onsdag 22 september 2010

Jag vill fixa det här

Tack för era uppmuntrande kommentarer till förra inlägget!
Jag mår mycket bättre nu. Har en mycket god vän som jag kunde prata med och få råd av gällande flera saker.

Det första hon rådde mig var att bryta helt med killen från i somras. Eftersom han sa en sak men verkade vilja en annan så gav det mig dåligt samvete samt gjorde situationen så invecklad. Jag ville helst bara skjuta upp det. Jag har alltid haft svårt att säga nej eller göra något som jag vet krossar en människas förhoppningar. Men hon hade rätt i att det var fel av mig att dra ut på det, och i det långa loppet elakt mot honom. Elakt att låta honom ha en gnutta hopp kvar när det inte finns möjlighet för det att besannas.


Så jag bröt med honom. Det var inte lätt, han försökte hålla sig kvar och jag har en känsla av att det kanske dröjer ytterligare en liten tid innan han ger upp helt, men nu har jag tagit ståndpunkt och vet att i det långa hela gör jag rätt, även om han är ledsen nu.

Det andra jag grubblat över, spöken från mitt förflutna, är helt enkelt mitt ex ifrån tonåren. Exet som jag skriver om i Fatties Historia.

När jag gjorde slut med honom så lovade jag mig själv att aldrig mer träffa honom, prata med honom eller överhuvudtaget ha kontakt med honom. Jag raderade hans nummer, slängde saker av sentimentalt värde, pantsatte ringarna, rev ut bilder ur mina fotoalbum... Och det enda jag sparade var Hans ägodelar som hade Värde, och det gjorde jag eftersom jag tänkte posta dom eller liknande. Jag ville inte att han skulle dyka upp en dag och kräva pengar eller ersättning av mig.

Men efter att jag gjort allt det där, så ställde jag undan hans saker i en låda längst in i en garderob, och jag började leva vidare. Jag slutade prata om honom, tänka på honom, jag lyckades blockera hans existens och minnena började sakta bli dimmigare och dimmigare. Fast det brände till i mitt bröst varenda gång jag öppnade Den Där garderoben.


Knappt 1,5 år efter att jag gjort slut med honom så började jag tänka på honom igen. Jag varvade häftigt mellan att sakna honom, fråga mig själv om jag gjort ett misstag som lämnat honom, för att sedan bli rosenrasande och slå sönder något i ren vrede över hur naiv och dum jag varit hela min tonår, och hur svag jag var som lät mig bli stampad på under så många år.

Men precis i samband med/strax efter detta så dök SommarKillen upp, och jag valde att lägga lock på ämnet "Exet" ännu en gång. Fast nu gick det inte. Locket hade redan lyfts av, och hur hårt jag än försökte pressa dit det igen så gick det inte.


Något jag brukar säga till folk som frågar om mitt ex är att han var min själsfrände och den bästa vännen jag någonsin haft, men att han var en elak skitstövel som pojkvän.

Det enda jag kan säga som varit en oförändrad känsla sen jag lämnade honom är att det är tomt. Jag saknar vännen jag hade i honom. Och han var med i så många år att det än idag känns som att jag förlorade en familjemedlem, lika starkt som jag skulle sakna ett syskon som dog så har jag saknat och sörjt honom.


Men. Oavsett hur mycket jag tänker, spekulerar och vrider på detta så kommer jag ingenvart. Det gör mig bara olycklig och förvirrad. Så jag gjorde det jag lovat mig själv att inte göra, jag kontaktade honom och vi har bestämt att ses. Jag ska ge honom hans saker, jag hoppas att den gesten kommer ge mig någon form av frid och känsla av att kunna gå vidare på riktigt, och vi ska prata.

Jag vet inte om vad. Jag vet inte om han vet heller. Jag känner bara att jag behöver det. Och jag vet inte vad som händer sen, om vi säger adjö för alltid eller om det blir någon avlägsen vänskap.



Hursomnhelst. Min vän som gett mig råd och stöttning kommer följa med mig och finnas där både innan och efteråt. Det känns som att jag hade två stora saker som behövde göras snarast för att jag inte skulle drunkna i mina tankar, en av sakerna är nu avklarade, situationen med SommarPojken är löst. Nu har jag bara Spöket kvar.

Med tanke på alla mina senaste inlägg gissar jag att ni nu förstår varför jag varit dålig på att skriva och allt. Men den här bloggen är samtidigt ett underbart sätt för mig att få säga allt jag behöver få ur mig, att göra mina tankar och problem verkliga. För är dom inte verkliga kan dom inte heller lösas.


Ps. Jag tänker inte ljuga om hur dåligt jag äter nu. Allt jag varit stolt över, allt jag lyckades ändra till det bättre, allt det har jag raserat den här sommaren. Förvisso är det inte de mängder som de en gång var, men det är ändå bara ren skit. Hoppas jag får ordning på det när jag löst upp mina känslomässiga problem..

6 kommentarer:

  1. Jag blir så tagen av det här förflutna du har som tynger dina axlar för jag har det precis likadant, och så har det varit dom två senaste åren, jag är så rädd att jag fortfarande inte ska ha gått vidare när det gått lika lång tid som det nu gjort för dig (har inte riktigt full koll på hur många år det är men det är väl något till?). Och jag hoppas även att allt ordnar sig när ni setts och pratat. Jag har själv funderat på att ta kontakt sådär och prata med han som tynger mig men vågar inte riktigt. Är rädd att det bara blir värre.

    Verkligen lycka till på dig!

    SvaraRadera
  2. SV: Vi låter lite lika sådär, jag har också förmågan att älta saker och vrida på det och fundera kring det på 200 sätt men jag hoppas att vi båda en dag, väldigt snart kommer kunna släppa det gamla :)

    Men ja, jag har blivit rådd till samma sak. Att helt enkelt inte ha något med honom att göra.

    Tack, och detsamma!

    SvaraRadera
  3. Tycker helt klart att du gjorde ett bra val när du bestämde dig för att bryta med sommarkillen helt och hållet. Är det något man behöver så är det folk som mest bara lyckas göra att man får dåligt samvete och tynger ner det så pass att det faktiskt blir påtagligt. I alla fall när de personerna vill ha något från en som man inte är förmögen att ge dem.

    Och du, maten.. det kommer gå bra med maten när de där stenarna från dina axlar är borta och du kan leva din vardag utan att vara i den där svackan!
    Lyckas man få balans och må bra på flera nivåer brukar det som är i obalans ofta komma automatiskt på något vis.

    Lycka till med mötet med "Spöket"!

    SvaraRadera
  4. Jag instämmer med föregående kommentarer! det kommer att gå mycket bättre nu när du har "löst upp" dina problem och tankar. det blir lättare att ta tag i saker igen och kan koncentrera dej mer på dej själv! för det är du värd! Många kramar å lyckönskningar från fröken F

    SvaraRadera
  5. Hej.
    Kikar in och berömmer din fina sida och dina tänk värda ord =)
    Ha en fin Fredag.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Jobbigt att må dåligt, man orkar inte kämpa med både sitt psykiska välmående och med vikten samtidigt. Så fort jag blir deppig psykiskt, riktigt ordentligt menar jag då.. så börjar jag äta skit och strunta i träningen :( Tänker på dig i allt detta och hoppas att det ska lösa sig till det bästa! Kram

    SvaraRadera