måndag 30 maj 2011

Blandade tankar

Blandade tankar som snurrar...

Det märks kanske mer och mer här i bloggen att jag använder den som ett sätt att ventilera tankar kring hela livet och inte bara vikt, kost och träning. Jag tar upp mitt förflutna, min kärlek till familj och vänner, kärlekstrubbel och tv-program som jag för tillfället fastnat för.

Idag har jag hunnit tänka över tre saker.

För det första tycker jag amerikanska Biggest Loser motbevisar något jag alltid fått höra är omöjligt: Nämligen att gamla människor (kanske inte 90åringar direkt dock..) är fysiskt hindrade från att träna och att deras kroppar är oförmögna att gå ner i vikt. I detta program har man fått se svart på vitt hur två äldre män, båda med MYCKET fysiska åkommor och hälsoproblem tappa en ENORM viktmassa på rekordkort tid med hjälp av rätt kost och hård träning (givetvis anpassad så att de inte skadar sig ytterligare utan istället stärker sina kroppar). Jag har själv föräldrar som är till åren och med en hel del stora hälsoproblem, och jag kan inte ens försöka föreställa mig att dom skulle åka till ett gym och träna. Men frågan är om jag har fel, om jag som själv alltid varit så självömkande och alltid förstorat upp fysiska krämpor till löjliga nivåer på ett sådant sätt att jag projicerar detta på dom jag älskar. Finns det någonsin SÅ stora hälsoproblem att man faktiskt inte KAN träna på något sätt alls förutom långsamma promenader? Verkligen? Jag börjar faktiskt tvivla...



Dagens andra fundering gäller levnadsstandard. Jag själv har en så ofantligt låg inkomst att jag inte har råd med ett gymkort, vissa månader inte har råd med busskort och absolut inte har råd med nya kläder, skor och liknande. Mina möbler är ifrån myrorna, hela min garderob är köpt på rea eller tillochmed rea på reapriset. Maten inhandlas utan undantag på Willys och jag unnar mig sällan färska varor utan håller mig till torkat, konserverat och fryst. Den här livsstilen känns vissa dagar otroligt tuff, så tuff att jag bryter samman och inte vet hur jag ska bete mig. Andra dagar känner jag mig tacksam att jag har något alls. När jag för några år sedan gick till socialen så klev jag alltid in på min socialsekreterares kontor med ett leende och tackade både henne och hennes arbetskamrater för det ekonomiska stöd jag fick. Dom såg alltid lika snopna ut och tillslut fick jag höra att jag var en av ungefär tio i mitt län som faktiskt alltid kom i tid, aldrig avbokade och att jag dessutom stack ut ur mängden eftersom jag visade ödmjukhet och tacksamhet gentemot dom - dom som är vana vid att ses som skurkar och bli utskällda eller "påhoppade". Dagar då man verkligen verkligen vill ha något, då är det tufft. Jag kan bli som ett barn och börja gråta eftersom det känns som att jag är fast i den här sitsen för evigt. Andra dagar känner jag en djup tacksamhet över att jag har en säng att sova i, mat att äta och människor i mitt liv att älska. Om jag fick välja mellan pengar eller kärlek så skulle jag utan att blinka välja kärlek, för jag överlever inte utan människor som förstår och lyfter upp mig i tunga stunder. Det är mer värt än vad som kan köpas faktiskt.



Och tillsist tänker jag på relationer. Inte kärleksrelationer som i föregående inlägg utan relationer i allmänhet. Hur svårt det EGENTLIGEN är att faktiskt förstå andra människors situationer och deras val i livet, kombinerat med vad både jag själv och många andra gör trots detta: Lägger sig i och "ger goda råd" utefter SITT EGET och inte den andres perspektiv. Jag har folk i mitt liv som ska lägga sig i min situation hela tiden, och det tär på mig. Jag kan känna mig lycklig och tillfreds men sänkas på två sekunder av att någon utomstående ska poängtera allt dåligt eller tvivelaktigt med mig och mitt liv. Samtidigt som jag vet hur mycket detta tär på mig, så har jag svårt att låta bli och göra detsamma mot dom jag själv bryr mig om. För om dessa människor enligt Mitt perspektiv förmodligen mår dåligt (fast dom inte visar det) eller kommer fara illa av något de själv inte ser varningstecknen för - då vill jag ingripa. Jag försöker lära mig mer och mer att INTE lägga mig i, att låta alla leva på sitt eget sätt och efter egna önskemål. Men det är svårt.



