lördag 23 april 2011

Mardröm

När jag hade varit opad i ca 8 månader och hamnade på 70kg började jag drömma mardrömmar. Det var nämligen så att viktkampen genom åren hade fullkomligt övertygat mig om att jag aldrig skulle kunna komma under 75kg, och när jag sedan gick ner till 70kg började jag känna det som att jag drömde hela tiden. Att hela viktraset var SÅ overkligt, SÅ omöjligt. När jag landade på 70kg prick så tänkte jag

"Okej. Nu har operationen gjort sitt, gett mig en REJÄL skjuts på vägen. De sista 10kilona jag vill ner, dom kommer jag verkligen få kämpa med nu!"

Men vad hände? Jo jag fortsatte att tappa kilo efter kilo och hamnade till och med 3kg UNDER min målvikt... Utan att behöva kämpa alls. I och för sig åt jag ju inget godis, chips, läsk eller liknande, och åt nyttigare än jag någonsin gjort i mitt liv. Men det kändes ändå löjligt, overkligt och omöjligt!
Men som sagt, jag började drömma mardrömmar:

"onsdagen den 24:e februari 2010
...efter att jag äntligen kommit under 70kg så drömde jag mardrömmar en kort period. De handlade alltid om samma sak, att jag ställde mig på vågen och upptäckte att jag plötsligt bara vägde 43kg ungefär. I drömmen rusade jag alltid runt och försökte be vänner och familj om hjälp, men ingen lyssnade. Jag brukade ställa mig ytterligare en gång på vågen och upptäcka till min förskräckelse att jag gått ner ännu mer, till 35kg eller nåt. Och därefter så satte jag mig bara ner och grät uppgivet, och undrade om jag skulle dö."


Varför jag tänker på den här mardrömmen, är för att jag inatt drömde en mardröm igen, fast om motsatta händelse.

Jag drömde att jag inte kunde sluta äta, att jag var konstant hungrig, att det kändes som en rivande, brännande smärta i magen för att jag var SÅ hungrig HELA tiden! Sen blev jag trött, allting kändes så tungt, och jag förstod inte varför... förrän jag gick förbi en spegel. Jag var helt uppsvälld. Inte bara tjock, och jag såg heller inte ut som för några år sen. Nej.. det såg ut som om jag hade mängder med vätska under huden, eller som en ballong som blivit för mycket uppblåst. Stor, rund och spänd under skinnet. Jag famlade desperat efter att hitta min hals, mina nyckelben och armbågar. Det kändes som att Jag drunknade i den här nya läskiga stora "kuddiga" kroppen, jag kunde inte hitta mig själv. Jag stod som fastfrusen framför den eländiga spegeln.. Nu och då kunde någon jag kände gå förbi bakom mig och undra vad fasen jag gnällde över medan de himlade med ögonen åt mig när mina tårar började trilla ner för mina stora uppblåsta kinder..



Jag vet inte exakt vad drömmen kan betyda... För jag har inte gått upp i vikt. När jag ställde mig på vågen imorse visade den 56,5kg... Så egentligen har jag gått NER i vikt sen vintras då jag var uppe i över 60kg. Däremot äter jag inte helt bra (inte så bra som jag önskar att jag kunde äta), är ofta sugen på dåliga saker.. jag känner hur Monstret Glufs-Glufs gnager på sina metallstänger som burar in honom helt enkelt. Kanske är det min kropp som försöker varna mig för att inte äta värre än jag gör i dagsläget? Jag tycker nog inte att jag äter jätteilla... Frukostmacka, lagad mat två gånger om dagen, sen kan det bli lite nötter eller någon bulle här och där. Jag har till och med dragit in på läsk, energidryck osv och promenerar dagligen just nu.

Dessutom gör såna här drömmar mig fascinerad, för jag drömmer så sällan om specifika kroppsstorlekar. Jag är allt som oftast kropps-lös i mina drömmar.


Brukar ni ha återkommande drömmar eller mardrömmar?

5 kommentarer:

  1. Det kanske inte betyder någonting? Det kanske bara är ett litet frö av rädsla för att du ska bli så stor igen. :)

    Jag slutade röka för 3 år sedan och jag drömmer fortfarande om att jag röker och njuter av det. Det händer oftare i perioder. Faktum är att jag på den senaste tiden vill börja röka igen för att inte "behöva" äta godis hela tiden. Jag ersatte egentligen bara ett beroende med ett annat...

    Hur som så är de "rökardrömmarna" jag har väldigt detaljrika till skillnad från mina andra drömmar. Jag känner doften av tobaken, känslan av att öppna ett nytt paket, knacka ut en cigarett och sedan tända och dra ett djupt, första, bloss.

    Det är bara hjärnan som spelar en spratt. Eller testar en kanske man kan säga. :) Man får lära sig att stålsätta sig och inte grubbla så mycket på det tror jag.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Nog inte så konstigt att du drömmer om vikt då och då med tanke på hur det påverkat ditt liv!

    Jag drömmer vanligtvis ganska normala drömmar, men nu när jag är på besök och sovit i mitt flickrum några nätter så har jag drömt totalt galna saker! Allt från att jag varit gravid (usch panik) till att jag träffat mitt ex (det där exet man bara inte kan komma över...) som var snäll, jag låg med honom, han blev dum haha. Och mitt i allt så förvandlades han till ett skelett som slet ut sina organ. :( Usch!

    SvaraRadera
  3. Ja faktiskt. När något oroar mig så återkommer en dröm hela tiden. Nu var det säkert 15 år sen jag drömde den sist så som du ser det är inte ofta direkt.

    Kramen i

    SvaraRadera
  4. Tittar in och säger hej!
    Väldigt intressant blogg och roligt att följa din resa som du varit med om.
    Ska själv in den 11maj och genom gå samma op

    SvaraRadera
  5. Jag drömmer väldigt ofta men jag har inte ofta återkommande drömmar.

    Jag tror dina återkommande drömmar försöker säga något till dig själv om dig själv.
    Att det är saker som du måste bearbeta.

    Om jag får tolka din mardröm fritt så tror jag det handlar om din rädsla. Dels att du är rädd att inte bli sedd för den fina människan du är.
    Men även rädslan för att gå upp i vikt igen och gå från sedd till osedd. Att du upplever ditt liv som en balong full av luft och en dag så kommer denna fina bubbla att spricka och då är du osynlig igen.

    Att du är rädd för att förlora dig själv i din viktnedgång och att du nu börjar inse att du även måste arbeta med självkänslan som smal. Att ta plats som smal.

    Förstår du hur jag tänker? Det är så jag skulle tolka din dröm. Att ditt undermedvetna säger åt dig att arbeta med dina rädslor och att hitta dig själv och vad du vill.

    Kram

    SvaraRadera