söndag 2 oktober 2011

Dagens grubblerier

Jag grubblar väldigt ofta över om det finns några metoder som är huggna i sten när det gäller viktminskning. Kost eller knep som funkar för ALLA?

Jag menar, hur många har inte stött på någon som predikat om hur viktväktarna fick henne/honom att gå ner si och så mycket i vikt, men när man provar själv så får man inte alls samma resultat. Eller hur någon predikar om hur sötsuget försvinner om man följer den eller den dieten, och med hoppet hissat i topp påbörjar man denna lovande diet och upptäcker till sitt missnöje hur sötsuget är precis lika eländigt och starkt som innan.




Ärligt talat... vi är ju alla olika, våra kroppar fungerar olika, våra sug baseras på olika saker, så jag tvivlar på att den någonsin kommer dyka upp något som fungerar för precis alla. Det kommer nog alltid handla om att hitta sin egen väg att gå.

Men en sådan enkel sak som frukost då?
Just nu sitter jag och grubblar över just detta efter att ha läst en artikel i aftonbladet (LÄNK) om VARFÖR det är så bra att äta frukost. Jag visste bara att det var bra, att det var dagens viktigaste mål (antagligen för att annars har man ju ingen start-energi på morgonen resonerade jag helt enkelt..) men det fanns givetvis en mer vetenskaplig anledning till varför frukost är hälsosamt. Det jag fann mest intressant var att:

"Du får en ökad produktion av leptin som är det hormon som dämpar aptiten."
...så för att återkomma till min ursprungliga fundering:
Det måste väl ändå funka för ALLA? Eller?

För ett år sedan hade jag inte känt något behov av att dämpa min aptit, men just nu känner jag mig KONSTANT hungrig och sugen på saker! Det var inte förrän jag läste artikeln och började grubbla över mitt sug som jag insåg att jag börjat slarva med frukosten på senaste tiden.

Så nu ska jag se till att börja äta ordentligt med frukost igen! Har jag tur kanske min extremt ökade hunger lugnar sig lite...



Upplever ni att ni äter mer och onyttigare ifall ni slarvar med frukosten?

6 kommentarer:

  1. Hej,
    Läste en grej på viktop som kanske kan hjälpa lite. Jag hoppas iallfall att det stämmer. För isåfall kan du alltid komma tillbaka till att inte vara så hungrig och sugen:

    "Magfickan kan du inte töja ut, den lilla bit som sparas är dessutom den del av magsäcken som är minst töjbar från första början. Däremot kan man vänja tarmen vid att ta emot mat snabbare, i större mängder samt vänja sig vid fett och socker. Detta misstas ofta som att man töjt ut sin magficka. Det man kan göra är att läsa igenom råden man fått från sitt sjukhus, och börja om från noll så att säga. Dumpingeffekten bla återkommer om man har några vita veckor, så verktyget som GBP innebär finns altid kvar. Testa iaf det först om ni inte gjort det, att återgå till matrekommendationerna."

    Kram

    SvaraRadera
  2. jo det fungerar verkligen så.. om jag inte äter frukost en dag så är jag omättligt hungrig resten utav den dagen, plus huvudvärk och grinighet.. men mest jobbigast är den förbannade omättliga hungern! dock så ser jag Alltid till att äta frukost jämt numera, för vem vill äta konstant hela dagen utan att bli mätt?! hehe inte jag iaf..:)))

    /Malin

    SvaraRadera
  3. På din fråga svar ja.
    Och vilken fantastisk viktresa du har gjort.
    Var stolt!

    SvaraRadera
  4. Har aldrig reflekterat över det. Mycket tänkvärt! Ska hålla koll på min frukost i fortsättningen =)
    Det jag märkt skillnad på är att sedan jag började med mellanmål går jag ner i vikt och får inte samma svängningar i suget och humöret.

    SvaraRadera
  5. Det stämmer tycker jag. Det du skriver. En ordentlig frukost och i mitt fall även lunch gör att jag står emot mycket lättare på kvällen och nöjer med med ngt enklare som yoghurt och fruktsallad utan problem. En omöjlighet innan då jag slarvade med maten under första halvan av dagen om inte tom hela dagen.
    Kram och Pepp
    Sussie

    SvaraRadera
  6. jag klara mig inte utan frukost, den är guld värd! Om jag hoppar frukosten så vill jag bara stoppa i mig allt som finns tillgängligt några timmar senare, ingen bra idé.

    Du fixar detta! Du är toppen, glöm inte bort det!

    SvaraRadera