måndag 18 oktober 2010

"Det är insidan som räknas"

Detta är väl ett av de mest känsliga ämnena man kan dra upp tror jag. Jag har alltid velat tro och hoppas att jag är en människa som uppskattar fullständig ärlighet och vill leva i en värld för vad den faktiskt är, inte hur jag önskar att den vore. Det skapar bättre förutsättningar för att lyckas tror jag väl helt enkelt.

Så när jag själv tidigare skrivit (HÄR, HÄR och HÄR) att jag inte hyste några som helst förhoppningar om att finna någon att älska och bli älskad utav medan jag var kraftigt överviktig, precis som jag skrev att jag själv nog aldrig skulle kunna älska någon jag inte var fysiskt attraherad av -så försökte jag vara brutalt ärlig mot mig själv.

Min mamma sa en gång till mig att den dan jag finner någon som älskar Mig, så kommer denne inte att bry sig om ifall jag har stora skavanker eller brister i utseendet. Jag fnös åt henne och kallade henne naiv, och jag står fast vid denna fnysning.

Självfallet BORDE inte utseendet spela SÅ stor roll. Självfallet ÖNSKAR jag att alla människor (inklusive jag själv) skulle kunna gå helt och hållet efter människors insida, men jag tror verkligen ärligt och uppriktigt inte att det finns någon som gör det (självfallet ligger skönhet i betraktarens öga, den man älskar BLIR vacker etc. Jag tänker inte vara naiv nog att hävda annat. Men att den yttre skönheten inte skulle spela någon roll alls? DET fnyser jag åt).

Hursomhelst. Med tanke på min åsikt/tro i detta så blev jag väldigt intresserad när Björnkillen drog upp denna fråga redan samma dygn vi utvecklat vår relation i romantisk riktning. Dels för att jag nog aldrig hört en kille yttra högt hur viktigt utseendet hos en kvinna faktiskt är, dels för att han vågade vara så pass farligt ärlig så tidigt.

Jag antar att diskussionen tog fart efter att han sagt att det kändes overkligt att en så vacker tjej kunde ha en så fantastisk insida också. Han började berätta hur han och hans vänner haft och har åsikten/tron sedan Alltid; att en vacker kvinna männen verkligen DRAS till så gott som alltid visar sig ha en ful eller tråkig insida. Det kan handla om nivå av intelligens, elakhet eller dylikt. Och kvinnorna som är oattraktiva (fula, överviktiga etc) ofta är väldigt roliga, intressanta, smarta osv, men pga barriären som är just utseende och fysisk attraktion kan de inte förmå sig att inleda något romantiskt med dessa.

I samma veva som detta uttalande berättade han också att han aldrig skulle sett åt mig ifall jag fortfarande varit så kraftigt överviktig som jag var för ett år sedan.

Kvinnan i mig som önskar att världen var en underbarare, gulligare och mindre utseendefixerad plats blev förstås ledsen över detta uttalande, men realisten i mig uppskattade hans ärlighet. Speciellt med tanke på att jag själv är utseendefixerad (annat tänker jag aldrig påstå) och detta gav mig en slags känsla av upprättelse, att jag inte är ett svin, utan bara mänsklig.

Jag minns hur jag var SÅ bitter som stor. Jag minns att utbudet var SÅ litet, och att det endast var bottenskrapet som var inom mitt räckhåll. Något jag inte kunde acceptera. Jag kanske är en löjlig romantiker, men jag ville verkligen inte vara med någon bara för att jag inte kunde få någon annan. Och just nu, idag, är jag ofantligt lycklig åt att jag hade den inställningen. För nu är jag med någon, någon jag med all säkerhet inte skulle fått om barriären som var min vikt hade skymt sikten för personen Jag Är.

Tycker filmen "Min Stora Kärlek" har ett fantastiskt budskap. Den återspeglar både människors ytlighet och hur stor vikt den faktiskt har när det kommer till letandet efter kärlek, men också att kärlek är individuellt och att skönhet ligger i betraktarens öga.


Är det elakt att vara ytlig, eller är det mänskligt?

Personligen tycker jag att det är mänskligt. Kanske för att jag själv faktiskt lägger vikt vid hur andra människor och jag själv ser ut.

Vad tycker ni?


3 kommentarer:

  1. Det är både och. Självklart tycker jag ibland att det är jätteelakt av vissa som enbart går efter utseendet och umgås bara med de snygga för att de feta och fula aldrig är i samma ungängeskrets.

    Jag är själv väldigt ytlig, går alltid efter utseendet när det gäller killar och kommer garanterat även göra det jämnt. Tycker det stämmer ganska bra på det som han sa, om att tjejer som är smala och snygga är dumma i huvudet om jag får uttrycka mig så, medan en tjockare och fulare person är trevligare och mer omtänksam.

