onsdag 25 maj 2011

Tänk på barnen!

Jag tror säkert att jag tidigare har nämnt att en av anledningarna till att jag vill försöka lära mig att leva ett hälsosamt liv med rätt kost och motion är för att jag vill att min framtida familj och barn ska ha bra förutsättningar.

Om det är jag som lagar maten och gör inköpen, då ligger ett stort ansvar på mig att köpa och laga till BRA saker för resten av familjen (nej givetvis MÅSTE inte detta falla på mig ensam, men då jag faktiskt VILL vara lite av en huslig hemmafru som spenderar mycket tid i köket och med barnen så lär det ju falla på mig). Om barn ser sin mamma äta chips i tid och otid lär de vilja göra detsamma, och har man ett skafferi fyllt med godis är chansen stor att barnen och andra familjemedlemmar går och norpar ur skåpet i tid och otid.


Ett av mina mest förfärliga minnen i min lilla minnesbank var när jag en gång åkte tåg för att hälsa på ett syskon. Jag hamnade i en vagn där jag satt vänd mot ett par med ett barn emellan sig. Barnet var nog bara 1-1,5 år gammalt och såg "normalt" ut, bägge föräldrarna var överviktiga (jag skulle gissa på mellan 50 - 70 kilos övervikt vardera). Efter en halvtimme säger mamman att det är dags för lite lunch och jag tänker automatiskt på festis-förpackningar, äggmackor och i barnets fall barnmat, gröt eller dylikt.. Men nej. Mamman hissar först upp en stor chipspåse ur sin ryggsäck och sedan en tvåliters cola. Föräldrarna börjar äta ur påsen och stoppar in ett och annat i det lilla barnet mellan varven. Efter några minuter frågar mamman med spinnande röst om den lilla är törstig och hjälper sedan barnet att dricka ur den stora läskflaskan.

Jag mådde illa.. och då var jag ändå själv överviktig när detta skedde.


Jag tycker det är en sak att välja att stoppa i Sig Själv på ett sätt som gör en sjuk och överviktig... Men att göda sina barn? Det får mitt hjärta att brista. Jag vet att åsikter går isär gällande barn och godis. Vissa tycker att man kan ge barn frukt och nötter fram tills att de är gamla nog att faktiskt be om att få godis, andra tycker det är viktigt att barnen också ska få "något gott" men på bestämda dagar. Jag tänker inte låtsas som att jag vet bättre än de som faktiskt har barn då jag inte har några själv ännu, men vad jag HAR erfarenhet av är syskon och släktingars barn. Jag har mött barn som innan de nått skolåldern aldrig fått godis, och de är minsann inte ett dugg olyckliga för det. De tycker att banan, pumpafrön och ett rån med smör på är "godis nog" att ha framför TVn eller när de vuxna fikar.

Vad som fick mig att tänka på detta var när jag var i affären sist och fick syn på dom här frukostflingorna:



Jag blev vansinnigt arg och gick runt och kokade inombords. Barn blir allt fetare, ohälsan ökar och vi blir tvingade att både ta till tabletter och skalpellen för att fixa problemet... Men ingen verkar göra ett skit för att FÖREBYGGA det hela, utan bara åtgärda i efterhand?

Frukost, dagens viktigaste mål. Då man enligt varenda jäkla dietist ska äta fiberrikt, proteinrikt, vitaminer i form av frukt och bär... Och så tillverkas och säljs det GODISBITAR att ha i tallriken?! Havrefras med nutellafyllning är vad det är. En frukost som förmodligen bara bereder väg för en ohälsosam kosthållning längre fram i livet..


Jag har ofta fått höra från mina egna föräldrar att det inte alltid är så lätt att försöka göra det rätta för sina barn. För barn tjatar, skriker, gråter och verkar aldrig få slut på energin till att verkligen envisas tills dess att de får sin vilja igenom. Och jag tycker inte enbart att det ska falla på föräldrarna heller, för jag förstår att det inte kan vara lätt att neka sitt barn saker som dennes kompisar får äta, eller saker som faktiskt finns tillgängliga att köpa och ofta är tillverkade JUST FÖR BARN. Hur ofta riktar sig inte godis och fling-reklamerna just till barn?

Men eftersom jag har inställningen att man inte kan leva i en värld utefter hur man önskar att den vore, utan man måste leva i verkligheten och anpassa sig efter den, så kan vi inte förlita oss på att godistillverkarna slutar tillverka godis eller att affärerna ska gömma undan det i en avskild avdelning längst bak i butiken. Man får göra sitt bästa, använda all sin styrka och försöka tänka på att det inte handlar om en själv utan någon man älskar, någon som inte har förstånd nog att fatta sådana beslut själv.

Och när jag skriver "barn" så menar jag verkligen barn. Barn som behöver vägledas och bestämmas över eftersom de själva inte är mogna att fatta viktiga beslut. Så fort barn blir tonåringar, då går det inte längre att bestämma och fatta beslut åt dom. Dom har blivit smartare, mer självständiga och kommer alltid finna sätt att kringgå sina föräldrars vilja.