Ps. Igår fick jag syn på en gammal bekant på bussen. När jag kände henne var hon smal och en inspiration - någon jag sökte mig till för att få stöttning och peppning - då hon själv vägt ungefär 20kg mer och lyckats gå ner denna övervikt. Det hela slutade dock med att hon läxade upp mig pga mitt val att göra operation. Hon slog ner hårt på mig och fick mig att känna mig mer misslyckad än någon någonsin fått mig att känna i mitt liv. Men igår på bussen, var hon inte smal längre. Jag vet inte hur mycket hon gått upp, men hon nästan vaggade fram. Och jag som predikat om hur jag inte ens skulle önska min värsta fiende övervikt eftersom jag vet hur plågsamt det är att kämpa med vikten - upptäckte att jag satt och mös vid åsynen av henne. Jag gladdes åt hennes elände. Jag vet inte om det gör mig till en hemsk människa, men tillochmed nu såhär många timmar senare så sitter jag och tänker "Karma".


4 kommentarer:

  1. Vem har inte känt så när man sett någon som verkligen tryckt ner än. Det må så vara att det inte är juste men som du skriver karma.

    SvaraRadera
  2. Du, det är klart du ska få ha sådana tankar. Man kan inte vara genomhelig hela tiden. Det finns inga änglar. Jag skulle också lett i mjugg vid en sådan situation. Dessutom sårade hon dig och du bevisade för dig själv att du hade rätt. Du vet att hon får smaka på sin egen medicin helt enkelt. Man får tänka fula tankar. det är ok. Det är hur man behandlar människor som är viktigt. Dessutom ska du vara stolt. Shit människa tänk så bra du behandlar dig själv. Det är superbra jobbat.

    Och så svar på dina tre tankar.
    1 .Finns det någonsin SÅ stora hälsoproblem att man faktiskt inte KAN träna på något sätt alls förutom långsamma promenader? Verkligen?

    Svar: Ja, det finns det, se på mig, jag är 27 år och har opererat mig 2 gånger akut för diskbråck. Jag har fyra diskbråck i ryggen och fått diagnosen en diskdegerenetiv sjukdom. Jag har inte kunnat röra på mig alls förutom att spänna musklerna för mina diskbråck har tryckt på mina nerver i ryggraden så jag nästan blev förlamad. Jag kan inte jogga, inte cykla, inte gå på aerobics, jag kommer aldrig kunna hoppa igen. Jag ser normal ut men jag har fått ett handikapp för resten av mitt liv som inte syns. Jag är lycklig över att jag kan gå idag.
    Under detta år som jag har varit jättedålig har jag gått ner 17 kg genom att ändra mina matvanor. Så man behöver inte motionera för att gå ner i vikt heller för den delen.
    Men jag har verkligen inte kunnat röra på mig.
    Det är först nu som jag har börjat kunna gå på långsamma promenader och jag går på väldigt lugn ryggvattengympa på sjukhuset.

    Så mitt svar är: ja, det finns människor som inte kan göra mer än att gå långsamma promenader. Även om de vill mer än något annat att röra på sig. " You do not know what you got, til you missing it allot.

    2. Levnadsstandard: Ja, det är klart att det inte är roligt att ha dåligt med pengar men du har ju kommit på det alla skulle komma på att det finns mer till livet än pengar och yta.
    Det inre är mera värdefullt. Det där med pengar och jobb kommer komma till dig med. Det är jag säker på. Du är ju på rätt väg. Visst det du äter är inte så lätt när du får vända på slantarna. Men vet du vad du vill göra när du blir "stor". Har du funderat ut det än? Du skulle inte kunna få be att få praktisera på olika platser för att se vad du vill göra?

    3. Det är klart att det är svårt att inse att alla andra människor lever sitt liv och att alla andra ser till sitt eget bästa först och inte bryr sig så mycket om alla andra heller.
    Speciellt om man själv bryr sig om vad andra tycker och tänker mer än vad man bryr sig om sig själv. Jag har också gjort det. Kanske därför jag är sjuk idag.

    Jag har lärt mig att lyssna på min kropp och till mitt inre och vad jag vill.

    Jag tror du är där med. Att du lyssnar mer till dig själv. Tack för att du delar med dig.
    Du har varit superduktig med din livsstilsförändring. Bra jobbat.

    oj vad långt det blev=)

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Tack för kommentaren=)
    Jo, du har rätt vattengympa är gymnastik och ordentlig sådan jag blir helt slut av det.
    Men jag har inte kunnat träna från juli 2010 till Maj 2011. Det har inte gått. Jag har knappt kunnat stå på benen. Men jag kunde spänna musklerna och det gav mig massor av muskelmassa.

    Jag har insett att livet är vad man själv gör det till. Det är ingen som sätter en i den positionen man är i. Det gör man själv. Visst alla människor har olika förutsättningar som man startar ifrån. Men det är en själv som får ta ansvaret över vad man vill med ens liv och se till att man själv gör något åt saken.

    kram

    SvaraRadera
  4. Vilka bra inlägg du gör!
    Alltid lika intressanta att läsa.
    Och fortsätt med din ödmjuka stil.
    Att kunna glädjas åt stort som smått är en gåva som trots allt gör livet värt att leva.
    Även om känsligheten kan ställa till det för en... Jag är precis likadan.
    Kram

    SvaraRadera