kronärtskocka (och andra kokvänliga grönsaker) & Bönor
- Kyckling, köttfärs, korv, köttbullar, fläskkött
- Svamp svamp svamp!


Alltså.. Jag måste nog lära mig att variera mig mer. Insåg efter två veckor att precis allt jag lagat det senaste antingen innehöll svamp, lök och korv (eller bacon) med pasta (eller ris). Och så morötter till. Morotsstavar, rivna morötter eller kokta morötter. Jisses så fantasilös jag blivit! Det enda "exotiska" jag lagat till var en wok med två miljoner ingredienser för någon vecka sen, men annars har menyn varit löjligt okreativ... Just idag suktar jag efter blomkålsgratäng, men jag har ingen blomkål hemma.



Finns det något ni VÄGRAR eller HATAR att äta?

Finns det något ni älskar men som andra oftast avskyr?


10 kommentarer:

  1. Banan är det absolut vidrigaste jag vet och klarar det inte i någon form. Jag känner direkt om det finns banan i maten, godiset, kakan eller vad det kan vara. Jag kan inte behärska mig om jag får in det i munnen heller utan spottar rakt ut och måste skölja munnen genast.

    Musslor, ostron och tunga vågar jag inte smaka på så jag vet hur du känner :)

    SvaraRadera
  2. Jag har testat ostron en gång och kommer ALDRIG att göra det igen. Kändes som en snorklump. Fruktansvärt var det.
    Jag äter inte heller musslor. Blä.

    SvaraRadera
  3. Haha, jag hatar också musslor och bläckfisk! =) Andra saker som inte äntrar mina läppar är t ex purjolök, gul lök och kokta morötter. Vissa saker hatar jag pga konsistensen (exempel? gröt!).

    Är precis som du väldigt kräsmagad så jag vet vad du menar!

    Mvh

    SvaraRadera
  4. Nej, inte potatisgratäng. Varför tycker du inte om det.
    Åh himmel det är ju en fröjd för smaklökarna :D

    SvaraRadera
  5. Sill tycker jag är jätteäckligt. Men kan ta en bit bara för syns skull.

    Surströming vägrar jag. Det går inte ner.

    Jag tycker verkligen inte om lakrits och salmiak.USch! Det är inte min kup of tea.
    Jag tycker inte om marsipan heller. När jag äter prinsesstårta petar jag alltid bort allt det gröna.

    Jag tycker om pesto, gud denna gudomliga tillbehör. Det ska vara coops egna pesto. Fantastiskt god är den.

    Jag gillar fisk i mängder, lax, sushi, ströming allt utom sill och surströming går ner.
    Jag tycker om pepparrot och wasabi.
    Jag gillar curry och banan. Jag tycker om oliver. den mesta maten går faktiskt ner och jag tycker det mesta är gott.

    men jag skulle vilja öka min maträttsrepertoar

    SvaraRadera
  6. Musslor avskyr jag. Kocken på mitt förra jobb tvingade mig att prova. Det åkte ut lika fort, FYYY så äckligt.
    Däremot ÄLSKAR jag OST & veggoburgare, mums!

    SvaraRadera
  7. Banan och tomat är något jag absolut inte kan äta, har försökt med det går inte. Inte ens som bebis åt jag banan, mamma försökte men jag kräktes upp det på en gång. Tomat har jag försökt många gånger men det går bara inte att få ner det.

    Catta

    SvaraRadera
  8. Jag håller med Björnkillen. Ostron är överskattat, liksom entrecoute & oxfilé. Själv gillar jag inte njure eller inälvsmat i sig. Däremot så är grishjärta faktiskt gott. Jo du läste rätt. Jag har smakat det när jag gick i skolan - Kockutbildning. Suck ja, då provae vi massa konstiga saker men det var roligt för nu kan jag säga att jag ätit det iallafall. hehe...

    Kramen i

    SvaraRadera
  9. Ostron är väl ingen större hit, iaf inte råa. Men tillagar man dem är det helt ok. Men jag är också allätare eg, även om det finns saker jag gillar mer el mindre. Saker jag inte äter är surströmming, kikärter o bönor. Visst, jag får inte tokspel om det skulle vara bönor i maten, men kalla i sallad, nope! Lever, förutom kycklinglever, äter jag absolut inte heller. Men eftersom jag älskar att laga mat så experimenterar jag gärna med olika ingredienser o kryddor.

    SvaraRadera
  10. Hmm. Även om jag är ganska känd för att "inte tycka om mat" (jag är verkligen godisråtta ut i fingerspetsarna och "njuter" inte av mat tyvärr) så KAN jag äta det mesta. Jag tycker det är oerhört oförskämt att inte äta det man blir serverad, så det mesta försöker jag få i mig. Men visst, det finns vissa saker jag inte tar i min mun: sill (provat och det var så sjuuuukt äckligt), ostron och sniglar (tänker inte ens prova) och persilja. Har ett orimligt hat mot persilja. :P

    SvaraRadera