Som min mamma sa för några veckor sedan:

"Man vill verkligen vara en bra förälder och veta att man verkligen gjort ALLT i sin makt för att barnen ska må bra. Men ibland räcker inte ens det, i slutändan blir barnen vuxna och fattar sina egna beslut. Se bara på dig Fattie, vi slutade köpa hem kakor, socker och smör och tillslut satte vi hänglås på kyl och frys - men hindrade det dig?"



Jag vet inte exakt vad jag vill ha sagt med det här inlägget. Jag är väl mest bara arg över att det finns föräldrar som verkligen inte ens försöker leva bättre för sina barns skull, som inte ens försöker hjälpa sina barn leva sunt såsom en växande liten kropp och sinne behöver, och på samhället och företag som mer än gärna göder upp oss för vinnings skull trots att det långsamt gör oss sjuka och olyckliga.

Jag är bara förtvivlad...

5 kommentarer:

  1. Jag förstår dig precis, bara för några dagar sen stod jag inne på ICA och blängde på dom flingpaketen, det är inte frukost utan det är godis! Och när jag läste om familjen på tåget höll mitt hjärta på att brista. Det barnet kommer ju växa upp och bli som sinna föräldrar, få det där matberoendet. Finns ju inte ens chans att det kommer undan.

    Jag har själv mycket tänkt på det här hur man ska göra med godis den dagen man får barn.. jag skulle helst vilja att dom inte fick något alls. Grönsaker och dipp, lite popcorn eller te och en varm macka på lördagskvällen som "mys" borde fungera minst lika bra (om ens uppmuntra mat som "fredagsmys" istället för en spelkväll till exempel, frågan är ju hur hårt man ska dra gränsen). Men det tar nog inte många år innan man hör att kompisarna får dittan och dattan eller att dom vill ha något dom fått någon annanstans eller så. Är man som barn ca 7år så kan viljan vara väldigt stark men jag skulle inte anse att dom vet vad som är bäst för deras kropp än och det blir nog mot den åldern det blir väldigt svårt. Vad är rätt att göra? Är det rätt att neka dom godis? Jag vet själv en familj som var så när jag var yngre om man tyckte ju synd om dom barnen och mamman var så dum och sådär (var ju själv också yngre då) även om jag nu kan se varför mamman valde att göra så. Vet inte vad jag ska säga.. men det är knepigt det där med barn & godis.

    SvaraRadera
  2. Ett bra inlägg, mycket bra!

    Min operation (ja, nu är den äntligen gjord - wiho!) är inte enbart för mej, utan mycket för Elton, min sambo och framtida syskon! För mår jag bra, mår min familj bra.

    Jag har ofta fått höra att jag är för ung för att operera mej. Men varför? Varför ska jag vänta X antal år, lägga på mej X antal kilon och må dåligt, tills jag "uppfyllt åldern"?

    Vi har pratat om de ofta här hemma, matvanor och så. Och jag valde att göra operationen nu, för att vi ska få bra matvanor - så Elton INTE ska bli tjock!
    Men, Elton äter godis. Dock bara på Lördagar och då blir de typ en tablettask, som han valt själv. Men han älskar frukt!
    Hur andra gör med sina barn, är upp till dom!

    Chokladdoppade flingor, är något jag ALDRIG skulle ge till Elton - finns inte på kartan!

    SvaraRadera
  3. Det känns underbar skönt att vara på "rätt sida" - äntligen! :) Och jag känner faktiskt skillnad nu, mot för när jag börja med promenaderna (går 4km om dagen)!

    Nej, jag tog inte alls inlägget så! :) Jag håller helt och hållet med dej! Vi diskutera tillomed de vid matbordet idag, med en kompis till oss. Hur sjukt de är med all reklar, som är riktad till barn!

    Dosetten är köpt på Apoteket :) Finns i rosa (den jag har), grön och turkos! Tror att den kosta 69:- eller så. Kanonbra och den syns verkligen - inte lätt att glömma tabletterna då! ;)

    SvaraRadera
  4. Jag kan inte riktigt beskriva vad jag kände när jag såg dessa flingor i en tv-reklam. Men känslorna var allt annat än positiva! Om man som förälder ger detta till sina barn så måste någonting någonstans inte stå helt rätt till. Dessutom kollade jag kaloriinnehållet när jag såg dem i affären, runt 700-800 kalorier per portion (30g)!!!! Det är väl mer än hälften av vad ett barn ska få i sig under en hel dag! Jag finner inte ord för dessa slags "livsmedel". Vem är så dum och egoistisk som ens presenterar en affärsidé som denna?

    SvaraRadera
  5. har också tänkt på dem där jävla flingorna, fyfan alltså hur fan kan man producera sådan skit och dessutom locka ungdomar i sina kampanjer

    SvaraRadera