torsdag 24 november 2011

Vad som är vackert på den ena är fult på den andra...

Jag får väl erkänna att jag nu och då kikar in på storbloggarnas bloggar. Jag följer dom inte minitiuöst men ibland blir jag nyfiken på vad för nytt galet de hittat på.

Det största i den världen verkar ju vara pengar, framgång, popularitet, vikt och plastikoperationer + en del andra mindre ingrepp. Men det enda jag verkligen fastnar för (hos storbloggerskorna) är hur en del av dom pendlar i vikt och hur olika vikten påverkar deras utseende.

Skandalbloggerskan Alexandra "Kissie" ser t.ex. fruktansvärd ut som smal. Hennes händer ser ut att tillhöra en gammal människa, huvudet ser oproportionerligt ut, och att hon har opererat in så monstruöst stora inlägg i brösten gör att hon ser fullständigt skev ut. Kanske diggade jag inte hennes tonårsstil med idominsalva på läpparna heller, men hon såg iaf sund och söt ut på den tiden...




Motivationsbloggerskan Isabella "Blondinbella" å andra sidan tyckte jag såg väldigt vacker ut när hon var riktigt smal. Hennes ansikte lös med en typ av positiv och härlig energi, ögonen glittrade på ett fint sätt och kroppen såg ut att vara i toppskick (har inte stenkoll men har för mig att hon tränade en hel del och åt ganska bra?). Numera ser hon plufsig ut... Vissa kvinnor kan verkligen se döläckra ut med kurvor men jag tycker inte att Blondinbella gör det med stil. Hon liknar någon som gått upp i vikt pga för mycket soffsittande och för många glasskaffe-drinkar, istället för att vara naturligt kurvig och mjuk.

(Tillägg dagen efter 25/11-2011
Fick en kommentar om att Blondinbella ev. ska ha haft ätstörningar under sin väldigt smala period, jag försökte söka på internet men hittade inget om detta. Om det dock stämmer så är det givetvis väldigt hemskt och jag vill INTE uppmuntra någon till att svälta sig själv, kräkas eller träna tills kroppen förstörs. Jag tyckte bara genuint hon strålade som väldigt smal... Jag hoppas verkligen att ätstörnings-påståendet inte stämmer.. det vore tragiskt. Jag vidhåller att jag tycker hon ser frisk och välmående ut på bilderna som smal, men sen kan ju bilder och smink vara missvisande...)



Finns säkert bättre exempel på kvinnor som ser vackra respektive oattraktiva ut beroende på vikt, men just dom här två var vad som dök upp i mitt huvud för stunden.. Haha, nu känner jag mig lite dum som bara klankar på andra kvinnor hur de än gör (bägge två vill ju tydligen uppmuntra till sund livsstil, enligt sin egen åsikt det vill säga) så jag får väl slänga till med någon jag tycker ser helt lagom ut som hon gör.

Nu ska vi se... Hm. ÅH JA! Hur kunde jag glömma min egen favoritbloggerska?

Egoina ser ju fantastisk ut. Nån enstaka gång berättar hon om hur hon pendlat upp eller ner typ 6 kilo, men fäster aldrig någon större uppmärksamhet vid det. Nej istället drog hon ju igång projektet "VIKT-igt som fan" där hon själv lägger ut bilder på sin egen kropp samt uppmuntrar andra tjejer att posta bilder på sina egna näsor, lår, magar etc. För att verkligen tydligt bevisa mångfalden av olika kroppstyper och former, och att ALLA kan se vackra ut (det märks väl inte alls att jag älskar den här tjejen?).




Hursomhelst. Egoina har enligt mig en sund, fin kropp som verkligen klär henne. Hon är varken för smal eller för rund, utan precis lagom som hon är. Sen vet jag ju inte hurdant hon äter och tränar i verkliga livet (utanför bloggen), men hon ser ut att trivas med kroppen hon har och jag tror det gör en stor skillnad i utstrålningen hos en människa.


Men allt detta är ju bara mina egna personliga åsikter.



Vad tycker ni ?
Har ni några bra exempel på kvinnor som är riktigt vackra som kurviga och mjuka?
Eller vackra som rejält smala och slanka?

6 kommentarer:

  1. de fleste ser jo best ut som normalvektig og trent. jeg synes selv jeg er for tynn nå (se bilde på bloggen),men det betyr ikke at jeg vil ble dømt av andre på utseendet.

    SvaraRadera
  2. Vill dessvärre påpeka att jag har för mig att Blondinbella haft ätsörningar så det är ju inte helt omöjligt att bilden är från dess :(

    Du gör alltid så intressanta och tänkvärda inlägg!

    SvaraRadera
  3. Hej,
    jag tycker itne Kissie ser sund ut, däremot tycker jag att det är bra att Blondinbella släppt taget och ser naturlig ut. Särskilt eftersom hon är en självutnämd "girlpower" bloggerska. Själv är jag fet men ska bli smal genom en Gastric bypass op haha /Jennifer

    SvaraRadera
  4. Vill inte vara otrevlig men väldigt onödigt och ytligt inlägg om Blondinbella och Kissie tycker jag. Tråkigt att det kommer från en person som själv genomgått problem med vikten..

    SvaraRadera
  5. Kan bara hålla med om att Kissie inte ser frisk ut. Dessvärre är hon av någon anledning en förebild för många.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att sålänge man har en hälsosamlivsstil så får man se ut hur fan man vill:)

    SvaraRadera