    "Vi" vet hur det är att vara stora/fula och kanske känna sig utsatt i vissa lägen och därför lärt sig leva med det och kunna driva med sig själv och kanske därmed även framstå som lättsammare att umgås med. Jag vet inte, spekulerar bara, men det låter lite sanning i detta ändå tycker jag.

    Jag hade en killkopis som jag lärde känna på jobbet, han var så snäll och försiktig och sa aldrig något dumt till/om mig annat än att jag drev om mig själv och att han hakade på. Vi umgicks bara någon gång när han bjöd hem mig men aldrig annat än på jobbet annars. Han var inte speciellt attraktiv så jag ville inte ta det längre än så heller. Eller han var absolut inte ful, bara lite, skulle garanterat varit söt om han blivit omstylad. (Dum i huvudet och ytlig som man är ibland så tänkte jag inte så då) Även om han flera gånger frågade om jag skulle komma hem till honom så sa jag alltså nästan alltid att jag var upptagen.

    Men när jag slutade på jobbet, så insåg jag verkligen att jag saknade honom. Han var så snäll och fin och förmodligen skulle han ha blivit min bästa vän någonsin om jag bara velat. Kanske mer också?

    Men som sagt, det är både elakt och mänskligt. Men går nästan mot att det är mest elakt ändå tror jag. Vi dömmer allt för snabbt.

    SvaraRadera
  2. Hm. Svårt det där. Men jag kan tycka både och. Jag har alltid varit stor (senaste 4 åren har jag vägt runt 100kg, knappt mindre och varit uppe på nästan 110 till och med). Jag kan nog enligt andra (och egoistiskt även enligt mig själv) anses som rätt snygg samtidigt som jag är fet. Och ja, jag tror att alla människor är ytliga på ett eller annat sätt (hade man möjlighet så är det väl klart att man hade valt som snyggaste bland dom smartare, haha). Men killar har ändå inte riktigt sett mig som enbart vän. Har träffat killar genom krogen, genom jobb och genom internet. Vissa har varit "fulare" och många faktiskt jäkligt snygga (ja jag är också rätt ytlig och kräsen med killar). Så även fast jag varit stor så tycker jag inte att utbudet har varit litet, utan att jag faktiskt haft många att välja på, både genom one night stands, dejter och potentiella partners. Och min nuvarande sambo blev tillsammans med mig (vi träffades genom nätet), trots att jag vägde 100kg och han är snygg. Men det kanske beror lite på var man letar :) Klart att många killar också säkert sett mig som bara en vän fastän jag kanske gillat dom (när jag var liten hade jag aldrig vågat säga till en kille att jag gillade honom och jag var inte heller en av dom som hade varit tillsammans med alla killar när man gick i fyran).
    Jag vet inte riktigt var jag ville komma med det här. Men för mig har inte utbudet varit litet, trots att jag varit tjock, och det finns riktigt snygga killar som inte bryr sig om det där :) Och som ja, har mer innanför pannbenet än bara sex och som varit fysiskt attraherade till mig.
    Och det har varit under tiden jag varit tillsammans med min nuvarande sambo som jag gick upp till 109,3 men han tänkte aldrig på det. Nu är jag nere på 95 och hoppas att det fortsätter ner och hoppas att jag en dag trivs med mig själv till 100%. Men tills dess vet jag att min sambo tycker att jag är sjukt attraktiv även till det fysiska vilket hjälper på vägen :)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Det här inlägget gav mig faktiskt en väldigt obehaglig känsla i magtrakten, tror du på riktigt att skavanker och liknande är något hinder för att få någon att bli attraherad av en? Jag tror faktiskt att du drar till dig ytliga personer som bekräftar ditt sett att se på världen, för att du själv är ytlig. Många som är osäkra med sitt eget utseende är ytliga, för de tror att världen defineras av sitt utseende. Jag var precis likadan förut.

    Jag har många "skavanker" och övervikt, men jag vet om att jag är både snygg och attraktiv. Med den inställning så får jag den uppmärksamheten tillbaka.
    och vadå bottenskrapet? Jag vägde 118 kilo när jag blev tillsammans med min sambo och han är snygg, a headturner. Han är attraherad av mig och blev det med alla mina kilon.

    Om man tror att kärlek hänger på utseendet så har man, i min värld, aldrig älskat.

    (Nu låte rjag kanske hård och arg, men jag har följt din blogg länge och verkligen gillat dig och ditt kämpande. Det här inlägget gjorde mig dock både arg och ledsen.)

    SvaraRadera